Lyra Skrevet 27. februar 2012 #1 Skrevet 27. februar 2012 Jenta mi har alltid hatt et godt sovehjerte. De første ukene sov hun døgnet rundt, hun har stort sett alltid sovet godt om natta og lenge om morgenen. De siste månedene har hun lagt seg før sju og da sover hun som oftest til rundt ni. I tillegg sover hun rundt 2 timer om dagen. Så hun kan altså fint sove 14-15 timer i døgnet. Men er ikke dette litt mye for en ettåring?
Mamma1 Skrevet 27. februar 2012 #2 Skrevet 27. februar 2012 Nei, syns det høres veldig normalt ut. Min ettåring sov ca ca 13-14 timer i døgnet. 1
Gjest NozMonster Skrevet 27. februar 2012 #3 Skrevet 27. februar 2012 det høres litt mye ut! det vanligste er at de sover rundt 12 timer.. (opp til 14 timer i døgnet)
Gjest happy_me Skrevet 27. februar 2012 #4 Skrevet 27. februar 2012 Dette gjør gutten her også. Jeg mener det er normalt De dagene han er i barnehagen blir det litt mindre soving på dagen da
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #5 Skrevet 27. februar 2012 det høres litt mye ut! det vanligste er at de sover rundt 12 timer.. (opp til 14 timer i døgnet) Hm, hvor mange unger har du? Ettersom du vet så godt at det "vanligste er at de sover rundt 12 timer"? Mine sov i hvertfall mer enn 12 timer da de var ett år. De sov gjerne fra 19 til 07-08, samt 1-2 timer på dagen. 6
Gjest NozMonster Skrevet 27. februar 2012 #6 Skrevet 27. februar 2012 Hm, hvor mange unger har du? Ettersom du vet så godt at det "vanligste er at de sover rundt 12 timer"? Mine sov i hvertfall mer enn 12 timer da de var ett år. De sov gjerne fra 19 til 07-08, samt 1-2 timer på dagen. det slår ikke feil- småbarnsmødre i dette forummet er noe for seg selv jeg bare googlet det jeg, og fant mange mange artikler på nettdoktoren og diverse hvor det stod 2
Redbull Skrevet 27. februar 2012 #7 Skrevet 27. februar 2012 Høres helt normalt ut, jenta mi sover også sånn
Gjest Henrikke Skrevet 27. februar 2012 #8 Skrevet 27. februar 2012 Jenta mi har alltid hatt et godt sovehjerte. De første ukene sov hun døgnet rundt, hun har stort sett alltid sovet godt om natta og lenge om morgenen. De siste månedene har hun lagt seg før sju og da sover hun som oftest til rundt ni. I tillegg sover hun rundt 2 timer om dagen. Så hun kan altså fint sove 14-15 timer i døgnet. Men er ikke dette litt mye for en ettåring? Min jente sov ikke mye de første mnd pga hun hadde kolikk, men etter det har hun sovet mye. Hun sov også 14-15 timer i døgnet da hun var ett, ofte 16 timer i døgnet. Men så var hun aldri i ro da hun var våken. Enten så var hun SUPERvåken, eller så sov hun. Hun er snart to år og sover fortsatt 14 timer i døgnet... 12 timer om natta og 2 timer på dagen, sånn gjennomsnittlig.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #9 Skrevet 27. februar 2012 Det er ikke for mye som Noz Monster skriver, ja, du er heldig å ha en som sover litt over gjennomsnittet, men det er like vanlig som med de som sover en time under snittet. Ikke noe å være engstelig for så lenge hun trives og har det bra. Vær glad for det!! I perioder vil det sikkert være annerledes, så da vil du lengte tilbake til da hun sov mye :D Her er en "oppskrift" på hvor mye søvn, og 3 + 12 timer blir 15, så i følge denne siden ligger du innenfor normalen 1-2,5 år: 1-3 timer i løpet av dagen, 11-12 timer om natten (Kilde; Babysiden) NettDoktor sier 10-12 timer for barn fra 1-3 år, men at det er vanlig med store individuelle forskjeller, generell helse og trivsel er viktigst for å se om det fpr nok søvn. (Min sønn sluttet tidlig med soving på dagen, han tar det på natten, så vi er alle forskjellige. Og NettDoktor som skriver om barn mellom 1 & 3 år under ett, syns jeg er vel grovt, for min sønn sov mer som ettåring enn nå som treårng...
Klematis Skrevet 27. februar 2012 #10 Skrevet 27. februar 2012 Rundt ettårsalderen sov datteren min fremdeles to lurer hver dag, gjerne 2 timer hver gang. I tillegg til at hun sov 11-12 timer om natta. Nå som hun er 2 år og 3 måndeder sover hun 11-13 timer hver natt og 2-3 timer på dagtid, dvs mellom 13 og 16 timer. Sover mest om dagen i helgene når hun også sover mest om natten. Jeg har ingen planer om å begrense sovingen, så lenge hun legger seg fint på kvelden får hun sove så lenge hun vil på dagen. På hverdagene må vi som regel vekke henne om morgenen (står opp kl 6). Eneste grunnen jeg kan se til bekymring er om barnet plutselig får et markant økt søvnbehov (uten at det er sykt eller noe slikt). Da ville jeg tatt en tur til legen for å sjekke for ulike mangler, f.eks. jernmangel.
Arkana Skrevet 27. februar 2012 #11 Skrevet 27. februar 2012 Det høres helt normalt ut. Min ettåring sover 12 timer om natten og ca 3 timer om dagen.Da eldste var ett år sov han mer enn det siden han gjerne sov 14 timer om natten i tillegg til dagsoving.
Ciara Skrevet 27. februar 2012 #12 Skrevet 27. februar 2012 Det er bare bra med mye søvn! Så lenge hun sover godt kunne det jo ikke vært bedre
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #13 Skrevet 27. februar 2012 det slår ikke feil- småbarnsmødre i dette forummet er noe for seg selv jeg bare googlet det jeg, og fant mange mange artikler på nettdoktoren og diverse hvor det stod Men hvorfor i alle dager skal du på død og liv mene så veldig mye i tråder som handler om småbarn og det å være forelder? Jeg mener ikke at du ikke har lov - men at du gidder? Det blir jo som oftest spurt etter andres erfaringer, og her har vel du strengt tatt ikke så mye å bidra med? For all del, fortsett. Jeg ser bare at du gjør dette hele tiden, og det blir litt...snålt. Jeg er forøvrig ikke småbarnsmor, det er temmelig lenge siden ungene mine var ett år gamle. 7
Gjest Marmot Skrevet 27. februar 2012 #14 Skrevet 27. februar 2012 Min snart 15-mndgamle sønn sover fra 18 til 7-8 og så 2-3 timer på dagtid.
Gjest Mildrid Skrevet 27. februar 2012 #15 Skrevet 27. februar 2012 Min toåring sover 14 timer i døgnet og er helt normal.
Xanadus Skrevet 27. februar 2012 #16 Skrevet 27. februar 2012 det høres litt mye ut! det vanligste er at de sover rundt 12 timer.. (opp til 14 timer i døgnet) Synes du? Mine barn sov fra ca kl 19.00 til kl 7.00 pluss et par timer om dagen
Gjest Trøffel Skrevet 27. februar 2012 #17 Skrevet 27. februar 2012 (endret) Jenta mi har alltid hatt et godt sovehjerte. De første ukene sov hun døgnet rundt, hun har stort sett alltid sovet godt om natta og lenge om morgenen. De siste månedene har hun lagt seg før sju og da sover hun som oftest til rundt ni. I tillegg sover hun rundt 2 timer om dagen. Så hun kan altså fint sove 14-15 timer i døgnet. Men er ikke dette litt mye for en ettåring? Hvis hun sover som du beskriver; dvs 14 timer hver natt (kl 19-09) + 2 timer hver dag så blir jo dette 16 timer søvn per døgn, ikke 14. I så fall er jeg enig med deg i at det er ganske mye til å være en ett-åring, men om hun ellers er helt vanlig, så har hun jo sikkert bare behov for veldig mye søvn? Du kan vel kanskje høre så vidt med helsesøster eller barnelege, men alt er helt sikkert i den skjønneste orden Endret 27. februar 2012 av Trøffel
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #18 Skrevet 27. februar 2012 Min på 13mnd sover som regel 11 timer på natten og en dupp på dagen på 3-3,5 timer Helt normalt
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #19 Skrevet 27. februar 2012 Jeg har aldri hørt at det er skadelig å sove for mye. For lite søvn derimot.... La barnet ditt sove. Og nyt det 1
Gjest Marmot Skrevet 27. februar 2012 #20 Skrevet 27. februar 2012 Jeg har aldri hørt at det er skadelig å sove for mye. Nei, men for mye søvn kan tyde på sykdom. Sønnen min var veldig syk pga. han ikke tålte melk, han sov 18-20 timer i døgnet da han var 10 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå