Gå til innhold

Biltur med lite barn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi lurer på å reise på biltur i sommer, to voksne og jenta på 1,5 år. Vi har ikke vært på lengre bilturer siden i fjor sommer, da likte hun seg ikke i bilen, men det var mye pga setet. Vi reiser en del til svigers, det er 2,5 timer i bil og går kjempefint. Vi kommer til å sette en maksgrense på 5 timer kjøring pr dag, men det blir jo flere dagers kjøring etter hverandre. Er litt redd for at det kan bli mer stress enn moro.

Noen som har noen erfaringer med biltur med så små barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Maxgrense på 5t pr dag høres skånsomt ut. Når jenta vår var mindre stoppet vi iallefall hver 1,5 - 2 time og hadde minimum en halvtimes 'utblåsningspause' slik at hun fikk lekt og ble litt sliten. Og når dere kjører bil har dere plass til masser av leker, fyll opp! :) Har svigerfamilie i Nederland (9-10t kjøring fra Hirtshals) og kan skrive under på at små barn synes det er kjedelig. Litt av en utfordring å holde alles humør oppe ja.. :fnise:

Vet ikke hvor langt dere skal og om det vil passe inn på turen deres, men har dere vurdert å kjøre hele natta når hun allikevel sover? Da slipper dere masse problemer.. Har selv etter mange år endelig forsøkt nattkjøring (forrige året retning Kroatia) og det var for oss way mere skånsomt for alle parter. Vi tok Colorspeed fra Larvik til Hirtshals -middag på båten- fremme i DK kl 21 og kjørte hele natta (2 timer hver mens den andre sover), nede hvor alpene reiser seg neste formiddag med uthvilt barn. Trafikken på autobahn gikk dessuten som en drøm nattetid :)

God tur!

Skrevet

I vår familie har vi alltid satsa på nattkøyring (fem ungar fordelt på ti år). Eg hugsar det som veldig greitt, og då køyrde vi gjerne 6-8 timar i eitt, med berre ei eller to korte tissepauser. Det var òg deilig å sleppe å ha sola i trynet heile tida (det blei eg dårleg av).

Men det er klart, det blir jo ikkje like kjekt dersom ein vil sjå mykje av landskapet.

Skrevet

Vi har reist endel med sønnen vår fra han var liten baby, og det går stort sett greit... Vi har hatt økter hvor vi har kjørt ti-elleve timer om dagen, men de er litt slitsomme.

Men stopp en gang i blandt, også en eller to lengre pauser, så går det nok bra. Særlig hvis hun er vant med å kjøre endel fra før.

På de lengste turene våres har vi startet ved fem-tiden om morgenen, slik at han sover de første par timene...

Vi har vært veldig bevisste på å ikke stoppe med en gang han begynner å skrike av kjedsomhet, men heller ventet til han har roet seg, kjørt litt til, slik at ikke de lærer at det bare er å skrike litt, så stopper vi.

Lykke til!

Skrevet

Vi diskuterte dette i går og fant ut at 3 av 4 voksne husker bilferiene som barn som grusomme, da var vi alle riktignok noe eldre enn ditt barn. Bilsyke, måtte tisse hele tiden og utrolig kjedelig var stikkord som gikk igjen.

Skrevet

Vi diskuterte dette i går og fant ut at 3 av 4 voksne husker bilferiene som barn som grusomme, da var vi alle riktignok noe eldre enn ditt barn. Bilsyke, måtte tisse hele tiden og utrolig kjedelig var stikkord som gikk igjen.

Og gud forby at barn kan kjede seg litt!!! Legg opp livet slik at man bare gjør ting som barna vil, da går alt så bra :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Eg veit at mange av mine vener har det slik, ja :fnise:

Men ein unngår jo det ved å køyre om natta, sidan ungane verken et, drikk eller er særleg vakne då. Og så hadde vi alltid ei lydbok ståande på, for eg og mamma likte ikkje å sove (pappa køyrde faktisk heile tida).

• Liker 1
Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg hadde ikke lagt opp til bilferie med så lite barn. Det er greit med transportetapper på en dag eller to for å komme frem til målet, men ferie hvor du drar fra sted til sted hadde vært helt uaktuelt fordi det blir for kjedelig for småtrollene mine i alle fall.

Skrevet

Jeg har vært på bilferier med foreldrene mine helt fra da jeg ble født til jeg var 19 og har alltid sett fram til den lange 10 til 16 timers lange turen fra nederland til italia eller nederland til kroatia. Mamma og pappa gjorde alt for at vi skulle ha det koselig. I de første årene da vi fortsatt var unge kjørte vi om natta men da vi ble litt eldre kjørte vi om dagen, overnatta vi på campingplass eller hotell og så kjørte vi videre igjen. På denne overnattingscampingplassen var alltid baseng og den dagen spiste vi alltid på restaurant så vi syntes det var fantastisk.

Mama tok alltid med seg sånne salamipølser som vi kun fikk spise på biltur så det så vi alltid fram til, og vi fikk kjøpe en liten pose med godteri, hadde en del pauser, hadde med oss en del leker og det gikk alltid bra. (nå er deres barn litt yngre, men det det finnes forskjellige måter å underholde et yngre barn på, og det sover sikkert også en del hvis dere kjører om natta.

Jeg og søstera mi ble alltid bilsyke og måtte spy, men alikevel husker jeg kun de gode tingene av disse turene.

Jeg har virkelig bare gode minner av de lange bilturene. Men i min familie har vi en motto at ferien begynner i bilen så vi gjorde alt for å ha det koselig allerede på vei til campingplassen selvom turen skulle ta 13 timer.

Lykke til:)

ps.. det var mer erfaringen av bilturer med litt eldre barn enn 1,5 men da jeg var 6 år og reiste til italia med familien var søsterene mine 1 og 4 år, og det har alltid gått bra:)

Gjest frøken am
Skrevet

Frøkna vår HATER å sitte i bil.

Her er løsningen at hun ligger i vogn bagen som er sikret med nett på lengre turer.

I juni er hun rundt 6 mnd og vi skal da kjøre Oslo - Bergen, hvor pappaen venter på oss.

Om det blir dag eller natt- tur ble jeg plutselig litt usikker på :fnise:

Skrevet

Og gud forby at barn kan kjede seg litt!!! Legg opp livet slik at man bare gjør ting som barna vil, da går alt så bra :fnise:

Jeg mente det ikke slik, men når 3 av 4 husker familieferiene som fryktelig kjedellig så er det jo ikke ferie for hele familien?

Skrevet

Eg veit at mange av mine vener har det slik, ja :fnise:

Men ein unngår jo det ved å køyre om natta, sidan ungane verken et, drikk eller er særleg vakne då. Og så hadde vi alltid ei lydbok ståande på, for eg og mamma likte ikkje å sove (pappa køyrde faktisk heile tida).

Enig.

Skrevet

Takk for svar dere. Må bare kommentere det med at barn hater bilturer: jeg var på biltur da jeg var 6 år gammel, kjørte tur/retur Italia (2 ukers opphold) da jeg var 6 og da jeg var 10. Har bare gode minner fra de turene :) Det å kjøre om natta på bilferie er ikke så veldig aktuelt egentlig, da må jo mor eller far sove bort mye av ferien. Vurderer nå å ta rundturen herfra (vestlandet), noen dagers opphold i Stockholm, noen dagers opphold i København og så hjem igjen. Men er jo fortsatt litt usikker på om det blir for mye kjøring på småen da, selv om hun ikke har noe imot å sitte i bilen. Skal hvertfall få seg en dvd-spiller i bilen om det blir noe av.

TS

Skrevet

Ikke ta for gitt at nattkjøring funker. Husker godt en stopp på en rasteplass på en øde strekning nordover. Bare skog rundt oss. Mørkt var det og barnet var våken og sulten.

Skrevet

Takk for svar dere. Må bare kommentere det med at barn hater bilturer: jeg var på biltur da jeg var 6 år gammel, kjørte tur/retur Italia (2 ukers opphold) da jeg var 6 og da jeg var 10. Har bare gode minner fra de turene :) Det å kjøre om natta på bilferie er ikke så veldig aktuelt egentlig, da må jo mor eller far sove bort mye av ferien. Vurderer nå å ta rundturen herfra (vestlandet), noen dagers opphold i Stockholm, noen dagers opphold i København og så hjem igjen. Men er jo fortsatt litt usikker på om det blir for mye kjøring på småen da, selv om hun ikke har noe imot å sitte i bilen. Skal hvertfall få seg en dvd-spiller i bilen om det blir noe av.

TS

Eigentleg ikkje. Ungane har som regel eit større behov for søvn enn dei vaksne, så det å køyre 5-6 timar frå det er leggetid for barnet (18-19 er vel det for dei fleste) burde vere ganske uproblematisk. Då er ein "framme" i elleve-tolvtida, og har framleis natta framfor seg til soving. Deler dei vaksne på køyringa i tillegg, så blir det ikkje spesielt tungt, for trass i alt søv ein mindre om sommaren uansett.

(Og så synest eg at lydbok er eit betre alternativ enn dvd, om ein skal tenke på bilsjuke og sånt.)

• Liker 1
Skrevet

Eigentleg ikkje. Ungane har som regel eit større behov for søvn enn dei vaksne, så det å køyre 5-6 timar frå det er leggetid for barnet (18-19 er vel det for dei fleste) burde vere ganske uproblematisk. Då er ein "framme" i elleve-tolvtida, og har framleis natta framfor seg til soving. Deler dei vaksne på køyringa i tillegg, så blir det ikkje spesielt tungt, for trass i alt søv ein mindre om sommaren uansett.

(Og så synest eg at lydbok er eit betre alternativ enn dvd, om ein skal tenke på bilsjuke og sånt.)

Ja, er igrunnen sant det. Er bare redd hun ikke skal sove så godt i bilen, at det ikke blir kvalitetssøvn flere netter på rad. Men der er jo ikke verre enn å prøve. Når det gjelder dvd og bilsyke så sitter hun jo bakovervendt uansett, så tror egentlig ikke det blir noe problem.

Gjest gurimalla
Skrevet

Hos oss har lydbok fungert myyye bedre enn dvd som tidsfordriv i bil. Med dvd blir det fort mye mas, mens lydbok koser begge seg med!

Skrevet

Vi hadde bilferie når jenta vår var 2,5 år. Danmarksferie. 2 uker med litt bilkjøring nesten hver dag. Men der er jo Danmark kjempe bra med korte avstander så ble ikke mange timer i bilen.

Men vi kjørte i en strekning fra oslo til kjøbenhavn.

Vi hadde en super flott ferie. Tok pauser når det trengtes. Hun storkosa seg i baksete med film og godsaker. Ingen problem. Vi kommer helt klart til å ta flere bilferier..

Men nå skal det sies at vi hadde ingenting planlagt på den turen.

Tok alt på sparket etter hvordan hun hadde det. Leide hytter på campingplasser der hvor vi ville være. Supert!

Skrevet

Vi kjørte en del med bil med 3 åringen vår i sør-Europa i sommer, og det gikk kjempefint (fløy dit, hadde leiebil). Bare pass på å ha med godt med vann, og litt å spise på underveis. Vi bodde på tre ulike steder under turen, og reiste på utflukter til andre byer.

Vi stoppet med 2-3 timers mellomrom på de lengste etappene. Melonbiter var veldig populær bil-snacks :)

Kjøring

dag 1: ca 5 timer

dag 2: 0 timer

dag 3: ca 3-4 timer

dag 4-11: utflukter, fra 1-5 timer på en dag

dag 12: 7 timer (ulykke på motorvei, og 3 timer bom stille....)

dag 13-14: 0 timer

Skrevet

Jeg tror bilturene når vi var små var grusomme fordi mamma og pappa satt forann å røyka... De rulla til vanlig, men på bilturer ble det ferdigsigaretter for å slippe styret med rulling og søl og bilen... :skratte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...