Steinar40 Skrevet 26. februar 2012 Forfatter #21 Skrevet 26. februar 2012 Det var bare et eksempel på et område hvor forventningene ikke blir møtt, og hva det kan gjøre med kommunikasjonen. En har jo mange slags forventninger til en partner. Husarbeid, økonomi, sex og nærhet, hvilke verdier som vektlegges, barn, jobb, hobbyer, tid sammen osv. Innlegget mitt handlet overhodet ikke om likestilling, men om forventninger som ikke blir møtt, og hvilket resultat det kan gi i forhold til kommunikasjon. For øvrig ble jeg ikke separert i 2012, men i 1994, uten at det har noen betydning for debatten. Poenget mitt med likestillingen var bare at den skaper flere og større forventninger til mannen i forholdet hos dere kvinner. Ellers har jeg merket dette selv at når først personkjemien virkelig skjærer seg - og dermed kommunikasjonen samtidig - så skal det mye til å få dette bedre igjen.
Steinar40 Skrevet 26. februar 2012 Forfatter #22 Skrevet 26. februar 2012 Det ideelle forhold forhold for deg er med en dame som har fulle dager med inntektsgivende arbeid, slik at du ikke behøver å bruke en krone på henne, og som har det fulle ansvar for og arbeid med alle huslige oppgaver. For vi kvinner har jo egentlig husmorgenet i oss og ønsker ikke annet enn å stulle og stelle for en mann som ikke er noe annet enn en forvokst guttunge. Han må jo for all del få være i fred med sitt . Noe å tenke på FØR man flytter i sammen kanskje da?
Gjest Purple Haze Skrevet 26. februar 2012 #23 Skrevet 26. februar 2012 Poenget mitt med likestillingen var bare at den skaper flere og større forventninger til mannen i forholdet hos dere kvinner. Ellers har jeg merket dette selv at når først personkjemien virkelig skjærer seg - og dermed kommunikasjonen samtidig - så skal det mye til å få dette bedre igjen. Merkelig at det skal gjemmes bak ordet likestilling at kvinnen ønsker og forventer at mannen skal vise interesse og delta i noe som skal være til felles beste. Kommer aldri til å skjønne den holdningen. Andre avsnitt er jeg faktisk enig med deg i Når følelsene først er begynt å visne bort, er det vanskelig å få de tilbake, uansett hvor godt man kommuniserer.
Steinar40 Skrevet 26. februar 2012 Forfatter #24 Skrevet 26. februar 2012 Jeg tenker mye av grunnen til at vi ikke klarer kommunisere, er at vi ikke blir enige om hva som er viktig i livet. Alle de essensielle behovene har vi dekket, vi har en rikdom de fleste andre bare kan drømme om, og vi mangler liksom noe "opplagt" vi kollektivt kan kjempe om for å skape en felleskapsfølelse. Hvorfor er vi så frustrerte, når vi har det så bra? Eller har vi det ikke bra, og er det der problemet egentlig ligger? De såkalte godene vi har i dagens samfunn er nok først og fremst av materiell art. Og derfor er det dette de fleste vil ha mer av. Antar jeg. Mye vil ha mer. Men slitsomt blir det. Og ikke minst usunt. Jeg er glad i mennesker, og synes vi egentlig er flinke og at de fleste gjør så godt de kan. Men kanskje har vi glemt å ta vare på hverandre i alt fokuset på oss selv? Kanskje overser vi andre for de vakre og usannsynlig komplekse skapninger de er, eller innser ikke at vi nettopp er dette selv også? Det er jo ikke så mange mennesker man egentlig blir godt (nok) kjent med. Ikke så lett å få det til. Dessuten koster det.
