Gå til innhold

Mageproblemer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har litt problemer med magen. Ikke hele tiden, bare de fleste gangene jeg spiser... Så det er jo litt problematisk. De fleste gangene jeg spiser, helt normal mat, så reagerer magen min med mageknipe og et behov for toalettbesøk som gjerne kommer med lett diare. Dette kommer som regel når jeg spiser og liksom fyller på med mat, ikke når maten er "under behandling" nedover i systemet. Så jeg skjønner ikke helt hva greia er.

Kan jo legge til at jeg spiser stort sett "normal" mat. Spiser lite usunt dritt, uten at jeg skal påstå at jeg spiser bare grønnsaker og supersunt. Ganske normalt kosthold tror jeg.

Noen som vet om dette er ganske så normalt, eller om det kanskje er på tide å ta en liten tur til fastlegen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som klassiske kjennetegn på ITS (irritabel tarm syndrom), noe som er ganske vanlig og ikke farlig. Men ITS er en diagnose (?) som gis etter at man har utelukket andre ting, for det kan jo hende problemet er noe annet.

Gå til legen, du. Å finne ut av slike mageproblemer på egenhånd er helt håpløst, er min erfaring, og du skal ikke gå rundt med mageknip selv om det er relativt vanlig (at noe er vanlig er ikke det samme som at det ikke er noe å bry seg med).

Skrevet

Hva spiser/drikker du? Melk? Hvete?

Skrevet

Man blir jo nesten nødt til å prøve seg fram litt på sånne ting, siden testene ofte ikke gir entydige svar på overfølsomhet for mat, så sant du ikke har en bestemt allergi.

Du kan jo prøve et par dager uten melk, uten mel (gluten), uten frukt, uten koffein, uten sukker osv. Du merker ingen sammenheng med hva du spiser og når du får problemer med magen da?

Gjest navnelapp
Skrevet

Man blir jo nesten nødt til å prøve seg fram litt på sånne ting, siden testene ofte ikke gir entydige svar på overfølsomhet for mat, så sant du ikke har en bestemt allergi.

Du kan jo prøve et par dager uten melk, uten mel (gluten), uten frukt, uten koffein, uten sukker osv. Du merker ingen sammenheng med hva du spiser og når du får problemer med magen da?

Du bør ha mykje meir enn eitt par dagar for å konstatere ein intoleranse. Og begynn med det minst inngripande, som kaffe, sukker og liknande. Å utelukke mjølk og gluten frå kosten er ein omfattande (og dyr) prosess som tek tid å prøve ut.

Skrevet

Det har du vel sikkert rett i, jeg tenkte man fikk en direkte reaksjon rett etter man spiser, men det kan vel like gjerne henge i en stund.

TS bør vel uansett komme seg til en lege, og de har vel rutiner for hvordan slikt skal testes om det ikke kommer noen svar på prøver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...