Gå til innhold

Pcos / hormonforstyrrelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan kan legen sjekke meg for pcos / hormonforstyrrelse? Er det blodprøve?

Og hvordan kan jeg liksom gå frem?Jeg vil liksom sjekke meg, men vet ikke hva jeg skal si.

Jeg har så mye dun/og noen mørke hår på kroppen som plager meg, mye dun på overleppa og i ansikte, noen mørke hår med navlen og myyyye hår på armene og fingrene. Flaaut!

Jeg ble og alltid skikkelig syk før mensen før jeg begynte med p-pillene, er det pms? Sliter med depresjon, gikk plutselig opp mye i vekt for en stund siden, men har endelig gått ned alle kg igjen.

Jeg føler jeg har alle symptomene på det :(

Og det andre spørsmålet; Jeg skal ringe legen selv, og jeg har angst for å ringe folk! Jeg kommer jo til de som sitter på kontoret, skal jeg bare si navnet mitt og spør om time?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hårvekst er ikke et tegn på PCOS, men kan være en bivirkning av hormonforstyrrelser. De fleste som trur de har PCOS på grunn av hårvekst på kroppen har ikke det, men har kun et feil bilde av hvor mye hår det er normalt å ha på kroppen.

PCOS utredes av gynekolog. Du må besteille time hos fastlegen, som henviser deg videre.

Det viktigste tegnet på PCOS er lange, uregelmessige sykluser. Har pasienten dette undersøker gynekologen med innvendig ultralyd, og ser om det er cyster på eggstokkene. I tillegg tas blodprøver på gitte dager i syklusen for å undersøke hormonnivåene.

Det er normalt ingen behandling for PCOS. Dersom det henger sammen med overvekt/insulinresistens er livsstilsendring og vektnedgang den viktigste behandlingsformen. Har man ønske om barn forsøkes midler som gir eggløsning.

Skrevet

Legen sjekker det med blodprøve og henvisning til gynekolog for å innvendig ultralyd.

Du ringer og sier "hei, dette er Kari Nordmann som ringer, jeg skulle gjerne bestilt en time hos Dr. Tullevik." Så svarer damen sikkert "hva er fødselsdatoen/fødelsnummeret ditt?" Så svarer du "det er 1234567890" så sier damen noe sånt som "kan jeg spørre hva det gjelder?" og da sier du "jeg mistenker at jeg har pco og ønsker en time hos legen for å finne ut om det stemmer".

Skrevet

Hårvekst er ikke et tegn på PCOS, men kan være en bivirkning av hormonforstyrrelser. De fleste som trur de har PCOS på grunn av hårvekst på kroppen har ikke det, men har kun et feil bilde av hvor mye hår det er normalt å ha på kroppen.

PCOS utredes av gynekolog. Du må besteille time hos fastlegen, som henviser deg videre.

Det viktigste tegnet på PCOS er lange, uregelmessige sykluser. Har pasienten dette undersøker gynekologen med innvendig ultralyd, og ser om det er cyster på eggstokkene. I tillegg tas blodprøver på gitte dager i syklusen for å undersøke hormonnivåene.

Det er normalt ingen behandling for PCOS. Dersom det henger sammen med overvekt/insulinresistens er livsstilsendring og vektnedgang den viktigste behandlingsformen. Har man ønske om barn forsøkes midler som gir eggløsning.

Godt svar. Får man påvist PCO kan man søke om støtte til hårfjerning med laser. Man får også gratis laserbehandling i ansikt/hals ved sjukehuset i Stavanger. :)

Skrevet

Godt svar. Får man påvist PCO kan man søke om støtte til hårfjerning med laser. Man får også gratis laserbehandling i ansikt/hals ved sjukehuset i Stavanger. :)

Ok, tusen takk for svar:) Det eneste jeg er redd for pcos er at jeg skal ha problem med å bli gravid. mitt verste mareritt.. ! Men vil ha vekk håre og.

Jeg har liksom ; økt hårvekst, uren hud, pms, depresjon som symptomer.

Skrevet

Legen sjekker det med blodprøve og henvisning til gynekolog for å innvendig ultralyd.

Du ringer og sier "hei, dette er Kari Nordmann som ringer, jeg skulle gjerne bestilt en time hos Dr. Tullevik." Så svarer damen sikkert "hva er fødselsdatoen/fødelsnummeret ditt?" Så svarer du "det er 1234567890" så sier damen noe sånt som "kan jeg spørre hva det gjelder?" og da sier du "jeg mistenker at jeg har pco og ønsker en time hos legen for å finne ut om det stemmer".

Ok, takk! Må jeg si hva det gjelder til de som tar tlf?

Skrevet

Ok, takk! Må jeg si hva det gjelder til de som tar tlf?

Det varierer fra legekontor til legekontor. Noen spør om det og andre gjør det ikke. Men de har jo like taushetsplikt som legen så det skal du ikke bekymre deg for.

Skrevet

Veldig uregelmessig mens som varte og rakk når den først kom.

La på meg i epleform den dagen jeg fylte 16.

Kjempemasse hår OVERALT og kviser.

Du kan google "PCO symptomer" og lese

Skrevet

Tror jeg også har noe lignende... Lange sykluser, ofte uregelmessig og litt små hår på magen:/ Har hatt det sånn hele livet, så for meg er det "normalt". Ble bedt av GYN å ta thyroid prøver: TSH og T3, og prolaktin. Han sa at prolactin forstyrrelser var en av de vanligste årsakene til uregelmessige og lange sykluser. Disse var jo såklart normale...

Jeg har heller ikke cyster på eggstokkene, har tatt UL mange ganger (bor i utlandet). Men har hørt man kan ta hormonprøver som østrogen, LH, FSH og progesteron på ulike dager av syklusen. Da tror jeg man må til GYN spesialist? Ihvertfall her jeg bor.

Også har jeg hørt at PCO/PCOS kan skyldes dårlig glukose metabolisme, så kan også være en idee å ta en glukose belastningsprøve om det er mulig. Da drikker du en sukkerholdig drikk og blodprøve blir tatt 1 time etter dette ca. Om man er litt overvektig så er det mer sjanse å ha dette problemet, men det er også mulig hos slanke. Kjente en som var slank som fikk utslag på denne testen nemlig.

Gjest Gjest
Skrevet

ååh, kjønnshårene mine vokser liksom bortover med lårene :( Er det vanlig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...