Gå til innhold

Hunden, et substitutt?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hunden er mennesket beste venn, det vet vi alle. Familier kjøper seg familiehund og enslige kjøper hun for selskapet skyld. Det skjønner jeg godt.

Men nå melder eiere hunden på danseskole. Argumentet er: Hunder elsker det når de får oppmerksomhet fra sine eiere. Vi lærer hundene noen enkle bevegelser, som å gå mellom benene dine, gå i sirkel, gå bakover, og å rulle rundt, forklarer hundetrener Annette Helder, som tar 400 kroner for åtte timer.

Gjør man dette for hunden skyld eller er det kun egne behov som tilfredstilles? Er det greit at vi bruker dyret som et substitutt i stedet for andre mennesker? Så finnes det sikkert andre tolkningsmåter for dette!!

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=209146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nicoline

Høres unektelig komisk ut ... jeg synes det er å gå litt for langt. Men egentlig så er det jo et luksusproblem når vi tenker på alle de hundene som har det vondt og som blir mishandlet ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres unektelig komisk ut ... jeg synes det er å gå litt for langt. Men egentlig så er det jo et luksusproblem når vi tenker på alle de hundene som har det vondt og som blir mishandlet ...

Det er jeg enig med deg i. Forøvrig synes jeg ikke vi skal stille problemer opp mot hverandre. Hver gang jeg tar opp noe her inne, så kommer det en eller annen drassende med: Er det så mye bedre med den (X) da? Jeg synes det må være rom for å se på ulike saker, uavhenig alvorlighetsgraden.

Når jeg skriver slike innlegg, er det ikke bestandig jeg legger det inn for at jeg synes det er sååå ille, men jeg mener at slike tråder trigger tankene, problematiser mest mulig, det er ikke sikkert man trenger å konkludere i at det er så ille, men at man har reflektert over det. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

De tar vel hunden med på dansekurs for at de to skal gjøre noe sammen.....

Kan de ikke gå på tur ilag i stedet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva er så galt med å trene hunden til sirkeltrening, danse, hoppe og sprette og ha det gøy?

Hunden min danser, den. Den liker det. Samme som med agility, han tar det som en belønning at han får hoppe og krype og hva enn han gjør. Han elsker det, er mye bedre enn godteri det, det å trene hjernen. Hunder liker å få brukt hjernen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så galt med å trene hunden til sirkeltrening, danse, hoppe og sprette og ha det gøy?

.

Hmm, jeg har vel ikke sagt at det er galt. Det er vel mer det at vi presser hunden inn i våre liv. Føler vel kanskje at det er litt unaturlig å melde hunden på dansekurs. Men hva vet jeg, kanskje hunden elsker å danse. Jeg tenker mer i den banen at det er eierne vi tilfredstiller her, ikke hunden. Klare de å skille mellom menneskets behov og hundens behov, det er det jeg tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke noe forskjell på dette og agility. Det vil si at hund og eier trener på noe de begge synes er morsomt. Skjønner ikke helt spørsmålet jeg, substitutt for hva?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...