Gå til innhold

Bake uten gjær

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bare lurer på hvorfor noen nekter å bake med gjær, har gjær negativ effekt på helse?

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet (endret)

Ja, det er vel minst en retning innen mer alternative kostholdsfilosofier som mener dette. Det vitenskapelige grunnlaget er jeg usikker på.

Endret av Elfrida
Skrevet

Man kan være allergisk mot det. Og som elfrida sier er det enkelte retninger som mener at gjær omtrent er ondskapen selv. men dette er altså påstander det er svært lite hold i.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

For meg virker det som det er en slags trend.

Gjest navnelapp
Skrevet

I og med at gjærsopp døyr ved 42 grader er det å få i seg gjær frå brød i store nok dosar til å reagere allergisk ganske usannsynleg. Men ein kan bli oppblåst i magen av å spise ferskt brød, det er nok ikkje ein allergi mot gjæra men ein reaksjon på at det ferske brødet er meir tungt fordøyeleg. Gluteneffekten sit betre i når eit brød er heilt ferskt, den gjer luftlommene seige og dermed vert det heile tyngre for magen. Men det er ikkje viskapeleg bevist å vere eit allergen så vidt eg kjenner til. Dei som svergar til candidakuren meiner at gjær er ein utløysande faktor for candidavekst. Det er heller ikkje dokumentert, og det same gjer seg gjeldande her; gjæra er avgått ved døden når du et den i brødform.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...