Gjest jinta Skrevet 28. februar 2012 #1 Skrevet 28. februar 2012 Når noen får operert en kolostomi i siste del av tykktarmen før endetarmen, hva skjer da med endetarmen? Tykktarmen vil jo da stikke ut av kroppen slik at all avføring kommer ut der og dermed blir det ikke passasje til endetarmen. Når en tarm ikke blir i bruk, vil den ikke få "næring"? Vil tarmen og musklene da "dø"?
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #2 Skrevet 28. februar 2012 Tarmen får næring og surstoff via blodårer, så den vil ikke dø.
Gjest jinta Skrevet 28. februar 2012 #3 Skrevet 28. februar 2012 Men hva da med at musklene ikke blir vedlikeholdt TS
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #4 Skrevet 28. februar 2012 Hvis legene tror at de kan koble den sammen igjen så lar de den bli igjen. Da vil den ligge der, få surstoff og næring fra blodårene som er i tarmen. Det er glatt muskulatur i tarmen og den trenger ikke den samme treningen som tverrstripet muskulatur. Om de ikke tror de kan koble den sammen igjen, f.eks ved kreft, så fjerner de den og hullet hvor endetarmen har vært skal få lov til å gro av seg selv i mange tilfeller. Det krever en del sårstell da.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2012 #5 Skrevet 28. februar 2012 Hvis legene tror at de kan koble den sammen igjen så lar de den bli igjen. Da vil den ligge der, få surstoff og næring fra blodårene som er i tarmen. Det er glatt muskulatur i tarmen og den trenger ikke den samme treningen som tverrstripet muskulatur. Om de ikke tror de kan koble den sammen igjen, f.eks ved kreft, så fjerner de den og hullet hvor endetarmen har vært skal få lov til å gro av seg selv i mange tilfeller. Det krever en del sårstell da. Hvorfor det? For mange fjerner du da mye av sexuallivet, og sårstell + infeksjoner er heller ikke noe som er å spøke med.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #6 Skrevet 28. februar 2012 Hvorfor det? For mange fjerner du da mye av sexuallivet, og sårstell + infeksjoner er heller ikke noe som er å spøke med. Hvorfor hva? Hvorfor det bør gro av seg selv?
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2012 #7 Skrevet 28. februar 2012 Hvorfor hva? Hvorfor det bør gro av seg selv? Hvorfor en fjerner endtarmen. Analsex er en stor del av sexuallivet for mange, så det er pussig om det blir fjernet på rutine.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #8 Skrevet 28. februar 2012 Hvorfor en fjerner endtarmen. Analsex er en stor del av sexuallivet for mange, så det er pussig om det blir fjernet på rutine. Den fjernes om den er så syk at den ikke kan kobles på igjen. Om det er kreft i tarmen så er det bedre å få den fjernet. Om den er såpass skadet at den ikke kan brukes igjen så er det også best å få den fjernet. Da er nok analsex noe av det siste man tenker på. Men heller helsen sin. I de fleste tilfeller så lar de den bli og håper de kan koble den sammen igjen.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2012 #9 Skrevet 28. februar 2012 Om det er kreft i den blir det logisk. Men hva blir ansett som "skadet"? At noe ikke kan brukes i avføringssammenheng betyr ikke at den er ubrukelig sexuelt. En tenkt situasjon, ulykke, skuddskader eller lignende som blåser bort mesteparten av de indre tarmene. Det vil ikke være noe å koble den igjen på, men det er ingen grunn til å tro at vevet er sykt. Vil da alt bli fjernet på rutine uansett? Eventuelt er det er grunn til å fjerne det om den ikke kan kobles på igjen?
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #10 Skrevet 28. februar 2012 Tarmen blir værende om colostomien kun er avlastende, dvs at den skal "kobles på igjen" den delen av tarmen som er inni kroppen. Dersom colostomi må til f.eks pga kreft fjernes resten av tarmen, og anus sys igjen (den gror ikke av seg selv som skrevet over). Å betegne skader blir for mye hvis og om og men og at og i tilfelle, så det kan man ikke si noe generellt om. Men hvis du endre opp med colostomi er sjansen for at du noensinne kan bruke resten av tarmen igjen liten. Analsex er definitivt det siste du tenker på når du ikke vet om du overlever en gang. For mange er det å ha sex igjen i det hele tatt en barriere, fordi de plutselig har en pose på magen.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2012 #11 Skrevet 28. februar 2012 Tarmen blir værende om colostomien kun er avlastende, dvs at den skal "kobles på igjen" den delen av tarmen som er inni kroppen. Dersom colostomi må til f.eks pga kreft fjernes resten av tarmen, og anus sys igjen (den gror ikke av seg selv som skrevet over). Å betegne skader blir for mye hvis og om og men og at og i tilfelle, så det kan man ikke si noe generellt om. Men hvis du endre opp med colostomi er sjansen for at du noensinne kan bruke resten av tarmen igjen liten. Analsex er definitivt det siste du tenker på når du ikke vet om du overlever en gang. For mange er det å ha sex igjen i det hele tatt en barriere, fordi de plutselig har en pose på magen. Jada, jeg har hørt det at det er det siste en tenker på der og da, ikke er det aktuelt for meg heller (analsex er bare merkelig, og har ingen verdi for min del). Men jeg er fortsatt nyskjerrig på hvorfor en uskadet bit av tarmen eventuelt blir fjernet ved skader ol. Kanskej spesielt siden som du sier, en stomipose skaper nok problemer i sexlivet om en ikke skal få fjernet noe som for mange er en svært vesentlig del av sexlivet. Håper noen andre vet, eller så får jeg se om jeg finner noe på google
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #12 Skrevet 28. februar 2012 Tarmen blir værende om colostomien kun er avlastende, dvs at den skal "kobles på igjen" den delen av tarmen som er inni kroppen. Dersom colostomi må til f.eks pga kreft fjernes resten av tarmen, og anus sys igjen (den gror ikke av seg selv som skrevet over). Å betegne skader blir for mye hvis og om og men og at og i tilfelle, så det kan man ikke si noe generellt om. Men hvis du endre opp med colostomi er sjansen for at du noensinne kan bruke resten av tarmen igjen liten. Analsex er definitivt det siste du tenker på når du ikke vet om du overlever en gang. For mange er det å ha sex igjen i det hele tatt en barriere, fordi de plutselig har en pose på magen. Når jeg jobbet som sykepleier i hjemmesykepleien hadde vi mange som var rectumaputerte pga kreft og derfor fått colostomi og samtlige var ikke blitt sydd igjen, men det måtte gro igjen av seg selv. Det kunne ta flere måneder. Jeg har stelt slike sår utallige ganger.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #13 Skrevet 28. februar 2012 Jada, jeg har hørt det at det er det siste en tenker på der og da, ikke er det aktuelt for meg heller (analsex er bare merkelig, og har ingen verdi for min del). Men jeg er fortsatt nyskjerrig på hvorfor en uskadet bit av tarmen eventuelt blir fjernet ved skader ol. Kanskej spesielt siden som du sier, en stomipose skaper nok problemer i sexlivet om en ikke skal få fjernet noe som for mange er en svært vesentlig del av sexlivet. Håper noen andre vet, eller så får jeg se om jeg finner noe på google Om man har en tarmsykdom som ulcerøs colitt og tykktarmen er så ødelagt at man trenger en colostomi så er det heller ingen vits i å beholde endetarmen siden den er skadet. Det er ofte ulcerøs colitt og kreft som er årsaken til colostomier som er permanente.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå