AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #1 Skrevet 25. februar 2012 Jeg har lagt merke til et fenomen som forundrer meg litt. Enkelte folk kan veldig lite om ting som burde være allmennkunnskap, og de unnskylder seg med at emnet ikke interesserer dem. Men jeg synes det er rart, hvordan kan de unngå å høre om ting som omtales jevnlig, selv om de ikke er interessert? Lukker de bare ørene? og hvor var de på skolen? Eksempler: Abraham Lincoln, hvem er det? Skutt? Hæ, president, det er det da Obama som er? Og han lever da? Eller: Hæ, har det vært en første verdenskrig? Altså, jeg vet at jeg er over gjennomsnittet interessert i historie, men hvordan kan folk ha unngått å ha hørt om første verdenskrig? Eller i det minste ha resonnert seg frem til at det må ha vært en første før den andre? Og at Obama er den første fargede president, ikke den aller første presidenten USA har hatt? Eller av dagsaktuelle ting: Audum Lysbakken (ja uttalt med m), hvem er det? Har han vært på tv? (sagt i en tid da det er umulig å ikke ha sett fyren i alle aviser og på tv og internett og hvem vet hvor). Eller: partier i regjeringen? Nææ, jeg vet ikke hvem det er, jeg er ikke så interessert i politikk, jeg. Er det republikanerne? Så jeg begynner å lure, er det bare meg som tar inn kunnskap om ting jeg ikke er interessert i? Jeg har aldri stemt på Jens, men vet hvem han er, hvordan han ser ut og hvilke floskler han bruker. Jeg vet faktisk nesten hva han skal si før han åpner munnen. Og jeg vet masse jeg skulle ønske jeg ikke visste om fotball. Inkludert hvordan David Beckham ser ut i undertøy, og hvem han er gift med. Jeg vet hvem Sandra Lyng Haugen er, selv om hun ikke kan synge og jeg ikke liker reality. Jeg vet til og med hvem Paradise-Petter er, uten å ha sett et sekund av Paradise Hotel. Og takket være vårt kjære kg vet jeg hvem fotballfrue er, og hva hun foretar seg nærmest fra minutt til minutt døgnet rundt. Så hva med dere, har dere kunnskap dere kunne vært foruten? Og har dere noen flere groteske eksempler på hva folk ikke kan fordi de ikke skjønner vitsen med å kunne? 3
Silfen Skrevet 25. februar 2012 #2 Skrevet 25. februar 2012 Jeg blir litt WOW av og til av hva folk ikke kan. Men jeg tror det er fordi det er ting jeg alltid har visst og det bunner nok i interesse. Som for eksempel å aldri ha hørt om kjente bøker eller ikke vite noe om kjente filmer. Men jeg er for eksempel ikke interessert i musikk, jeg får jo med meg litt, men jeg har ikke peiling på mye av det nyeste som er ute. Men man får jo med seg likevel, som du sier, jeg er jo ikke totalt clueless. Og ja, jeg vet også hvordan Beckham ser ut i boxeren. Ellers så er siste eksempler på ting jeg ristet litt på hodet av f.eks. "tar man antibiotika for uvi" og "jeg har aldri hørt om Onkel Toms hytte".
Sweet77 Skrevet 25. februar 2012 #3 Skrevet 25. februar 2012 Du mener, sånn som at sjøormen i Loch-Ness faktisk eksisterer? Ha ha, for den går jeg ikke på! (mannen min prøvde faktisk å innbille meg det 1. april en gang )
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #4 Skrevet 25. februar 2012 Jeg blir litt WOW av og til av hva folk ikke kan. Men jeg tror det er fordi det er ting jeg alltid har visst og det bunner nok i interesse. Som for eksempel å aldri ha hørt om kjente bøker eller ikke vite noe om kjente filmer. Ja, ikke sant? Jeg har ikke lest noe av Kafka, men har jo hørt om ham likevel. Jeg har ikke sett Ben Hur, men vet at den eksisterer. Og jeg vet at Citizen Kane er en klassiker, selv om jeg har sett den uten å helt forstå hvorfor. Selv foretrakk jeg Den tredje mann, som visstnok ingen nå til dags har hørt om. Det var jo så leeenge siden, da verden var i svarthvitt. 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #5 Skrevet 25. februar 2012 Du mener, sånn som at sjøormen i Loch-Ness faktisk eksisterer? Ha ha, for den går jeg ikke på! (mannen min prøvde faktisk å innbille meg det 1. april en gang ) Tja, er jo ingen som kan bevise at han ikke eksisterer... 1
Gjest Survival Skrevet 25. februar 2012 #6 Skrevet 25. februar 2012 Jeg tror at etter 13 år med tvungen skolegang + gjerne 5-6-7 år til etter det, er folk blitt lei av å lære om ting som ikke interesserer dem. Derfor holder de seg til å lese de delene av avisen som interesser dem. Ellers kan jeg jo si at jeg har mye allmennkunnskap, og vet om omtrent alle eksempler som er nevnt her i tråden. Men har ikke mye bruk for den kunnskapen. Er jo fortsatt ganske ung, så folk finner det litt sjokkerende at jeg sitter på kunnskap man kan forvente av en litt eldre person, og dermed blir det ikke særlig mye diskusjoner og samtaler på det planet. Ellers har jeg ingen fordommer overfor et menneske som ikke kan noen ting historie eller politikk (selv om at jeg mener akkurat delen om å kunne noe politikk bør være et minimumkrav for alle som har stemmerett). Jeg innser at mennesker er forskjellige, vi har forskjellige holdninger, interesser og krav til oss selv. Og det er helt greit!
