AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #1 Skrevet 27. februar 2012 Jeg var på en veikro og spiste i går. Det var stappfullt, sikkert 40 biler der, men valgte å spise der uansett ettersom at det var så langt til neste stopp. Det var fult overalt, men så et langbord med plass til 10stk, hvor det kun satt to stk på enden. Vi satte oss da helt inn til vinduet (tre personer), hang fra oss jakkene og gikk å bestilte mat. Når vi kom tilbake ble vi nermest skjellt ut av disse gamle damene, fordi det var DEMS bord. VI spurte om det var holdt av til noen andre, men det var det ikke. Men de var der først, dermed var hele bordet dems. Og vi måtte gå, nå. De hadde lagd jakkene våres på gulvet. Noen andre overhørte samtalen, og tilby oss å sitte på dems langbord. Men ble helt satt ut. Dette var en veikro, ingen resturant. Man bestilte mat, fikk med suppe og dessert på kjøpet som man hentet selv. Maten var som så og folk kommer nok ikke dit for å kose seg, men for å få et billig måltid.. Er det helt blåst å sette seg hos andre på sånne steder?
Gjest Tekola Skrevet 27. februar 2012 #2 Skrevet 27. februar 2012 Jeg ville ikke sett på det som noe problem i det hele tatt! Trodde det var vanlig praksis å sette seg på andre enden av et sånt stort bord om det bare satt to/tre andre på det
Trigger Skrevet 27. februar 2012 #3 Skrevet 27. februar 2012 (endret) Jeg deler gjerne bord med andre, men forventer at de viser normal høflighet og spør først Det å bare innta en del av bordet uten å spør om det er greit, er uhøflig og respektløst i mine øyne. Endret 27. februar 2012 av Trigger 8
Eliine Skrevet 27. februar 2012 #4 Skrevet 27. februar 2012 Det var snakk om et langbord på en veikro, ingen eier andre delen av det bordet. Klart TS og de h*n var sammen med kunne sette seg i andre enden av det bordet! Det som er frekt her, er at de ble nektet å sitte der og at jakkene deres ble kastet på gulvet. MAKAN! 11
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 27. februar 2012 #5 Skrevet 27. februar 2012 For høflighetens skyld syns jeg dere burde ha spurt om dere kunne sette dere der. Men at de hadde kastet jakkene deres på gulvet var langt mer uhøflig syns jeg, og det hadde jeg hvertfall sagt fra om. 6
Capricorn Skrevet 27. februar 2012 #6 Skrevet 27. februar 2012 Vel, jeg hadde spurt dem først om det var ledig der før jeg satt meg. Det kunne jo være at de ventet på noen. 4
Gjest Solsmil Skrevet 27. februar 2012 #7 Skrevet 27. februar 2012 Jeg deler gjerne bord med andre, men forventer at de viser normal høflighet og spør først Det å bare innta en del av bordet uten å spør om det er greit, er uhøflig og respektløst i mine øyne. det er jeg enig i, men det er hakket mer uhøflig og respektløst av dem som sitter der fra før å kaste jakkene deres på gulvet.
Trigger Skrevet 27. februar 2012 #8 Skrevet 27. februar 2012 det er jeg enig i, men det er hakket mer uhøflig og respektløst av dem som sitter der fra før å kaste jakkene deres på gulvet. Jeg hadde aldri kastet noens jakke på gulvet, men har forståelse for at de reagerte på at andre bare tok seg til rette på deres bord uten å spør. Jeg spør altid før jeg setter meg ved andres bord, uansett om det er på en resturant eller veikro. Det skader ingen å være litt høflig. 2
Trigger Skrevet 27. februar 2012 #9 Skrevet 27. februar 2012 Det var snakk om et langbord på en veikro, ingen eier andre delen av det bordet. Klart TS og de h*n var sammen med kunne sette seg i andre enden av det bordet! Det som er frekt her, er at de ble nektet å sitte der og at jakkene deres ble kastet på gulvet. MAKAN! Nei, det er ikke greit å bare sette seg ned ved andres bord, man bør være såpass oppegående at man spør først. Absolutt ingen har vondt av å være litt høflig. 1
Gjest happy_me Skrevet 27. februar 2012 #10 Skrevet 27. februar 2012 Jeg ser ikke helt poenget med å ikke kunne dele et stort langbord på en kafeteria. Er det rart det er krig i verden...... 3
Eliine Skrevet 27. februar 2012 #11 Skrevet 27. februar 2012 (endret) Nei, det er ikke greit å bare sette seg ned ved andres bord, man bør være såpass oppegående at man spør først. Absolutt ingen har vondt av å være litt høflig. er det rart det er krig i verden? Se for deg en stappfull veikro, et langt bord med plass til 10 personer, og to damer som sitter helt i enden av dette og er travelt opptatt med å skravle med hverandre. Nei, det ville ikke "skadet" å spørre om å få sitte der, MEN de aller fleste ville bare satt seg ned i andre enden av bordet-uten problemer av noe slag. De kan ikke være i sine fulle 5, disse to damene som kaster jakkene til TS på gulvet... Hva skjer med verden? (Se for deg et langbord på ikea, kafeteriaer i hemsedal/trysil/hafjell etc, det er jo helt normalt å kunne sette seg i andre enden av et langbord uten å spørre de som sitter "helt der borte i andre enden" først. Dette er noe alle gjør.) Endret 27. februar 2012 av Eliine 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #12 Skrevet 27. februar 2012 Det er normal folkeskikk å spør før man setter seg ned ved et bort folk sitter på. Det kan være at disse damene holdt av plass til noen andre - det er grunnen til at man ikke bare setter seg ned. (må også påpeke bruken av "dems" ... hva slags ord er det, egentlig? Minner meg om den feil bruken av "hvem" - som i "hvem farge ville du valgt? ) Til og med i kantinen på jobben vår spør man før man setter seg et sted hvor det sitter folk fra før. 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #13 Skrevet 27. februar 2012 Nei, det er ikke greit å bare sette seg ned ved andres bord, man bør være såpass oppegående at man spør først. Absolutt ingen har vondt av å være litt høflig. Nå er det faktisk sånn at dette var en veikro som kun har langbord. Det vil si at man må sette seg der det er ledig plass. Da kan ikke enkelte kunder oppføre seg som at de har førsteretten og forvente at andre spør før de setter seg ned. De eier ikke hele bordet. Det hadde vært helt annerledes hvis restauranten hadde enkeltbord med flere plasser. Hvor egoistisk er det ikke å ta opp et helt langbord alene? 5
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #14 Skrevet 27. februar 2012 Nå er det faktisk sånn at dette var en veikro som kun har langbord. Det vil si at man må sette seg der det er ledig plass. Da kan ikke enkelte kunder oppføre seg som at de har førsteretten og forvente at andre spør før de setter seg ned. De eier ikke hele bordet. Det hadde vært helt annerledes hvis restauranten hadde enkeltbord med flere plasser. Hvor egoistisk er det ikke å ta opp et helt langbord alene? Ja, men det går uansett an å spørre. Skader jo ikke akkurat.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #15 Skrevet 27. februar 2012 Ja, men det går uansett an å spørre. Skader jo ikke akkurat. Nå virker det som at det ikke hadde gjort noe til eller fra. Damene kastet jakkene deres på gulvet og viste tydelig at de ikke fikk sitte ved bordet. Så hvis de hadde spurt så hadde de vel fått et nei. Restauranten var ganske full og disse damene ville ikke la andre kunder sitte ved samme bord enda det var 7 ekstra plasser. Er det greit? 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #16 Skrevet 27. februar 2012 Folkeskikk eller ikke, det at damene kastet jakkene deres på gulvet er da verre enn at de satt seg ned uten å spørre? Om de eldre damene hadde så store problemer med at de satte seg der burde de sagt fra umiddelbart. Det at de i det hele tatt ventet betyr jo bare en av to ting: 1: enten var det ikke så viktig, fordi de ikke oppdaget de nye jakkene før etter ts var gått for å bestille mat, eller 2: dette var bitre gamle damer som ventet bare for å kunne demonstrere ved å kaste jakkene på gulvet TS: var det ingen andre på kafeteriaen som reagerte når damene reiste seg opp og kastet jakkene deres på gulvet? 3
Gjest Linaria Skrevet 28. februar 2012 #17 Skrevet 28. februar 2012 Fullstendig respektløst av damene. I mine øyne hadde dere ikke behøvd å spørre en gang. Virker som om de damene hadde en utrolig barnehageholdning ("nei, jeg kom til sandkassa først! Derfor er heeeele sandkassa bare min!"). Vi lever i en verden med andre mennesker. Noe må vi da tåle.
TheHairyToothfairy Skrevet 28. februar 2012 #18 Skrevet 28. februar 2012 Hvorfor skal man egentlig spørre om sånt ved et langbord? Høres veldig typisk norsk ut, for å bruke et velbrukt uttrykk. 4
Gjest Linaria Skrevet 28. februar 2012 #19 Skrevet 28. februar 2012 Hvorfor skal man egentlig spørre om sånt ved et langbord? Høres veldig typisk norsk ut, for å bruke et velbrukt uttrykk. Helt enig!
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #20 Skrevet 28. februar 2012 Folkeskikk eller ikke, det at damene kastet jakkene deres på gulvet er da verre enn at de satt seg ned uten å spørre? Om de eldre damene hadde så store problemer med at de satte seg der burde de sagt fra umiddelbart. Det at de i det hele tatt ventet betyr jo bare en av to ting: 1: enten var det ikke så viktig, fordi de ikke oppdaget de nye jakkene før etter ts var gått for å bestille mat, eller 2: dette var bitre gamle damer som ventet bare for å kunne demonstrere ved å kaste jakkene på gulvet TS: var det ingen andre på kafeteriaen som reagerte når damene reiste seg opp og kastet jakkene deres på gulvet? Joda, hele kafeteriean ble stille. Man kunne nok høre en knappenål falle når de var ferdig. Men nordmenn er nordmenn, og det var bare en person som støttet oss og sa noe. Resten fortsatte med sitt, med et halvt øye på bordet tilfelle det ble mer drama.. Takk for svar, betryggende å høre at vi ikke oppførte oss helt blåst. Jeg ser jo nå at vi kanskje burde spurt først, men det slo meg aldri egentlig, nettopp fordi det var så stort bord med så mange ledige plasser. Hadde bordet vært mindre ville jeg spurt, men var så glad over å ha funnet et ledig bord og tenkte ikke på å spørre. Smilte til damene når jeg hang jakken der, og de smilte tilbake..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå