Gå til innhold

Monofase p-piller

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har gått på microgynon i mange år nå. Det siste halve året har jeg begynt å ta to brett i samme slengen for å unngå mensen hver mnd. Men så har det seg sånn at den forbanna drittkroppen ikke vil samarbeide, og jeg får som regel gjennomslagsblødning fra alt fra en uke til et par dager før pilleslutt på andre brett. Sinnsykt irriterende! Leser om folk som kan ta tre brett i slengen uten å få mensen, jeg vil også ha det slik! :ler:

Men ellers er jeg veldig fornøyd med monofasepillene, og er ikke keen på å ta synfasepiller for det gir meg noe vanvittige bivirkninger. Minipiller er også utelukket da jeg ikke tåler disse bra heller.

Jeg har lest at piller med høyere hormonnivå kanskje kan fungere. Er det noen som vet om monofasepiller som har høyere hormonnivå enn Microgynon? ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Microgynon er eigentleg blant dei høgare doserte p-pillene i Noreg, men andre merker, som til dømes Yasmin, har same innhald av det eine hormonet (etinyløstradiol, som så vidt eg veit er det som er viktigast når det gjeld blødningskontroll) og eit anna hormon i tillegg. Det kan jo hende at det fungerer å bytte.

Diane har endå meir etinyløstradiol, men det får ein jo ikkje utan vidare.

Og så har vi p-plaster, som skil ut litt meir kvart døgn, men eg veit ikkje kor mykje kroppen eigentleg nyttiggjer seg av det.

Når det er sagt, så synest eg du skal slutte å ta dobbel dose utan å ha avklart det med legen. Det er òg heilt latterleg å klage når legemiddelet fungerer akkurat slik det skal (sidan du ikkje får blødning før mot slutten av andre brett).

Skrevet (endret)

Microgynon er eigentleg blant dei høgare doserte p-pillene i Noreg, men andre merker, som til dømes Yasmin, har same innhald av det eine hormonet (etinyløstradiol, som så vidt eg veit er det som er viktigast når det gjeld blødningskontroll) og eit anna hormon i tillegg. Det kan jo hende at det fungerer å bytte.

Diane har endå meir etinyløstradiol, men det får ein jo ikkje utan vidare.

Og så har vi p-plaster, som skil ut litt meir kvart døgn, men eg veit ikkje kor mykje kroppen eigentleg nyttiggjer seg av det.

Når det er sagt, så synest eg du skal slutte å ta dobbel dose utan å ha avklart det med legen. Det er òg heilt latterleg å klage når legemiddelet fungerer akkurat slik det skal (sidan du ikkje får blødning før mot slutten av andre brett).

Okei takk for svar! Da skal jeg undersøke det litt mer! :)

Ang det siste du skriver, fremgår det vel ikke at jeg ikke har avklart det med legen? Har snakket med gyn. om dette, og det var helt greit å hoppe over mensen i følge henne.

Problemet her er at det ikke fungerer som det skal: jeg får mensen den siste uka på brettet, altså når jeg har en hel uke med piller igjen. Derfor jeg lurer på om noen kan komme med forslag, når jeg sliter med gjennomslagsblødning på de pillene jeg nå tar :)

Endret av Ida88
Skrevet

Okei takk for svar! Da skal jeg undersøke det litt mer! :)

Ang det siste du skriver, fremgår det vel ikke at jeg ikke har avklart det med legen? Har snakket med gyn. om dette, og det var helt greit å hoppe over mensen i følge henne. Klager heller ikke på at det ikke funger akkurat slik det skal, men lurer bare på om det er noen der ute som har noen forslag til hvordan dette med å utsette kan fungere bedre når jeg sliter med gjennombruddsblødninger når jeg utsetter mensen på de pillene jeg nå går på :)

Ah, gløym det, eg trudde du var begynt å ta to brett parallellt (altså to tablettar kvar dag) for å unngå blødningane. Men når du berre meinar to på rad, då blir det jo noko anna :)

Du kan velge å ta den pillefrie veka etter til dømes to veker på brett nr 2 (før du rekk å få blødning uansett), og deretter halde fram med hormontablettar når du har gått maks sju dagar utan piller. Du får ikkje hoppa heilt over, men du får i alle fall fem veker mellom kvar blødningsveke, og litt betre kontroll på kortid blødninga kjem enn du har no.

Skrevet

Ah, gløym det, eg trudde du var begynt å ta to brett parallellt (altså to tablettar kvar dag) for å unngå blødningane. Men når du berre meinar to på rad, då blir det jo noko anna :)

Du kan velge å ta den pillefrie veka etter til dømes to veker på brett nr 2 (før du rekk å få blødning uansett), og deretter halde fram med hormontablettar når du har gått maks sju dagar utan piller. Du får ikkje hoppa heilt over, men du får i alle fall fem veker mellom kvar blødningsveke, og litt betre kontroll på kortid blødninga kjem enn du har no.

Ja det var en veldig god ide! For det er vel sånn at så lenge man har tatt minst 21 piller på rad så er det samme når man tar den pillefrie uka:)

Skrevet

Hei!

Jeg har gått på microgynon i mange år nå. Det siste halve året har jeg begynt å ta to brett i samme slengen for å unngå mensen hver mnd. Men så har det seg sånn at den forbanna drittkroppen ikke vil samarbeide, og jeg får som regel gjennomslagsblødning fra alt fra en uke til et par dager før pilleslutt på andre brett. Sinnsykt irriterende! Leser om folk som kan ta tre brett i slengen uten å få mensen, jeg vil også ha det slik! :ler:

Men ellers er jeg veldig fornøyd med monofasepillene, og er ikke keen på å ta synfasepiller for det gir meg noe vanvittige bivirkninger. Minipiller er også utelukket da jeg ikke tåler disse bra heller.

Jeg har lest at piller med høyere hormonnivå kanskje kan fungere. Er det noen som vet om monofasepiller som har høyere hormonnivå enn Microgynon? ;)

Yasminelle har bedre blødningskontroll, samme som Yasmin men mindre hormoner. Bra mot kviser også. De inneholder andre progesteroner, så det blir ikke helt det samme.

Skrevet

Det er ingen p-piller som inneholder mer etinyløstradiol enn microgynon (30µg er maks), men det er progesteronet du må se på. Dvs. Yasmin og yasminelle inneholder mye mer progesteron enn de andre tablettene, og et annet progesteron som gir bedre blødningskontroll.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...