Gå til innhold

Utrolig matlei! Forslag?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva kan man spise når man er sykt matlei og ingenting frister?

Det bør være sånn passelig enkelt, men litt tilbereding går greit. (Bare ikke timesvis med avanserte greier.)

Jeg sliter periodevis med å spise nok, pga manglende matlyst. Noe som fører til at jeg ikke spiser før jeg blir så sulten at jeg blir blir kvalm, og ender opp med salte kjeks eller chips og cola, så det er på ingen måte helsemessig eller for å slanke meg. Jeg har bare ikke lyst på noe.

Det bør heller ikke være noe spesielt dyrt (student).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg er matlei spiser jeg mye fisk, og annen lett mat. Salat, frukt, knekkebrød ol.

Skrevet

Du er ikke alene om å være matlei:P

Hva med spicy kylling boller, pasta og grønnsaker?:)

Eller Jambalaya? Jeg brukte denne oppskriften; Min lenke

Det var utrolig godt!

Hva med fylt paprika? Skjær av toppen og fyll den med godt innhold og smekk den i ovnen. Sett mange oppskrifter på nett, bare gå på google:)

Skrevet

Gå på matprat.no eller andre nettsider å få inspirasjon. Det er det masse godt, både dyrt og billig.

Det jeg bruker å gjøre når jeg er matlei er at jeg tar en dag der jeg lager opp en stor porsjon middag, slik at jeg ikke trenger å lage middag på ihvertfall tre dager. Feks lasagne, moussaka, fiskegrateng, quice, cottage pie, div gryter, supper er fint til dette. Eller salater, kutt opp en stor porsjon salat, steik opp feks litt kylling eller bruk tunfisk på boks, så har du salat noen dager.

Skrevet

Jeg bruker å gå på butikken og kjøpe akkurat det pålegget jeg får lyst på når jeg er matlei. Og jeg har ikke all verdens av penger :P

Eller den maten jeg får lyst på..

Hender jeg lager meg pasta carbonara, det er enkelt å lage og smaker godt.

Jeg har jo fått beskjed av legen min om at hvis jeg ikke er flink og spiser så legger hun meg inn. Og jeg vet veldig godt at hvis jeg hopper over ett måltid så er det lettere å hoppe over neste også. Uansett så er det en stemme jeg hører når jeg prøver å lure meg unna å spise så da går jeg i skam inn på kjøkkenet og lager meg noe :P

Etter at jeg fikk påvist melkeallergi så ble jeg enda mer matlei for når jeg da er matlei så tenker jeg på alt jeg ikke kan spise!

Wok er også enkelt å lage, og da kan du jo sette det du ikke spiser opp i en boks i kjøleskapet.

Makaroni i hvit saus, grønnsaker i hvit saus? Røkte pølser får du 10 pølser for 30kr om du har coop kort nå. Det smaker godt med de to over.

Lag deg chicken nuggets, eller kjøp på butikken ;)

Ta en kikk på rema1000 sine sider, de har jo en del middagstips.

Ellers er fiskepinner og fiskekaker veldig enkelt å lage seg. Fiskekaker er gjerne noe jeg får lyst på når jeg er matlei(enda jeg ikke er noe glad i fisk), men de får jeg nå bare tak i på sjøveien butikkene. De er de eneste som lager uten melk etter hva jeg vet.

Rista brød med noe godt pålegg? Eller bare smør. Unn deg noen baguetter du kan steke og ha på noe godt! Ellers så kan du jo lage rundstykker en dag du har tid og fryse ned.

Jeg lever litt etter at jeg spiser det jeg har lyst på når jeg har lyst på det. Men så er jeg utrolig glad i grønnsaker og sunn mat, så jeg er ikke veldig redd for å ikke få i meg det jeg trenger. Uansett så tar jeg sånne omega 3 med multivit. hver dag.

Kaviar, leverpostei og tubeoster gjør at brødskivene ikke er så tørre.

Skal si i fra om jeg kommer på noe mer jeg :)

Skrevet

Jeg er veldig glad i hjemmelagd mat - men har heller ikke allverdens tid til å lage mat hver eneste dag. Min løsning: jeg lager store porsjoner og fryser ned. Kjøl ned maten og fordel den i plastbokser eller plasposer - og så har du middag på en halvtime når du kommer hjem!

Mine forslag til kjempegod mat som er enkel å ha i fryseren:

- linsegryte med indiske krydder (jeg lager gjerne av 1/2 kilo røde linser, da har jeg 6-7 middager)

- hjemmelaget vegetarisk lasagne (jeg lager i den store langpanna i ovnen, da her jeg middag i evigheter!)

- mini pizzabunner som jeg halvsteker og fryser ned - disse kan lages med grovt mel også, så blir de litt sunnere. Fyll med det du har lyst på eller det du har i kjøleskapet

Du finner alle disse oppskriftene mine på bloggen min (se signatur).

Andre middager:

-kok en stor neve pasta, tilsett pesto og det du ønsker av grønnsaker: pastasalat på 20 minutter!

-kok pasta eller spagetti, stek grønnsaker og tilsett hakka tomater og tomatpure - middag på 25 minutter!

-ta vare på rester og lag en ny middag: f ex stekt ris av risrester, pastasalat av pastarester, pizza av tomatsausreseter etc....

Lykke til :)

Skrevet

Jeg bruker å gå på butikken og kjøpe akkurat det pålegget jeg får lyst på når jeg er matlei. Og jeg har ikke all verdens av penger :P

Eller den maten jeg får lyst på..

Samme her! Det er da jeg typisk spanderer på meg fenalår og ferskpresset juice. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...