Gå til innhold

Gavekort på MAXI... Lang irritasjonstråd


Væren

Anbefalte innlegg

I år fikk vi gavekort på MAXI - "den trivelige kjempen" i firmagave fra mannen min sin arbeidsplass. Og du verden, for dikkedarier man skulle gjennom før man fikk benyttet seg av disse!

I går kom jeg med full handlekorg og 2 gavekort à kr 500,-. Etter mye om og men greide to av de ansatte å finne ut hvordan kortet skulle benyttes i kassen. Ettersom det fortsatt var igjen et lite beløp på det ene kortet, fikk jeg beskjed fra kassadamen om å huske til neste gang (hvis de i kassen ikke visste hva de skulle gjøre) at beløpet skulle slås inn først. Deretter skal jeg dra kortet. Greit, tenkte jeg. Jeg kan godt fortelle kassahjelpen hvordan de skal gjøre jobben sin...

I dag måtte jeg en tur innom butikken igjen, det var selvfølgelig en del jeg hadde glemt i går, vi får besøk og trengte noe mer til en biffgryte, og så ble det selvsagt litt ekstra - som det alltid blir - som f.eks. masse hvetemel og poteter som det er greit å handle i stort av og til.

Vel framme i kassen denne lørdagsettermiddagen, sier jeg fra at jeg har et lite beløp igjen på gavekortet mitt. Jenta i kassen har aldri vært borti dette før (å, sier du det???) og jeg prøver å forklare henne det jeg har fått beskjed om å si. Du må taste inn beløpet først - før jeg drar kortet! Men neida, ingenting når inn. Hun ser ikke på meg engang. Bare roper rundt til de to som sitter i kassene ved siden av henne. De trekker på skuldrene og har ikke vært borti gavekortene...

I dette øyeblikket begynner forbannelsen å stige. Jeg prøver forsiktig igjen: "Du skal trykke inn beløpet før jeg drar kortet!". Ingen blikkontakt. Hun prøver å ringe etter hjelp. På dette tidspunktet er det ca bare 8 stykker bak meg i køen, og jeg føler meg rimelig lur. Omtrent som en propp i systemet.

Hun som kommer for å hjelpe, vet heller ikke hva hun skal gjøre, men hun ser på meg og er i stand til å kommunisere. Rimelig irritert utbryter jeg at jeg forgjeves har forsøkt å tipse hun som sitter i kassen, men at hun ikke hører på meg... (Det er overhodet IKKE likt meg å være så direkte, men nå er begeret mer enn fullt). Hjelpeskvinnen forsøker dette, og da skjer det noe i betalingsautomaten. Men beløpet hun tastet inn var for høyt, det var ikke så mye igjen på kortet som jeg hadde trodd. Jeg regnet selvsagt med at restbeløpet ville komme opp i kassen. Kortet fungerer jo som en slags konto.

Hun som hjelper til prøver seg med stadig mindre beløp, går 10 kroner ned i sum for hver gang, men stadig: avvist. Da kjenner jeg at det er toppen på nok, og utbryter: "Dette gidder jeg virkelig ikke! Nå vokser køen bak meg her, og folk er irriterte! Hvis dere ikke kan håndtere disse gavekortene, bør dere heller ikke selge dem før de ansatte har fått nødvendig opplæring!" Kan ikke huske at jeg har vært så "tydelig" noen gang i full offentlighet!!!

Jeg betaler med mitt vanlige bankkort, og etterpå får jeg en milelang kvittering som jeg blir bedt om å signere. Antagelig har restbeløpet på kortet blitt belastet - eller??? Kanskje ikke? Trøtt og sliten og passe forbannet skriver jeg navnet mitt på lappen. Bare for å bli ferdig og komme meg langt vekk. "Hva nå da?" spør jeg. "Har jeg mer penger igjen på dette gavekortet - eller ikke? Nå vet jeg snart ikke hva jeg har betalt og ikke betalt! For alt jeg vet kan gavekortet ha blitt tappet, og jeg har gjerne betalt dobbelt opp i og med at jeg også betalte med mitt bankkort?" Hun i kassen sier at hun ikke vet noenting. Og hun som hjalp til, hun er forsvunnet allerede.

Fly forbannet og rimelig rød i toppen forlater jeg butikken med halvsmeltet iskrem og frysevarer i handleposene. Vel hjemme beretter jeg om mine opplevelser på MAXI. Mannen min kan da fortelle at kona til hans kollega hadde hatt samme opplevelse i går. Da bestemmer jeg meg for å ringe og snakke med en ansvarlig på butikken. Dette må bare UT!!!

Jeg treffer selvsagt ingen "egentlig ansvarlig" i andre enden, men en som har ansvar "akkurat nå". En ung fyr. Jeg forteller at jeg har vært og handlet på MAXI nettopp, og at jeg er rimelig irritert, noe jeg har lyst til å gi uttrykk for. Han får hele historien og all min forbannelse. Man kan si det sånn at han fikk vite hvor David kjøpte både øl og vin... :ler: Etter å ha fått all min frustrasjon i fanget, lover han å ta den videre. Jeg takker pent for at han lyttet. Etterpå er det litt bedre. Adrenalinet har sunket noen hakk.

Men framdeles aner jeg ikke hva jeg har betalt for disse varene mine, ettersom jeg selvsagt presterte det glansnummer å dra fra kvittering og alt mulig midt i oppi alt dette styret!

Så hold dere langt unna gavekort fra MAXI, for som den "egentlig ikke ansvarlige" sa: "Det må være dårlig kommunikasjon mellom dem som selger disse kortene og de i kassen."

Jepp. Man kan si det sånn! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uuuuuhhh....det VAR et langt innlegg, så jeg leste bare bynelsen. Disse supermarkedene satser i altfor stor grad på billig arbeidskraft. Disse skoleungdommene har ikke den minste snøring om hva de holder på med...Vel! Det finnes noen hederlige unntak! De vet f eks ikke hva en aubergine er for no rart, når du skal betale den i kassa. De står m et uttrykk i fjeset som om de de holder noe skikkelig vemmelig i hånda hvis du ber dem om å skjære opp fisken fra ferskvaren....osv, osv. Opplæringen begrenser seg visst til det ytterst nødvendige og man får på langt nær den servicen man skal ha! Irriterende ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du sa i fra, Væren!

Det finnes ikke unnskyldning bra nok for slikt, de som sitter i kassen skal være opplært til å takle gavekort som butikken selger, og dersom de av en eller grunn ikke kan det, skal de ihvertfall kunne kundebehandling!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å få litt støtte, jenter! :D

Man føler seg jo skikkelig bitchy når man ringer og blåser ut av seg på den måten. For ikke å snakke om i kassen da jeg sa hva jeg mente! Men jeg mener fortsatt at det er elendig service, og kanskje jeg burde ha sagt fra til hovedkontoret? Hm... :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert at du sa ifra Væren - det nesten så jeg har lyst til å filleriste disse drøvtyggende fjortisene av ogtil når jeg er ute å handler.

Jeg sier som Poirot - send en klage til hovedkontoret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sauen er flink! Veldig flink! Sånne ting er bare sååå irriterende og som regel kommer de seg unna med amatørmessig opptreden fordi mange ikke gidder. Men ikke denne gangen, nei!

Og skriv et brev til butikken, med kopi til hovedkontoret.

Gjør det en dag du trenger å spille noe utover... *slem Tusenfryd - men det hjelper*

Men seriøst - fortell dette til rette vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjarmor: Jeg liker dere jenter! Jeg må si jeg liker dere!!!

Nå har jeg fått ut så pass mye steam at det er like før jeg sender roser til MAXI!!!

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass deg, og for all del ikke klag til hovedkontoret. Da risikerer du bare at du får enda et gavekort som plaster på såret!!! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass deg' date=' og for all del ikke klag til hovedkontoret. Da risikerer du bare at du får enda et gavekort som plaster på såret!!! :lol:[/quote']

:hoho:

Skjønner godt at du ble sint - og det var bra at du sa ifra. I de fleste tilfeller finner vi oss i altfor mye når det gjelder dårlig service.

Jeg ville ikke gitt meg med saken før du hadde funnet ut hvor mye du har betalt, evt. har igjen på kortet ditt. Klag til hovedkontoret og forlang at de setter inn restbeløpet på kontoen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Butikkpersonell irriterer meg generellt.

særlig i matbutikker.

Som oftest så sitter det en meget ung person der som jobber på minstelønn og som derfor ikke gidder å yte den nødvendige service.

De blir jo slik da når ledelsesprinsippet sier at de skal betale minst mulig. Da får man de folkene man fortjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så innviklet maxi skal ha det da?

Samboern fikk to gavekort på 250kr fra REMA i julegave. (standard firmagave)

Er vist bare å signere og trekke fra beløpet.

Ps. Det enkle er ofte det billigste.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Det enkleste ER ofte det beste! :wink:

I alle fall hadde det vært en stooooor fordel om MAXI hadde valgt å oppdatere sine ansatte på denne avanserte kassakunst; det var jo ikke deres skyld at de ikke hadde fått opplæring! Men selvfølgelig er det de som får dritten når kunden har fått nok og eksploderer! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest squeezy

unnskyld meg, men jeg jobber selv på MAXI, i ferkvaren, og jeg vet hvor jævlige slike situasjoner føles for den ansatte. man kan ikke vite alt heller, men jeg er enig i at når man sitter i kassen så skal man kunne se hva som er fram og bak på et gavekort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unnskyld meg' date=' men jeg jobber selv på MAXI, i ferkvaren, og jeg vet hvor jævlige slike situasjoner føles for den ansatte. man kan ikke vite alt heller, men jeg er enig i at når man sitter i kassen så skal man kunne se hva som er fram og bak på et gavekort..[/quote']

Jeg vet ikke helt hva du prøver å si, squeezy, om du prøver å dytte på meg skyldfølelse for at jeg sa fra om elendig service, eller om du prøver å gi meg støtte...

Uansett. Jeg er ikke i tvil om at slike situasjoner er ubehagelig for den ansatte, men i dette tilfellet hadde "den ansatte" for det første overhodet ingen interesse av å høre hva jeg sa leeeeenge før jeg engang begynte å bli irritert. Hun så ikke engang på meg. Da blir man lett irritert, og den ansatte får selv ta konsekvensen av sin dårlige - eller fullstendig manglende - evne til god kundebehandling. Det er ikke min skyld at hun er ung og inkompetent, når jeg betaler for noe forventer jeg god service. Enkelt og greit.

For det andre - og det tror jeg også jeg sa noe om i mitt opprinnelige innlegg - er dette i utgangspunktet helt klart ikke kassapersonalet sin skyld. Men når jeg for andre gang kommer i butikken, og de fremdeles ikke har benyttet muligheten til å oppdatere sine ansatte, da mener jeg at man har lov til å bli irritert, og også lov til å gi uttrykk for det! De som sto og ristet på hodet og ikke visste opp og ned den første gangen jeg betalte med gavekort, de har vel selv også et ansvar for å spørre overordnede om hjelp? I min jobb har i alle fall alle ansatte selv et ansvar for å oppdatere seg og søke ny kunnskap.

En annen av dem som fikk gavekort til jul, fikk ikke engang muligheten til å benytte sitt gavekort på samme MAXI butikk dagen før jeg var der, fordi ingen visste hvordan de skulle benytte gavekortet i kassen! Dette fikk jeg vite av mannen min da jeg kom hjem fra mitt noe mislykkede besøk i butikken. Og det var også en medvirkende årsak til at jeg ringte og ga klar melding om hva jeg mente om dette.

Jeg mener absolutt at MAXI må tåle å få tilbakemelding på så dårlig service. Og da er det dessverre også nødt til å gå ut over de ansatte. I min yrke hender det også at vi må ta i mot kritikk, berettiget som uberettiget. Og det er noe man får regne med og forholde seg til.

Han jeg snakket med på MAXI innrømmet også glatt at dette ikke var godt nok, og lovet å ta det videre til rette vedkommende.

Og jeg har altså fremdeles INGEN SOM HELST dårlig samvittighet for at jeg ga beskjed! For min del kan jeg bare si at jeg altfor sjelden sier fra hva om jeg mener i slike situasjoner, jeg pleier å være hyggelig og slett ingen bitch (selv om det kan virke sånn i denne tråden) og heller bite det i meg, betale og gå!

Det finnes utrolig mye elendig service rundt omkring, og mange "serviceansatte" som helt klart har havnet på feil sted, som er totalt umotiverte for jobben de gjør, og som overhodet ikke har peiling på hva de egentlig driver med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg vet at det var problemer med gavekortene i begynnelsen.

Kom vist som "jula på kjerringa" for de ansatte i butikkene. :oops:

Alt skal være rettet nå, både data og opplæringsmessig.

Vi har MAXI OG RIMI der vi bor, de BESTE MAT BUTIKKENE I VERDEN!! :blomst_opp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utg.punktet superirritert i dag, så det var dumt av meg å lese denne tråden... :ler:

Men det som irriterer meg er at dere skylder på at de ansatte er unge.

Det er da for svingende ingen sammenheng mellom det å være ung og dum? Irriter dere heller over de som har lært opp de ansatte, det er deres feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...