AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #1 Skrevet 27. februar 2012 Jeg har pcos, med de klassiske symptomene som overvekt, kviser og økt hårvekst. Veier 80 kilo og er litt over 170 høy, bruker ca str 42 i klær, så syns ikke selv jeg er veldig overvektig, men er så klart ikke tynn. Jeg har prøvd å slanke meg mange ganger med ulike dietter og ulike treningsplaner, men kun klart å gå ned max 5 kilo, og de har kommet sakte på igjen selv om jeg har fortsatt med samme diett. Legen mener det er pcos'en som gjør det vanskelig for meg å gå ned. Blodsukker er fint, så det er ingen mistanke om insulinresistens. Jeg har lest om mange med pcos som har hatt god hjelp til å gå ned i vekt av metformin, jeg skal til legen i slutten av uka, og lurer da på å spørre om jeg kan få begynne på det. Men, er det sånn at en vektnedgang (med eller uten metformin) bare "pauser" pcos'en og når kroppen har vendt seg til å være tynnere så vil hormonubalansen fortsette og cystene komme tilbake? (forutsatt at vektnedgang har hatt en god effekt da.) det høres kanskje rart ut at jeg spør om dette, men jeg har ikke noen livssituasjon der det passer å få barn nå, men jeg har et meget stort og inderlig ønske om det noen år frem i tid, så i verste fall om jeg går ned nå, men cystene og hormonubalansen kommer tilbake så har jeg ikke den sjansen med å bedre pcos'en med å gå ned i vekt når jeg kommer til den gangen jeg vil ha barn.. Håper noen skjønner og kan svare på om vektnedgang bidrar til varig bedring eller bare midlertidig effekt.
Ryvre Skrevet 27. februar 2012 #2 Skrevet 27. februar 2012 Denne henger jeg meg på. Har selv pcos og mye magefett, men samme hva jeg prøver på så går jeg bare ikke ned i vekt
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #3 Skrevet 29. februar 2012 Denne henger jeg meg på. Har selv pcos og mye magefett, men samme hva jeg prøver på så går jeg bare ikke ned i vekt Kjenner til den følelsen Jeg har endel magefett, men er egentlig jevnt fordelt rund Altså, den typiske pcos formen er jo epleform med rund mage og tynne armer og ben, men jeg er bred over hoftene og har mye fett på rumpe og lår også.. Har du prøvd metformin? TS
Ryvre Skrevet 29. februar 2012 #4 Skrevet 29. februar 2012 Jeg vet ikke hva slags form jeg har, men jeg tror det må være eple. Har definitivt med rundt magen, men har også litt hofter og rompe noe jeg egentlig ikke bryr meg om. Magen er den som virkelig plager meg. Spesielt når jeg ikke har så veldig store pupper så føler jeg at fokuset havner på magen liksom Har ikke prøvd metformin, men det høres jo ut som at jeg burde ta det opp med legen min og kanskje teste det ut. Så et slikt slankeprogram en gang hvir hun som gikk ned i vekt også fikk mindre hårvekst i ansiktet. Det var ikke noe snakk om at hun hadde PCOS, men det kan jo hende at hun hadde det. Hadde vært deilig å få ned magen litt og ikke minst få litt mindre hårvekst i ansiktet
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #5 Skrevet 29. februar 2012 Jeg vet ikke hva slags form jeg har, men jeg tror det må være eple. Har definitivt med rundt magen, men har også litt hofter og rompe noe jeg egentlig ikke bryr meg om. Magen er den som virkelig plager meg. Spesielt når jeg ikke har så veldig store pupper så føler jeg at fokuset havner på magen liksom Har ikke prøvd metformin, men det høres jo ut som at jeg burde ta det opp med legen min og kanskje teste det ut. Så et slikt slankeprogram en gang hvir hun som gikk ned i vekt også fikk mindre hårvekst i ansiktet. Det var ikke noe snakk om at hun hadde PCOS, men det kan jo hende at hun hadde det. Hadde vært deilig å få ned magen litt og ikke minst få litt mindre hårvekst i ansiktet Skjønner det er plagsomt ja! Har lest her inne og på andre forum at metformin kan hjelpe til med vektnedgang, så det er absolutt verdt å prøve syns jeg! Så håper jeg kan få prøve det av legen. Har lest at vektnedgang hjelper for alle pcos-symptom egentlig i de fleste tilfeller. De fleste får bedre hud, mindre hårvekst og hormonbalansen blir bedre, så det er jo egentlig en vinn-vinn situasjon på alle måter! Bare synd det er så innmari vanskelig å gå ned i vekt Jeg har prøvd det meste av dietter og slankekurer og alt som fins, men vekta står bom stille omtrent. Legen sier jo at vi med pcos har vanskeligere å gå ned i vekt enn andre, og det er noe som gjør meg så grenseløst sint!! Vanskelig å akseptere akkuratt den delen av sykdommen... TS
Gjest Lilu Skrevet 29. februar 2012 #6 Skrevet 29. februar 2012 Skjønner det er plagsomt ja! Har lest her inne og på andre forum at metformin kan hjelpe til med vektnedgang, så det er absolutt verdt å prøve syns jeg! Så håper jeg kan få prøve det av legen. Har lest at vektnedgang hjelper for alle pcos-symptom egentlig i de fleste tilfeller. De fleste får bedre hud, mindre hårvekst og hormonbalansen blir bedre, så det er jo egentlig en vinn-vinn situasjon på alle måter! Bare synd det er så innmari vanskelig å gå ned i vekt Jeg har prøvd det meste av dietter og slankekurer og alt som fins, men vekta står bom stille omtrent. Legen sier jo at vi med pcos har vanskeligere å gå ned i vekt enn andre, og det er noe som gjør meg så grenseløst sint!! Vanskelig å akseptere akkuratt den delen av sykdommen... TS Har du prøvd lavkarbo uten hell og? Lavkarbo funker på mange pcos'ere.
Ryvre Skrevet 29. februar 2012 #7 Skrevet 29. februar 2012 Har du prøvd lavkarbo uten hell og? Lavkarbo funker på mange pcos'ere. Jeg har forsøkt lavkarbo uten hell. Ble veldig syk, vekta rikket seg ikke og jeg følte til slutt at det var mer jobb en moro
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #8 Skrevet 29. februar 2012 Har du prøvd lavkarbo uten hell og? Lavkarbo funker på mange pcos'ere. Jeg har prøvd det, men kun i en kort periode. Grunnen er at jeg er veldig kresen på mat dessverre, og på lavkarbodietten så fant jeg veldig lite jeg likte, så det endte opp med at jeg spiste alt for lite, og ble bare syk og slapp så jeg greide ikke fungere. Jeg spiser veldig mye brødmat, og det funker dårlig i kombinasjon med lavkarbo. Jeg er klar over at mange med pcos har fått meget gode resultater på lavkarbo, så ville gjerne klart å prøve den dietten ordentlig, men jeg klarer bare ikke... Det bør jo være en varig livsstilsendring, men når jeg skal tvinge i meg mat jeg ikke liker så funker ikke det. Men takk for tips vet det har hjulpet mange! TS
Gjest Lilu Skrevet 29. februar 2012 #9 Skrevet 29. februar 2012 Skjønner at det er vanskelig. Men da er det vel bare metformin o.l. som er igjen å prøve.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå