Gjest Macha Mong Ruad Skrevet 28. februar 2012 #22 Skrevet 28. februar 2012 (endret) Jeg vet det finnes de av dere på øst-kanten som tror det er det. Men det er faktisk galt å uttale det slik. Så lenge det ikke er noen jodd i Oslo skal en heller ikke uttale det som om det var det. Hvem har innbilt deg at vestkant er mer "riktig" enn østkant? Du uttaler ikke ordene nøyaktig slik de skrives du heller, og dialekt og skriftspråk kan ligge langt fra hverandre, uten at det er "feil". Og til info så ligger dagens østkantmål nærmere den opprinnelige oslodialekten enn det dagens vestkant gjør, siden vestkantmålet er kraftig påvirket av det dansk-norske talemålet. Endret 28. februar 2012 av Macha Mong Ruad
Alice123 Skrevet 28. februar 2012 #23 Skrevet 28. februar 2012 Jeg sier Ruchland. Har Ochlodialekt, men er ikke fra østkanten.
Gjest Ludovie Skrevet 28. februar 2012 #24 Skrevet 28. februar 2012 Men jeg har ingen problemer med å skjønne at folk synes det er snålt å si "Rusjland", altså. Særlig i og med at jeg selv synes det er en litt rar uttalemåte. Jeg vil tro at årsaken til at enkelte (altså inkludert meg selv) reagerer, er at det finnes en morfemgrense mellom "russ" og "land", og at vi dermed oppfatter det slik at den aktuelle dissimilasjonen ikke gjelder. Det samme er f.eks. tilfelle med "busslinje". Jeg vil tro at det omtrent ingen nordmenn som bruker 'sj' her, nettopp fordi det at det finnes en morfemgrense mellom 's' og 'l' er så åpenbart. Samtidig er det også en morfemgrense mellom "os" og "lo", men den er veldig mye mindre oppe i dagen, så dermed oppfattes "Osjlo" generelt som mer akseptabelt enn de to andre tilfellene. Allikevel, det er da absolutt ikke noe som helst galt med å oppfatte "Russland" som en integrert enhet snarere enn som bestående av to morfemer. Så det å uttale det "Rusjland" er i mine øyne akkurat like akseptabelt som å si "Osjlo". Eller, for den del, "sjlank". 1
Mamma1 Skrevet 28. februar 2012 #25 Skrevet 28. februar 2012 (endret) Jeg sier Oshlo, rett og slett fordi tynn L nesten ikke eksisterer i min dialekt. Endret 28. februar 2012 av Mamma1
Gjest Herr Drue Skrevet 28. februar 2012 #26 Skrevet 28. februar 2012 Jeg vet det finnes de av dere på øst-kanten som tror det er det. Men det er faktisk galt å uttale det slik. Så lenge det ikke er noen jodd i Oslo skal en heller ikke uttale det som om det var det. Forbanna snobberi. Merker jeg blir irritert. Det kan uttales på begge måter. Jeg sier Oshlo, rett og slett fordi tynn L nesten ikke eksisterer i min dialekt. Det finnes da ingen dialekter i Norge der tynn l ikke eksisterer? Sier du Oslo med tjukk l?! 1
Gjest Spinell Skrevet 29. februar 2012 #27 Skrevet 29. februar 2012 Jeg sier Russjland, og Osjlo (men ikke med tjukk l), da det er naturlig uttale for min dialekt. Det finnes en haug av navn som jeg uttaler annerledes enn de skrives, og jeg er sikkert ikke alene om det: Jeg sier Kjøbenhavn, ikke København. Jeg sier Gjøteborg, ikke Gøteborg. Jeg sier Lasj, ikke Lars. Lista kan sikkert forlenges. 1
Mamma1 Skrevet 29. februar 2012 #28 Skrevet 29. februar 2012 (endret) Forbanna snobberi. Merker jeg blir irritert. Det kan uttales på begge måter. Det finnes da ingen dialekter i Norge der tynn l ikke eksisterer? Sier du Oslo med tjukk l?! Jeg sa NESTEN ikke eksisterer. Forøvrig sier jeg Oslo med en mellomting mellom tjukk og tynn l. Det tror jeg kalles en ustemt l, /hl/, men er usikker. Endret 29. februar 2012 av Mamma1
Gjest Herr Drue Skrevet 29. februar 2012 #29 Skrevet 29. februar 2012 (endret) Tør jeg spørre hvilken dialekt dette er? Altså, jeg mistenker nemlig at du har misforstått hva tjukk l er. Tjukk l er en retrofleks flapp, og der den er mest utbredt, brukes den både for -rd og l (blant annet i ord sol, gul, blå, blod etc., men f.eks ikke i kjole). Mange blander feilaktige andre typer l'er (f.eks mørk og lys) med begrepet tjukk l. Når du sier at din dialekt nesten ikke bruker "tynn" l, så sier du altså at for eksempel ord som begynner på l, uttales med tjukk l - en påstand jeg har vanskeligheter for å tro på. Prøv å uttal lampe, liv, lemmen og andre ord som starter på l, med tjukk l Endret 29. februar 2012 av Herr Drue
Mamma1 Skrevet 29. februar 2012 #30 Skrevet 29. februar 2012 Nei, jeg vet hva tjukk l er, har studert fonetikk, og ja vi bruker selvfølgelig tynn l i ord som begynner på l, men nå var det snakk om l inne i et ord. Og ja, vi har retroflekse lyder, retroflekser, dativ,bortfall av r, kløyvd infinitiv og palatalisering. 1
Gjest Herr Drue Skrevet 29. februar 2012 #31 Skrevet 29. februar 2012 Ja vel, men du skjønner kanskje hvorfor misforståelsen oppstod? Ser forresten ikke helt hva tjukk/tynn l har med sh/s-variabelen i Oslo og Russland og gjøre.
Mamma1 Skrevet 29. februar 2012 #32 Skrevet 29. februar 2012 Fordi det for meg er umulig å uttale Oslo med vanlig tynn l. Bare en digresjon egentlig. 1
Mamma1 Skrevet 29. februar 2012 #33 Skrevet 29. februar 2012 MMente selvfølgelig at det ikke går an på min dialekt å uttale Oslo slik noen mener det skal uttales, med tynn l og s. 1
Mr.Omg Skrevet 29. februar 2012 #34 Skrevet 29. februar 2012 Jeg vet det finnes de av dere på øst-kanten som tror det er det. Men det er faktisk galt å uttale det slik. Så lenge det ikke er noen jodd i Oslo skal en heller ikke uttale det som om det var det. Kan du ikke norsk? På norsk (med unntak av noen dialekter) så uttales S før en L som SJ. Som i "Slår", "Slott", "Sleng" osv. Det er med andre ord feil å si OS-LO, med mindre man har en dialekt hvor man sier "S-lår", "s-lott" "s-leng" Men til TS sitt spørsmål (uttales spørsjmål, ikke spør-s-mål), så tror jeg at man kan si både Russ-land og Rusjland
HedvigR Skrevet 29. februar 2012 #35 Skrevet 29. februar 2012 Sier Rusjland og Osjlo. Synes for øvrig det er ganske så artig at noen mener at den eneste riktige uttalen vil være Oslo pga. at det skrives sånn, det går jo ikke an å bruke det som en regel. Uttaler de absolutt alle ord som de skrives? Det må jo høres ganske merkelig ut
Gjest Herr Drue Skrevet 29. februar 2012 #36 Skrevet 29. februar 2012 Kan du ikke norsk? På norsk (med unntak av noen dialekter) så uttales S før en L som SJ. Som i "Slår", "Slott", "Sleng" osv. Det er med andre ord feil å si OS-LO, med mindre man har en dialekt hvor man sier "S-lår", "s-lott" "s-leng" Men til TS sitt spørsmål (uttales spørsjmål, ikke spør-s-mål), så tror jeg at man kan si både Russ-land og Rusjland Hehe. Nå er du like ille selv, som går utifra at "norsk" er det DU snakker. "Noen dialekter" (som sier oSlo) er forresten ganske mange, og de er like "norske" som din dialekt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå