Ewita Skrevet 27. februar 2012 #1 Del Skrevet 27. februar 2012 i boken står det: bremselengden øker med kvadratet av fartsøkningen. første spørsmål: hvordan regner jeg kvadratet? andre spørsmål: hvordan drar jeg inn forskjellig føre? masse x'er og y'er kommer jeg til å skjønne lite av så gjør det enkelt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 28. februar 2012 #2 Del Skrevet 28. februar 2012 Det vil si at hvis farten dobles, så firedobles bremselengden. La oss si at bremselengden ved 20 km/t er 10 meter (tilfeldig valgt tall, aner ikke om det stemmer). Hvis farten dobles til 40 km/t, så må du gange bremselengden med fire (4x10) = 40 meter. Dersom farten dobles til 80km/t, må du gange bremselengden med fire igjen (40x4) = 160 m. Anbefaler også en eldre tråd om dette. Der står det også hvordan du regne bremselengde ved forskjellig føre: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=163093 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RockyRose Skrevet 6. mars 2012 #3 Del Skrevet 6. mars 2012 Reaksjonstida reknast alltid ut sånn: (8)*3= 24 Dersom du køyrer i 80km/h på tørr asfalt: Bremselengda reknast ut sånn: (8)*(8)/2= 32 Reaksjonstida+bremselengda=stopplengda. 24+32 = 56m Dersom du køyrer i 80km/h på våt asfalt: Bremselengda: (8)*(8)= 64 Stopplengda= 24+64 = 88m Dersom du køyrer i 80km/h på glatt(is,snø) asfalt: Bremselengda: (8)*(8)*2= 128 Stopplengda= 24+128= 152 Dei tala med parantes rundt er tal som regulerast ved farta du køyrer i. Køyrer du i 70km/h skal alle tala med parantes rundt vere 7, same køyrer du i 60, 50, 40... Håpar det var til hjelp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 8. mars 2012 #4 Del Skrevet 8. mars 2012 Å regne ut kvadratet betyr at man ganger noe med seg selv. Hvis farten ganges med to (altså hvis farten dobles), så må man gange bremseslengden med 'to ganger to', dvs 4. Hvis farten ganges med tre (farten tredobles), så må man gange bremselengden med 'tre ganger tre' (dvs 9). Hvis farten firedobles, må man gange bremselengden med 16 (4*4). osv osv Ulikt føre, ulik bremselengde. Tørr og isfri veg har kortest bremselengde. Våt is har lang bremselengde. Først må du altså vite hvilket føre det er. Deretter regner du ut bremselengden. Izzie Rose skriver om forskjellen mellom bremselengde og stopplengde. Bremselengde er hvor langt en kjører fra en trykker inn bremsen til en stopper. Stopplengden er reaksjonstid + bremselengde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå