Gå til innhold

Motorsykkellappen


Gjest Badabing

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing

Jeg har kjørt en del lett motorsykkel i utlandet, og syntes dette var moro. Har derfor tenkt litt på å ta lappen. Først tenkte jeg å ta lappen på lett motorsykkel, men kjæresten sier det koster omtrent det samme for lett og tung, og at jeg da like gjerne kan ta på tung motorsykkel med en gang.

Er det mye vanskeligere å kjøre tung motorsykkel? Jeg er litt pysete av meg sånn egentlig.

Hvor mye koster det med kjøretimer og sertifikat?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tok lappen for 3 år siden,ett tips - øvelseskjør privat MYE,

øv så mye du kan på de spesifikke øvelsene du må gjennom

ved oppkjøringen,dvs. oppbremsing,unnamanøver,kjegler (de jeg husker i farta).

Det er DYRT for en time,tror prisen ligger mellom 500-600 pr. time

de fleste plasser,så logisk sett ønsker du minst mulig ikkeobligatoriske kjøretimer...

Om du skal melde deg på må du gjøre det nå sånn ca.hos en skole for det er ofte

laaang venteliste,mange skoler prioriterer ned mc også,pga.de stygge ulykkene

denne greinen har vært belastet med,men om du er bestemt,så lykke til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tung MC er mye enklere å holde oppreist og stabil grunnen lavt tyngdepunkt, så du må ikke være bekymret for at det skal være vanskelig, snarere tvert imot :)

Da jeg tok A-sertifikat for 5 år siden kostet det 11 lapper med to oppkjøringer (blåste på i 70 i 30-sona :sjenert: )

Uansett, ta førerkort for tung sykkel, det kommer samme pris, er enklere å kjøre og faktisk omtrent samme prisen i innkjøp.

Lykke til, detta går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta MC lappen i sommer:) KJekt at du og skal da, vi trenger flere chicks on wheels ;)

Men som de sier her inne, øvelseskjør masse privat!

Tror det skal være mulig å øvelseskjøre med typen din, men vet ikke hvilke krav det er... Noen som vet? Holder det med en L på ryggen eller?? :gjeiper:

By the way Yamaha XJ6 er en bra sykkel for jenter. Jeg har prøvd den og den var lett og lav, så om du ikke er så høy eller føler deg super sterk, så kan denne være bra! :skravle:

Endret av Rebellina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Hm.. Hvor mye tror du det kan komme på sånn totalt? Jeg har dessverre ikke noen å øvelseskjøre med, men har en lett motorsykkel i garasjen. Arvet den fordi han som hadde den har blitt syk og ikke kan kjøre lenger. Synes det er dumt at den bare står der siden det er en litt spesiell sykkel.

Er det kanskje mulig å sette opp en lapp på butikken for å få noen med motorsykkellappen til å hjelpe meg?

Det er ikke sånn at jeg klarer å få den i vår da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Hvor mye tror du det kan komme på sånn totalt? Jeg har dessverre ikke noen å øvelseskjøre med, men har en lett motorsykkel i garasjen. Arvet den fordi han som hadde den har blitt syk og ikke kan kjøre lenger. Synes det er dumt at den bare står der siden det er en litt spesiell sykkel.

Er det kanskje mulig å sette opp en lapp på butikken for å få noen med motorsykkellappen til å hjelpe meg?

Det er ikke sånn at jeg klarer å få den i vår da?

Det spørs hvor mange timer du trenger, hvor mye du har kjørt før og hvor mange forsøk du trenger på oppkjøringen... Jeg har regnet med ca 20 000 for meg.

Du kan få tatt den i vår, men det er viktig at du kontakter kjøreskolen nå, da det ofte er mange som vil ta MC lappen og det kan være ventelister. Hvor bor du?

Hvis du kjører en dobbeltime i uka, og kjører litt selv, så skal det jo ikke ta så lang tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke sett opp lapp på butikken, du vet liksom ikke hvem du kommer borti.

Jeg ser tre alternativer.

1. Kjøp deg en "crosser" og engasjer deg i banekjøring, kan love deg at du blir bitt av basillen!

Da min mor fylte 50 ble hun med på banekjøring kun for å prøve, det endte med at jeg i dag har "mistet" en av syklene mine til henne :P

Dette er en fin måte å lære seg og beherske sykkelen!

2. Kjøp deg en moped, nok en fin måte å lære 2-hjulinger å kjenne, men moped er dritskummelt...

3. Meld deg på en kjøreskole og aksepter at det hele kommer til å koste 20 000.

Som nevnt tidligere er det en tidkrevende og nedprioritert prosess høre kjøreskolen, så meld deg på fort som f ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sett opp lapp på butikken, du vet liksom ikke hvem du kommer borti.

Jeg ser tre alternativer.

1. Kjøp deg en "crosser" og engasjer deg i banekjøring, kan love deg at du blir bitt av basillen!

Da min mor fylte 50 ble hun med på banekjøring kun for å prøve, det endte med at jeg i dag har "mistet" en av syklene mine til henne :P

Dette er en fin måte å lære seg og beherske sykkelen!

