Gå til innhold

Fortelle psykologen om fortid

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan vet man hva i fortiden som er relevant å fortelle til psykologen?

Jeg går til psykolog på grunn av diverse psykiske lidelser, og har forstått at jeg må bearbeide en del følelser rundt ting som har skjedd i fortiden min. Jeg er bare veldig usikker på hva jeg bør fortelle om. Jeg klarer ikke helt å sile ut hva som har hatt betydning for meg.

Er det noen som har gode råd? Skjønner at det er vanskelig å gi råd når man ikke vet hva som har skjedd, men tenkte kanskje noen hadde råd på generell basis.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok heller psykologen din som skal finne ut hva h*n bør gå dypere inn i. Fortell om løst og fast du.

Skrevet

Det er nok heller psykologen din som skal finne ut hva h*n bør gå dypere inn i. Fortell om løst og fast du.

Ja men psykologen vet jo ikke hva jeg har opplevd før jeg forteller om det.

Gjest scorpius
Skrevet (endret)

Det er ikke alltid like lett å vite selv hva man burde snakke om hos psykologen.

Hva med å bare fortelle litt om hva du har opplevd tidligere, slik at hun får litt

info?

Endret av scorpius
Skrevet

Det er ikke alltid like lett å vite selv hva man burde snakke om hos psykologen.

Hva med å bare fortelle litt om hva du har opplevd tidligere, slik at hun får litt

info?

Ja hun vet om et par hendelser allerede. Jeg kan jo spørre henne, men jeg er ganske sikker på at jeg får til svar at jeg ikke trenger å snakke om noe jeg ikke vil snakke om. Jeg vil jo på en måte ikke rippe opp i ting, men jeg tror likevel det er viktig for meg å få bearbeidet en del ting.

Det er heller ikke bare å "snakke om det du føler er relevant" (hvis noen skulle si det), fordi jeg ikke helt hva av de tingene jeg har opplevd som kan ha såpass mye å si for hvordan jeg er nå, at jeg bør fortelle om det.

TS

Skrevet

Jeg tror det kan være lurt å fortelle psykologen om det du tenker - det du spør oss på KG om. Si at du synes det er vanskelig å vite hva du skal prate om og be psykologen stille mer spørsmål.

Skrevet

Min psykolog ville at vi skulle gå gjennom livet mitt i detalj fra første minne til i dag. Så da kommer man jo på ting. Du kan jo be om å få en sånn kronologisk gjennomgang, også kan han eller hun hjelpe deg underveis til å komme på ting som skjedde på ulike tider i livet ditt...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...