Sweet77 Skrevet 25. februar 2012 #7 Skrevet 25. februar 2012 Tja, er jo ingen som kan bevise at han ikke eksisterer... Hm, nei, men cluet her var vel at han prøvde å overbevise meg om at det hadde vært en kjempenyhetssending om at de hadde funnet den i det jeg var på vei ut døren på morningen. Kunne jo fått noen konsekvenser om jeg hadde poppet "nyheten" på jobben 1
Silfen Skrevet 25. februar 2012 #8 Skrevet 25. februar 2012 Ja, ikke sant? Jeg har ikke lest noe av Kafka, men har jo hørt om ham likevel. Jeg har ikke sett Ben Hur, men vet at den eksisterer. Og jeg vet at Citizen Kane er en klassiker, selv om jeg har sett den uten å helt forstå hvorfor. Selv foretrakk jeg Den tredje mann, som visstnok ingen nå til dags har hørt om. Det var jo så leeenge siden, da verden var i svarthvitt. Ja, jeg har heller ikke lest de, men man vet jo om dem. Jeg har heller ikke sett noe av James Dean eller Marlon Brando, men vet om Giganten og Casa Blanca lell. Sport interesserer meg midt i rompa, men har nå hørt om både nye og gamle navn der likevel.
HedvigR Skrevet 25. februar 2012 #9 Skrevet 25. februar 2012 Jeg elsker å suge til meg kunnskap om absolutt alt, og finner ut at det meste faktisk kan interessere meg hvis jeg bare setter meg inn i det. Og det liker jeg jo å gjøre. Selv informasjon om ting jeg sytnes er helt uinteressante, legger jeg meg i minne, for jeg liker så godt å vite ting Veldig nyttig når man er med på quizkvelder! Kan også bli litt overraska over hvor lite folk gidder å lære seg av allmennkunnskap. Blir litt oppgitt av og til, men prøver å ikke bli for opphengt i det, føler jeg kan bli nedlatende hvis jeg skal tenke sånn.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #10 Skrevet 25. februar 2012 Ja, ikke sant? Jeg har ikke lest noe av Kafka, men har jo hørt om ham likevel. Jeg har ikke sett Ben Hur, men vet at den eksisterer. Og jeg vet at Citizen Kane er en klassiker, selv om jeg har sett den uten å helt forstå hvorfor. Selv foretrakk jeg Den tredje mann, som visstnok ingen nå til dags har hørt om. Det var jo så leeenge siden, da verden var i svarthvitt. Jeg har hørt om Den tredje mann! (Hva vi ikke lærer på det juridiske fakultet! ). Jeg blir stadig sjokkert over hvor lite folk kan og får stadig høre «Oi! Du kan så mye du...». Bortsett fra at jeg, som Harald Eia, liker å lese i leksikon uten mål og mening, så har jeg ikke gjort noe spesielt for å tilegne meg denne kunnskapen heller.
Ryvre Skrevet 25. februar 2012 #11 Skrevet 25. februar 2012 Går gjennom avisene daglig, får med meg litt gjennom nyheter og underholdning på tv, så ja jeg føler at jeg kan litt om alt liksom. Ikke alt jeg bryr meg særlig om, men jeg har likevel fått med meg at Justin Bieber ble kjent gjennom youtube selvom jeg bryr meg fint lite. Må jo undre litt når jeg leser her. Er det virkelig folk som ikke vet at man har hatt en 1. verdenskrig? Om de så ikke vet det, så burde de jo ha litt mellom ørene og klare å tenke at det må ha vært en 1. verdenskrig når man har en 2. verdenskrig Føler at jeg kan har nok kunnskap til å diskutere med andre mennesker uansett hva som er emnet, noen emner kan jeg mer om, andre kan jeg mindre om, men jeg har i det minste hørt om det meste.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #12 Skrevet 25. februar 2012 Må jo undre litt når jeg leser her. Er det virkelig folk som ikke vet at man har hatt en 1. verdenskrig? Om de så ikke vet det, så burde de jo ha litt mellom ørene og klare å tenke at det må ha vært en 1. verdenskrig når man har en 2. verdenskrig Jeg så en gang noen ungdommer som hadde et slags skuespill med handling fra mellomkrigstiden, der de snakket om første verdenskrig. Men på den tiden ble den jo ikke kalt det, siden de trodde det ikke skulle komme flere kriger. The war to end all wars...
challenger Skrevet 25. februar 2012 #13 Skrevet 25. februar 2012 Jeg har mye grei allmennkunnskap om forskjellige ting, men feks. politikk er jeg helt blank på. Det er fordi det er noe jeg gir en lang faen i rett og slett. Jeg vet hvem som er statsminister(dessverre), og det er vel det:p Jeg ser ikke poenget med at alle må vite om "de store tingene/sakene" når de har null interesse innenfor det temaet.. Er det for å være oppdatert om hva som skjer i verden? Selv ser jeg aldri på eller leser nyheter, kun de lokale nyhetene av og til. Jeg vet at jeg er lite oppdatert om hva som skjer innenfor visse saker, men det er saker som er så fjernt fra mitt interessefelt som man kan få det. Så spør du meg hvem Audun Lysbakken er, svarer jeg "hæ, hvem?".
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #14 Skrevet 25. februar 2012 Så spør du meg hvem Audun Lysbakken er, svarer jeg "hæ, hvem?". Men da lurer jeg altså på hvordan det er mulig å ikke få det med seg, enten man vil eller ei? Når det gjelder politiske saker så bør man vel ha klart å få med seg hvilke partier som sitter i regjering, i hvert fall. 2
sofie777 Skrevet 25. februar 2012 #15 Skrevet 25. februar 2012 (endret) Jeg føler jeg har god allmennkunnskap og elsker å lære nye ting. Jeg prøver å suge til meg det meste og bestemte meg tidlig for at jeg skulle prøve å huske det jeg lærte. Det fører jo til at ingen vil spille f.eks. TP (Trivial Pursuit) med meg, men sånn er det . Men jeg har ikke satt meg inn i hva det enkelte parti mener, selv om jeg har en generell formening og vet hvor jeg selv står. Og utenlandsk politikk får jeg bare med meg via overskriftene i nettavisene, men det er bedre enn ingenting. Leser mye, men sjelden "main-stream"-bøker, så det finner jeg ut av på trådene om sånne ting her på kg. (Ja, man kan lære LITT her inne også ). Jeg har tjent penger på kunnskapen, var med i Jeopardy sist gang det gikk på TvNorge, så litt fordeler skal man ha med all den "unyttige" kunnskapen innabords. Endret 25. februar 2012 av sofie777
challenger Skrevet 25. februar 2012 #16 Skrevet 25. februar 2012 Men da lurer jeg altså på hvordan det er mulig å ikke få det med seg, enten man vil eller ei? Når det gjelder politiske saker så bør man vel ha klart å få med seg hvilke partier som sitter i regjering, i hvert fall. Ser ikke nyheter, leser ikke aviser.. Jeg ignorerer rett og slett sånne store politiske saker. HVEM som sitter i regjering vet jeg ikke, men kan jo navnet på partiene og noen av de "store" navnene på stortinget.
Sweet77 Skrevet 25. februar 2012 #17 Skrevet 25. februar 2012 "Unyttig" kunnskap kan fungere som en bra døråpner i mange sammenhenger. Dessuten så er den interessant på den måten at man lærer seg å se ting fra perspektiver som ligger langt unna din egen verden. Som igjen setter deg i stand til å ha empati på et plan du kanskje ellers ikke kunne. Liker den kunnskapen, jeg, selv om mye av kunnskapen ikke akkurat virker så verdifull ved første øyekast.
HedvigR Skrevet 25. februar 2012 #18 Skrevet 25. februar 2012 Har forresten som lærerstudent funnet ut at det er gull verdt å ha allmennkunnskapen på plass når du er i klasserommet! Elevene spør om så mye rart, og det er ganske artig å kunne svare på mye Får litt vondt inni meg når jeg ser noen av dem få helt feil svar på enkle spørsmål. Har nesten lyst å bryte inn for å oppklare, men det blir jo litt feil
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå