AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #1 Skrevet 27. februar 2012 Min mann har hanglet/vært dårlig siden desember. Var hos legen da, men de fant ikke ut hve det var, men han fikk beskjed om å komme tilbake med en gang hvis han ble dårligere/ikke orkert å tvinge seg på jobb lenger. I helgen ble han kjempe dårlig, samtidlig som han har fått beskjed om at vikariatet hans alike vel ikke blir forlenget fra 1 mars. Så han trenger virkelig en legetime! Når han ringte i dag for å få time fikk han beskjed om at det ikke var noe ledig for om 14 dager... Så hva gjør man da??? Han MÅ ha en legetime, samtidig som det ikke er akutt nok for legevakta...
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #2 Skrevet 27. februar 2012 Fastlegen skal ha akuttimer til slike ting, og en kan ringe legekontoret når de åpner på morningen. 2
NatashaRomanoff Skrevet 27. februar 2012 #3 Skrevet 27. februar 2012 De fleste legekontor har hastetimer i løpet av en dag, dersom du ringer med en gang de åpner om morgenen. Jeg har ikke tall på hvor mange hastetimer jeg har fått pga urinveisinfeksjon som er rimelig kronisk. Verdt et forsøk, om ikke annet 1
Ryvre Skrevet 27. februar 2012 #4 Skrevet 27. februar 2012 Da må man bare si klart ifra til legen at det haster. De har alltid noen åpne timer til akutte ting og for forsinkelser for å klare å hente seg inn igjen 3
Papirfly Skrevet 27. februar 2012 #5 Skrevet 27. februar 2012 Ga du tydelig beskjed om at det hastet? På legesentrene her så har de alltid ledige nødtimer som står åpne i tilfelle det skulle dukke opp hastesaker. 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #6 Skrevet 27. februar 2012 Tusen takk for svar! Jeg aner ikke hvor mye han sa om hastegraden... Så skal få han til å ringe igjen i morgen tidlig å be om hastetime, også får jeg be han stå på sitt om de prøver å si nei. Han har alltid fått relativt raskt time før, men han mente det ikke var hun som pleier å ta tlf som svarte i dag.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #7 Skrevet 27. februar 2012 Selv om du mener at det haster så er det ikke sikkert at legekontoret mener det samme. Har selv opplevd ¨å ha blitt avvist. Da jeg jeg slått meg til ro med det siden jeg vanligvis kommer inn på hastetime i 99% av tilfellene. Ta en ny telefon og forklar godt nok. Det betyr å være ærlig og ikke nedgradere sykdommen.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2012 #8 Skrevet 27. februar 2012 Selv om du mener at det haster så er det ikke sikkert at legekontoret mener det samme. Har selv opplevd ¨å ha blitt avvist. Da jeg jeg slått meg til ro med det siden jeg vanligvis kommer inn på hastetime i 99% av tilfellene. Ta en ny telefon og forklar godt nok. Det betyr å være ærlig og ikke nedgradere sykdommen. Når pasienten opplever at det haster med time, burde legen være pliktig til å gi konsultasjon innen få timer, i det minste samme dag. Utsettelse av timen til neste dag fordi legen mener at det ikke haster, bør aldri forekomme. Her må prinsippet om at "kunden har alltid rett" gjelde.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #9 Skrevet 27. februar 2012 Når pasienten opplever at det haster med time, burde legen være pliktig til å gi konsultasjon innen få timer, i det minste samme dag. Utsettelse av timen til neste dag fordi legen mener at det ikke haster, bør aldri forekomme. Her må prinsippet om at "kunden har alltid rett" gjelde. Det må nesten være helsepersonell som vurderer om det haster, hvis det skal være en plikt å gi hastetime til alle som mener at de ikke kan vente, vil det jo bli fullstendig kaos på legesenteret. Men til TS: jeg skjønner ikke dette med at vikariatet ikke blir forlenget fra 1.mars - hvorfor skal det ha noe med saken å gjøre? 2
shoppedilla Skrevet 27. februar 2012 #10 Skrevet 27. februar 2012 I sånne tilfeller hvor jeg har følt at jeg må komme meg til legen, men legekontoret ber meg vente i 14 dager eller lenger så ringer jeg legevakta og kommer meg dit! Da får jeg i hvertfall hjelp, så ringer jeg legekontoret mitt etterpå og gir beskjed om at jeg har vært på legevakta og fått beskjed om at jeg må ha time kjapt! Jeg er ikke ofte på legevakta altså. Jeg har høy smerteterskel så når jeg har så vondt at jeg ikke orker smertene så ringer jeg legevakta. Dere kan jo ringe daglegevakt også. 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #11 Skrevet 27. februar 2012 Det er jo bare å få en time hos vakthavende lege..? Fastlegene har som regel aldri ledig time på dagen, jeg måtte en gang vente over en måned på å få time hos fastlegen min.
Gjest PinkLeaf Skrevet 27. februar 2012 #12 Skrevet 27. februar 2012 Be han stå utenfor og være klar hos legekontoret ved åpningstid. Da blir han sikkert tatt inn i løpet av den første timen, men han må ikke nedgradere symptomer og være mann og si "det er ikke så farlig". Føler han akutt behov for lege, så må han presisere det overfor sekretæren. Jeg blir alltid tatt inn hvis jeg møter opp kl åtte.
ninuska_ Skrevet 1. mars 2012 #13 Skrevet 1. mars 2012 Jeg fikk ikke tak i legen min en morgen, så jeg troppet opp på legevakta. Da ringte sykepleieren i ekspedisjonen opp til legekontoret på et spesialnummer som gikk direkte til resepsjonen, forbi køen. Og hun sa at jeg kom til dem og de fikk ta meg imot - og det var det som skjedde
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå