Gå til innhold

Nå har han drept i gjen.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mannen min har en "venn", eller vil ikke akkurat si venn, men en han kjenner på en måte som han vokste opp med i USA. Han har drevet med kriminalitet hele livet, vold, narkotika, ulovlig våpensalg og litt av vært. Han har sittet inne, kommer ut og sittet inne. Han har også mord på samvittigheten. Nå har jeg og mannen min fått vite at han er tatt i gjen for mord. Og nå kan man vel bare regne med at han enten åker inn for livstid eller mulig enda litt verre og jeg sitter her og skjønner ikke at det er mulig. Hvorfor ødelegge hele livet sitt på den måten når man bor i en stat med dødstraff og livstid fengsel. Dette er ikke en person jeg vil kalle syk heller, men høyst oppegånde faktisk (tro det elle eller ei). Han hadde faktisk jobb nå og dame og jeg har hørt at de planla barn, nå er vel alt gått i vasken. Hva er det med folk som nesten lever mer i fengsel enn i det fri? Hvorfor begå forbrytelser og havne i fengsel i gjen og igjen? Dette er nå 3 gangen han havner i fengsel og han slapp sist ut for vel 2 år siden etter å sonet i kanskje 15 år eller noe og har etter hva jeg vet holdt seg på matta siden.

Nei, dette er ikke en person jeg kjenner, kanskje jeg bryr meg for mye, men jeg bare skjønner det ikke. Det gjelder ikke bare han heller, men alle yrkeskriminelle. Hvorfor gidder dem? Og et amerkikansk fengsel er vel ikke akkurat som å komme til himmelen heller, mer det stikk motsatte så hvorfor sette seg i den posisjonen når man i tilegg har vært der før?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kort svar:

- Psykisk helse

- Oppvekst

- Miljø

• Liker 5
Gjest SummerJudith
Skrevet

bra livet hans er ferdig, det fortjener han (:

Skrevet

Når man går så langt at man har begått to mord to ganger er man tydeligvis ikke opptatt av straffesystemet, og hvordan det påvirker livet.

• Liker 2
Skrevet

Mannen min har en "venn", eller vil ikke akkurat si venn, men en han kjenner på en måte som han vokste opp med i USA. Han har drevet med kriminalitet hele livet, vold, narkotika, ulovlig våpensalg og litt av vært. Han har sittet inne, kommer ut og sittet inne. Han har også mord på samvittigheten. Nå har jeg og mannen min fått vite at han er tatt i gjen for mord. Og nå kan man vel bare regne med at han enten åker inn for livstid eller mulig enda litt verre og jeg sitter her og skjønner ikke at det er mulig. Hvorfor ødelegge hele livet sitt på den måten når man bor i en stat med dødstraff og livstid fengsel. Dette er ikke en person jeg vil kalle syk heller, men høyst oppegånde faktisk (tro det elle eller ei). Han hadde faktisk jobb nå og dame og jeg har hørt at de planla barn, nå er vel alt gått i vasken. Hva er det med folk som nesten lever mer i fengsel enn i det fri? Hvorfor begå forbrytelser og havne i fengsel i gjen og igjen? Dette er nå 3 gangen han havner i fengsel og han slapp sist ut for vel 2 år siden etter å sonet i kanskje 15 år eller noe og har etter hva jeg vet holdt seg på matta siden.

Nei, dette er ikke en person jeg kjenner, kanskje jeg bryr meg for mye, men jeg bare skjønner det ikke. Det gjelder ikke bare han heller, men alle yrkeskriminelle. Hvorfor gidder dem? Og et amerikansk fengsel er vel ikke akkurat som å komme til himmelen heller, mer det stikk motsatte så hvorfor sette seg i den posisjonen når man i tillegg har vært der før?

Beklager avsporingen, nå skal jeg svare ordentlig. Jeg er ingen psykolog men det virker som det er veldig vanlig at kriminelle bryter loven om og om igjen, av mange forskjellige grunner. En grunn er ofte narkotika - jeg vet om folk som har klart seg lenge men så bruker de kanskje igjen og da går det rett nedover. Ofte tror jeg også det har med at man ikke takler konflikter og absolutt må ta igjen, og der og da ikke tenker på konsekvensene.

Det er jo umulig å si akkurat hvorfor det blir sånn, men det er jo noen ideer. For oss som ikke driver med denslags er det jo veldig vanskelig å forstå hvorfor han ikke bare tar seg sammen, men det er nok vanskelig å komme bort fra den livsstilen. (Amerikanske fengsler er jo forferdelige, men det ser ikke ut til å hjelpe - de fungerer jo mer som opptreningssentre for kriminelle...)

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Kråkesaks, moderator.

Skrevet

Kort svar:

- Psykisk helse

- Oppvekst

- Miljø

Ikke alle personer er rasjonelle mennesker som blir produktive medlemmer av samfunnet med disse 3 ingrediensene på plass. Enkelte mennesker hører rett og slett hjemme bak lås og slå.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger. Spørsmål angående modereringen kan taes på pm eller ris&ros.

Kråkesaks, moderator.

Skrevet

80% av alle som soner ubetinget fengsel begår nye straffbare handlinger som fører til ubetinget fengsel.

For det første er dette et bevis for at fengsel ikke fungerer etter hensiktet og for det andre er det bevis for at det ikke er straffen som avgjør om mennesker er kriminelle, men omstendigheten før straffen.

For det andre har vi fengsler fordi at politikere skal vise handlekraft. Alle vet jo at fengsel hjelper på menneskepsyken på samme nivå som en troende i en kirke får trøst, - altså absolutt ingenting. Kriminalitet kan ikke kontrolleres med straff fordi kriminalitet er symptoner på samfunnets paradokser.

At mennesker tror på ting som ikke virker er ikke så rart, man danser vel regndans for regnes skyld for det?

Skrevet

Fra rettssosiologien så vet man at almenprevensjon og individualprevensjon stort sett er en illusjon. Altså trusselen om straff hindrer hverken almenheten eller individet i å begå kriminalitet.

Skrevet

Slik rettsystemet og samfunnet er i USA så produserer de desverre hardkriminelle mennesker.

Mange sendes i fengsel som småkriminelle og kommer ut som hardbarkede kriminelle. Det er stor fattigdom i USA noe som også skaper desperate mennesker.

Så har vi våpenpolitikken deres. Canada som har mye strengere våpenpolitikk enn USA, men som ligger rett ved siden av, har mye mindre våpenrelaterte kriminelle handlinger enn USA.

Jeg leste også en forskningsartikkel som konkluderte med at barn som er vokst opp med vold i familien eller nærmiljøet er under større risiko enn andre for å begå voldelige handlinger.

Det kan være så mange forskjellige grunner til at mennesker blir kriminelle.

Vi burde rett og slett være glad for at vi har hatt såpass gode forutsetninger til å ta rette valg i livet at vi aldri har havnet på skråplanet.

• Liker 2
Skrevet

Kort svar:

- Psykisk helse

- Oppvekst

- Miljø

Du "glemte" det viktigste:

- Gener

- Biologi

Skrevet

bra livet hans er ferdig, det fortjener han (:

Skal han fortjene det må han kontrollere alle involverte faktorer. Gjør han det?

Skrevet

Så har vi våpenpolitikken deres. Canada som har mye strengere våpenpolitikk enn USA, men som ligger rett ved siden av, har mye mindre våpenrelaterte kriminelle handlinger enn USA.

Men i motsetning til USA har også Canada noe som ligner på en velferdsstat. Tar vi den sammenligningen til Norge, som er det landet i Europa med nest flest sivile våpen og som ikke står langt til bake for USA i forhold til sivil bevæpning, så blir det mer enn vanskelig å utpeke våpenpolitikken som synderen bak våpenrelaterte kriminelle handlinger i USA.

Gjest SummerJudith
Skrevet

Skal han fortjene det må han kontrollere alle involverte faktorer. Gjør han det?

? rart spørsmål o.o

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...