Steinar40 Skrevet 26. februar 2012 Forfatter #25 Skrevet 26. februar 2012 (endret) Merkelig at det skal gjemmes bak ordet likestilling at kvinnen ønsker og forventer at mannen skal vise interesse og delta i noe som skal være til felles beste. Kommer aldri til å skjønne den holdningen. Tja, eneste grunnen til at jeg bruker begrepet likestilling er fordi det er den som ligger som drivkraft bak kvinners forventninger til mannen. Du må tenke på at kjønnsrollene var som de var i veldig mange år i tidligere tider. Det er ikke så lett, eller så fort gjort, å endre på menneskets biologi. Andre avsnitt er jeg faktisk enig med deg i Når følelsene først er begynt å visne bort, er det vanskelig å få de tilbake, uansett hvor godt man kommuniserer. Ja, begge må ha viljen til det. Forbannet frustrerende i parforhold akkurat dette! Og den klart største usikkerheten og risikoen slik jeg ser det. Endret 26. februar 2012 av Steinar40
Gjest Eurodice Skrevet 26. februar 2012 #26 Skrevet 26. februar 2012 Tja, eneste grunnen til at jeg bruker begrepet likestilling er fordi det er den som ligger som drivkraft bak kvinners forventninger til mannen. Du må tenke på at kjønnsrollene var som de var i veldig mange år i tidligere tider. Det er ikke så lett, eller så fort gjort, å endre på menneskets biologi. Ja, begge må ha viljen til det. Forbannet frustrerende i parforhold akkurat dette! Og den klart største usikkerheten og risikoen slik jeg ser det. Nå snakker du som om du skulle være i et forhold. Det er du ikke, har du ennå ikke forstått det? Du lider da vel ikke under hvordan andre takler forholdet sitt?
Gjest Purple Haze Skrevet 26. februar 2012 #27 Skrevet 26. februar 2012 Tja, eneste grunnen til at jeg bruker begrepet likestilling er fordi det er den som ligger som drivkraft bak kvinners forventninger til mannen. Du må tenke på at kjønnsrollene var som de var i veldig mange år i tidligere tider. Det er ikke så lett, eller så fort gjort, å endre på menneskets biologi. Ja, begge må ha viljen til det. Forbannet frustrerende i parforhold akkurat dette! Og den klart største usikkerheten og risikoen slik jeg ser det. Drivkraften bak kvinners forventninger til mannen er forventningen om likeverd, og ikke minst at han skal vise interesse for felles hjem og familie. Har ikke noe med likestilling å gjøre, men om samarbeid. Biologi blir for enkelt å gjemme seg bak. En hver oppegående mann må forstå at kvinner heller ikke nødvendigvis elsker å skifte bleier eller vaske hus, men det er en nødvendighet. Et forhold innebærer alltid en viss risiko. En har aldri noen garanti for noe som helst, men om en skal tenke på alt som KAN gå galt, kan man like gjerne slutte å leve. Det går uansett galt til slutt.
Steinar40 Skrevet 26. februar 2012 Forfatter #28 Skrevet 26. februar 2012 Drivkraften bak kvinners forventninger til mannen er forventningen om likeverd, og ikke minst at han skal vise interesse for felles hjem og familie. Har ikke noe med likestilling å gjøre, men om samarbeid. Biologi blir for enkelt å gjemme seg bak. En hver oppegående mann må forstå at kvinner heller ikke nødvendigvis elsker å skifte bleier eller vaske hus, men det er en nødvendighet. Før i tiden hadde ikke kvinner slike forventninger. Pga kjønnsrollene så var husholdningen og barna hennes jobb. Alle kvinner visste dette, og var oppdratt sånn. Veldig enkelt da. Komplikasjonene kom først med likestillingen. Som forsåvidt hadde sitt utgangspunkt i første og andre verdenskrig når kvinner måtte ut i arbeidslivet. Uansett så er det ikke lett å få alle menn med på noe som strider imot gamle kjønnsroller. Ikke noe rart at det kan bli kommunikasjonsproblemer av sånt.
Gjest Purple Haze Skrevet 26. februar 2012 #29 Skrevet 26. februar 2012 Før i tiden hadde ikke kvinner slike forventninger. Pga kjønnsrollene så var husholdningen og barna hennes jobb. Alle kvinner visste dette, og var oppdratt sånn. Veldig enkelt da. Komplikasjonene kom først med likestillingen. Som forsåvidt hadde sitt utgangspunkt i første og andre verdenskrig når kvinner måtte ut i arbeidslivet. Uansett så er det ikke lett å få alle menn med på noe som strider imot gamle kjønnsroller. Ikke noe rart at det kan bli kommunikasjonsproblemer av sånt. I så fall er problemet at kvinner har utviklet seg, mens menn fortsatt henger igjen på 1800-tallet, er det det du sier? Det sier jo mest om menn og ikke om kvinners aaaaalt for høye forventninger. 1
Gjest Maruwan Skrevet 26. februar 2012 #30 Skrevet 26. februar 2012 (endret) Er det ikke snarere sånn at kommunikasjonsproblemer mellom kvinner og menn alltid har vært der og alltid vil være der, rett og slett fordi vi er to vidt forskjellige typer vesener med totalt forskjellige tankemønstre? Og den eneste forskjellen mellom "før og nå" er at i dag skal vi på død og liv kommunisere, om en så skulle ende opp med å myrde hverandre? Endret 26. februar 2012 av Maruwan
Steinar40 Skrevet 26. februar 2012 Forfatter #31 Skrevet 26. februar 2012 I så fall er problemet at kvinner har utviklet seg, mens menn fortsatt henger igjen på 1800-tallet, er det det du sier? Det sier jo mest om menn og ikke om kvinners aaaaalt for høye forventninger. Tja, jeg vil vel måtte påstå at kvinner nå er mer eller mindre som mannfolk. Er det egentlig en positiv utvikling?
Steinar40 Skrevet 26. februar 2012 Forfatter #32 Skrevet 26. februar 2012 Er det ikke snarere sånn at kommunikasjonsproblemer mellom kvinner og menn alltid har vært der og alltid vil være der, rett og slett fordi vi er to vidt forskjellige typer vesener med totalt forskjellige tankemønstre? Og den eneste forskjellen mellom "før og nå" er at i dag skal vi på død og liv kommunisere, om en så skulle ende opp med å myrde hverandre? Bra poeng du har her. Kravene til god kommunikasjon har nå også blitt så høye at det har blitt et problem i seg selv.
@Maja Skrevet 26. februar 2012 #33 Skrevet 26. februar 2012 Før i tiden hadde ikke kvinner slike forventninger. Pga kjønnsrollene så var husholdningen og barna hennes jobb. Alle kvinner visste dette, og var oppdratt sånn. Veldig enkelt da. Komplikasjonene kom først med likestillingen. Som forsåvidt hadde sitt utgangspunkt i første og andre verdenskrig når kvinner måtte ut i arbeidslivet. Uansett så er det ikke lett å få alle menn med på noe som strider imot gamle kjønnsroller. Ikke noe rart at det kan bli kommunikasjonsproblemer av sånt. Er faktisk hjartans einig med deg! Kjønnsrollane var tidlegare mykje klårare definert, både mann og kvinne viste kva som var forventa av dei. Forsåvidt mykje meir lettvindt (men så klart var det mykje anna som var mindre greit på den tia) Med likestillinga missa ein desse klåre rollene. Det betyr ikkje at likestilling er ein negativ sak, men når når rollene ikkje er klårt definert i samfunnet gir det ofte ulike forventninger mellom mann og kvinne. Dette fører fort til kommunikasjonsproblem, fordi ein t.d. mangler ei felles forståing for korleis samspelet dei to imellom skal fungere.
Gjest Purple Haze Skrevet 26. februar 2012 #34 Skrevet 26. februar 2012 Tja, jeg vil vel måtte påstå at kvinner nå er mer eller mindre som mannfolk. Er det egentlig en positiv utvikling? Det var da voldsomt. Føler meg ikke det spor maskulin, jeg.