2. Kjøp deg en moped, nok en fin måte å lære 2-hjulinger å kjenne, men moped er dritskummelt...

3. Meld deg på en kjøreskole og aksepter at det hele kommer til å koste 20 000.

Som nevnt tidligere er det en tidkrevende og nedprioritert prosess høre kjøreskolen, så meld deg på fort som f ;)

Hvilken bane kjører du cross på? Jeg kunne faktisk tenkt meg det:)

Vet du om noen bra i Bergens området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Tja.. Jeg tok jo mopedlappen da jeg var 16, men det er jo 14 år siden og jeg kjørte ikke i etterkant :fnise:

Men jeg har som sagt kjørt mye i utlandet, nesten hver dag i 3 måneder. Men det kan jo ikke sammenlignes å kjøre på humpeveier i India, og i trafikken med regler her hjemme.. ;)

Jeg får bare ringe for å melde meg på så fort jeg tør! Har vært anti mc til jeg fant ut at det ar gøy, men crosser og banekjøring høres litt vel heftig ut og ikke helt meg. Hehe

Det spørs vel om det ikke ender opp med 20.000 når jeg tenker meg om. Jeg erindrer at jeg var skikkelig klønete da jeg tok mopedlappen, og det jeg har kjørt nå har jo vært automat, så det har jo bare vært å sitte på en sykkel. For det er gir som gjør meg litt nervøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Jeg tok jo mopedlappen da jeg var 16, men det er jo 14 år siden og jeg kjørte ikke i etterkant :fnise:

Men jeg har som sagt kjørt mye i utlandet, nesten hver dag i 3 måneder. Men det kan jo ikke sammenlignes å kjøre på humpeveier i India, og i trafikken med regler her hjemme.. ;)

Jeg får bare ringe for å melde meg på så fort jeg tør! Har vært anti mc til jeg fant ut at det ar gøy, men crosser og banekjøring høres litt vel heftig ut og ikke helt meg. Hehe

Det spørs vel om det ikke ender opp med 20.000 når jeg tenker meg om. Jeg erindrer at jeg var skikkelig klønete da jeg tok mopedlappen, og det jeg har kjørt nå har jo vært automat, så det har jo bare vært å sitte på en sykkel. For det er gir som gjør meg litt nervøs.

Gir er piece of cake. Det jeg synes er vanskeligs er å kontrollere den tunge sykkelen. Jeg er jo lita og ikke så sterk, så føler meg litt som på en villokse av og till. Men temmes skal den! :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Gir er piece of cake. Det jeg synes er vanskeligs er å kontrollere den tunge sykkelen. Jeg er jo lita og ikke så sterk, så føler meg litt som på en villokse av og till. Men temmes skal den! :gjeiper:

Hehe.. Det er jeg også spent på, hvordan tung motorsykkel føles i forhold til lett. Men det var kjekt å få øvd seg på utenlands, for da fikk jeg herjet på skogsveier og humpeveier uten egentlig å være så redd for å ødelegge noe. Hadde jo reiseforsikring og ingen til å si noe på hvordan jeg kjørte 0:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir er piece of cake. Det jeg synes er vanskeligs er å kontrollere den tunge sykkelen. Jeg er jo lita og ikke så sterk, så føler meg litt som på en villokse av og till. Men temmes skal den! :gjeiper:

Finner du f.eks en 600 kubikk med lav sittehøyde så vil du fikse det ganske greit. Det kommer an på litt størrelse på sykkelen. Flere sykler idag er letttkjørte, har t.o.m kjørt 1200kubikk som opplevdes svært lettkjørt i motsetning til 750/800 klassen. Og øvelse gjør mester. Bruker ikke kjøreskolene 600-kubikkere stort sett nå da ?? Viktig å finne balansen bare, og da er jo tipset å løfte blikket og se fremover. Det er kun i svært lave hastigheter det kan oppleves ubehagelig med balansen, ellers gjør tyngdekraften jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bane kjører du cross på? Jeg kunne faktisk tenkt meg det:)

Vet du om noen bra i Bergens området?

Bergen er for langt, men du får google en lokal klubb og ringe formannen.

Da møter du en veldig hyggelig mann som overtaler deg til å komme på trening og vips så er du i gang ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe.. Det er jeg også spent på, hvordan tung motorsykkel føles i forhold til lett. Men det var kjekt å få øvd seg på utenlands, for da fikk jeg herjet på skogsveier og humpeveier uten egentlig å være så redd for å ødelegge noe. Hadde jo reiseforsikring og ingen til å si noe på hvordan jeg kjørte 0:)

Det hjelper nok ja:)

Her har du fått noen gode svar av karene her inne. Det er vel egentlig bare å hive seg i det! Husk at sykkelen går der du ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at sykkelen går der du ser.

Har en laaaaaang journal på det lokale sykehuset som kan avkrefte den påstanden :sjenert:

Bare kjør som folk så går det bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en laaaaaang journal på det lokale sykehuset som kan avkrefte den påstanden :sjenert:

Bare kjør som folk så går det bra! :)

Ha ha:) Jeg har selv trynt 'an, så jeg vet hva du mener:)

Heldigvis slapp jeg unna med brist i ankelen, det kunne gått verre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ha ha:) Jeg har selv trynt 'an, så jeg vet hva du mener:)

Heldigvis slapp jeg unna med brist i ankelen, det kunne gått verre..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lett som 16-åring, og utvidet til tung da jeg ble 18. Det er akkurat det samme, bare med litt mer hestekrefter. (Gikk fra 100 til 500 kubikk på skolesykkelen, men teknikken er det samme.) Tung sykkel steiler ikke like lett da, med ei lita jente foran, og en tung kjørelærer bak... :gjeiper:

Øvde mest alene på lett sykkel, på private skogsveier bak bom, og hadde lite trafikkerfaring da jeg begynte på lappen. Men har du billappen kan du jo trafikkreglene fra før. Stor sykkel øvelseskjørte jeg ikke på i det hele tatt, og trengte det ikke heller, siden jeg hadde to års trafikkerfaring med lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye nyttig lesing her :) Jeg skal selv ta mc lappen til våren og jeg gru-gleder meg.Har fått vite at den sykkelen jeg skal beherske er en Honda 600, den skal vist være ganske lav i sadelen.Selv må jeg ha den lav da jeg ikke ruver mer enn 165 cm over bakken :)

Lykke till dere som skal i gang med teori og kjøring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...