Suzy Skrevet 26. februar 2012 #35 Skrevet 26. februar 2012 Før i tiden hadde ikke kvinner slike forventninger. Pga kjønnsrollene så var husholdningen og barna hennes jobb. Alle kvinner visste dette, og var oppdratt sånn. Veldig enkelt da. Komplikasjonene kom først med likestillingen. Som forsåvidt hadde sitt utgangspunkt i første og andre verdenskrig når kvinner måtte ut i arbeidslivet. Uansett så er det ikke lett å få alle menn med på noe som strider imot gamle kjønnsroller. Ikke noe rart at det kan bli kommunikasjonsproblemer av sånt. For en merkelig teori Når kjønnsrollene var mer sementerte så var det jo like høye forventninger til mannen fra kvinnens side - de var bare andre enn de er i dag. Tror du ikke det var utfordringer i forhold tidligere ettersom det nesten var umulig å skille seg?
Steinar40 Skrevet 26. februar 2012 Forfatter #36 Skrevet 26. februar 2012 Er faktisk hjartans einig med deg! Kjønnsrollane var tidlegare mykje klårare definert, både mann og kvinne viste kva som var forventa av dei. Forsåvidt mykje meir lettvindt (men så klart var det mykje anna som var mindre greit på den tia) Med likestillinga missa ein desse klåre rollene. Det betyr ikkje at likestilling er ein negativ sak, men når når rollene ikkje er klårt definert i samfunnet gir det ofte ulike forventninger mellom mann og kvinne. Dette fører fort til kommunikasjonsproblem, fordi ein t.d. mangler ei felles forståing for korleis samspelet dei to imellom skal fungere. Ja, bra poeng Når ansvaret ikke er klart fordelt så blir det fort "strid" (kommunikasjonsproblemer) om hvem som skal gjøre hva. Mye enklere når begge vet hva som er forventet og hvem som gjør hva. Dessuten tror jeg man må spørre seg om alle menn egentlig passer så godt til å gjøre alle de tradisjonelle kvinneoppgavene. Og da må jeg nesten påstå at ikke akkurat alle menn gjør det.
Steinar40 Skrevet 26. februar 2012 Forfatter #37 Skrevet 26. februar 2012 Det var da voldsomt. Føler meg ikke det spor maskulin, jeg. Uansett er nå veldig mye av oppførselen til kjønnene rimelig lik.
@Maja Skrevet 26. februar 2012 #38 Skrevet 26. februar 2012 Dessuten tror jeg man må spørre seg om alle menn egentlig passer så godt til å gjøre alle de tradisjonelle kvinneoppgavene. Og da må jeg nesten påstå at ikke akkurat alle menn gjør det. Nei, men er ikkje sikker på at alle kvinner egner seg så godt til alle tradisjonelle kvinneoppgaver heller. Henger disse evnene sammen med kjønn eller er det like mykje oppdragelse/ opplæring som avgjer?
Steinar40 Skrevet 26. februar 2012 Forfatter #39 Skrevet 26. februar 2012 For en merkelig teori Når kjønnsrollene var mer sementerte så var det jo like høye forventninger til mannen fra kvinnens side - de var bare andre enn de er i dag. Ja, men man var da som regel opplært i de oppgavene det dreide seg om. Fordi det var forventet at man skulle gjøre dem. Nå er det bare surr. Forsåvidt også fordi mange nå bare kjøper tjenester istedet for å gjøre dem selv. Mange har f.eks hushjelp. Og nesten ingen bygger hus etc. selv lenger. Tror du ikke det var utfordringer i forhold tidligere ettersom det nesten var umulig å skille seg? Jo, det var det helt sikkert. Men når man ikke har noe annet valg så blir det uansett lettere å bare avfinne seg med det.
Steinar40 Skrevet 26. februar 2012 Forfatter #40 Skrevet 26. februar 2012 Nei, men er ikkje sikker på at alle kvinner egner seg så godt til alle tradisjonelle kvinneoppgaver heller. Henger disse evnene sammen med kjønn eller er det like mykje oppdragelse/ opplæring som avgjer? Ja, bra poeng igjen! Veldig mye er selvfølgelig oppdragelse/opplæring. Og nå er det altså bare surr. Jenter og gutter får nå nesten samme (manglende) oppdragelse og opplæring.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå