mamma21 Skrevet 9. januar 2004 #1 Skrevet 9. januar 2004 Er det noen her som har fjernet føflekker? Jeg lurer litt på ting angåendes det. F.eks. Er det vondt? Blir det store arr etterpå? Er det best å gå til en spesialist, eller til legen? :-? :-?
Gjest Anonymous Skrevet 9. januar 2004 #2 Skrevet 9. januar 2004 Jeg hadde ttre på halsen. gikk til min vanlige fastlege. Han skjærte de av. Sved jo litt, men gikk fort. Kan kjenne i huden at det har vert noe der, men vises ikke.
Englepusen Skrevet 9. januar 2004 #3 Skrevet 9. januar 2004 Jeg bare lurer på hvilke føflekker som bør fjernes? Jeg har en som er ganske utstående..har ikke lest at det er et tegn på kreft eller noe da..?
mamma21 Skrevet 9. januar 2004 Forfatter #4 Skrevet 9. januar 2004 Hvis di er ujevne, vokser eller skifter farge, bør du snakke med lege. Di bør antageligvis fjernes da. Jeg har en søster som fjernet en på låret. Den var ikke noe særlig stor, men den lagte et ganske stort arr!!! Har liksom ikke så lyst på store stygge arr over hele kroppen....
Gjest Anonymous Skrevet 9. januar 2004 #5 Skrevet 9. januar 2004 Jeg fjernet mine på halsen(utstående) pga de var i veien for smykker. Kunne gjøre vondt når kjede traff innimellom.
Diva Skrevet 9. januar 2004 #6 Skrevet 9. januar 2004 Jeg fjernet en stor mørk føflekk hos spesialist. Vet ikke helt hvorfor jeg gikk til spesialist, men jeg har en mor som har hatt føflekk-kreft og jeg ville helst være i "de beste hender" mht den saken. Men det er sikkert like greit å gå til en vanlig lege, om man bare skal fjerne føflekken. Den blir nok uansett sendt inn til analyse - just in case. Mitt arr er ganske stort, det er muligens fordi såret ikke var "stor nok" til å bli sydd igjen. Jeg fikk bare desinfeksjon og sårsalve, og et duoderm / pustende plaster på, som skulle være til det falt av. Brukte så Brulidine krem på såret. Arret er hvitt og litt opphøyd nå. Vondt var det ikke, jeg fikk lokalbedøvelse, så det gikk glatt Var en liten smerte i dagene etterpå, men det gikk ganske bra.
starie Skrevet 10. januar 2004 #7 Skrevet 10. januar 2004 Jeg fjernet en liten føflekk og måtte sy seks ( :o ) sting! Arret er gørrstygt og midt på ryggen så jeg velger alltid badedrakt og annet med omhu.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 10. januar 2004 #8 Skrevet 10. januar 2004 Jeg fjernet en på skuldra. Var ikke vondt, men jeg fikk sinnsykt stygt arr av det - mye større enn føflekken. Mitt råd blir å fjerne føflekken dersom den ser mistenkelig ut, men ikke dersom den bare er mindre pen. Det blir muligens enda mindre pent etterpå.
Gjest Étoile Skrevet 10. januar 2004 #9 Skrevet 10. januar 2004 Jeg fjernet en føflekk på underarmen for et par måneder siden. Legesenteret der jeg har fastlegen min har egen kirurg og det var han som gjorde det. Jeg synes ikke arret har blitt så ille. Det er fremdeles rødt, men sånt pleier å bli blekere med tiden. Heller et lyst arr enn den fæle store føflekken som var der...
mamma21 Skrevet 10. januar 2004 Forfatter #10 Skrevet 10. januar 2004 Føler de som går til fast-legen å fjerner føflekkene får verre arr enn de som går til spesialister/kirurger....!!?? Kan det stemme? Fjernet en kul jeg hadde på armen en gang hos en kirurg, å det ble et ganske greit arr. Bør jeg utelukke fast-legen til dette??
starie Skrevet 10. januar 2004 #11 Skrevet 10. januar 2004 Jeg fjernet føflekken min hos kirurg, men det ser alikevel ut som om det er en slakter som har gjort det.
Gjest Poirot Skrevet 10. januar 2004 #12 Skrevet 10. januar 2004 Jeg fjernet føflekken min hos kirurg, men det ser alikevel ut som om det er en slakter som har gjort det. :o Har lest at det lett blir arr på ryggen, av en eller annen grunn.
starie Skrevet 10. januar 2004 #13 Skrevet 10. januar 2004 :o Har lest at det lett blir arr på ryggen, av en eller annen grunn. Det er nok fordi det blir strukket en del, men jeg skjønner ikke helt at de måtte sy 6 sting. Arret ser ut som en diger bille og man kan faktisk telle stingene. Gørrstygt!
14062003 Skrevet 10. januar 2004 #14 Skrevet 10. januar 2004 Jeg har fjernet 3 føflekker (bestefaren min hadde føflekkreft...). 2 av dem er det usansynnlige ar etter, men det ene er større en føflekken og en ganske så stor klump. Er helt øverst på magen, nesten under BHen. Grunnen til at jeg fikk arr der (og ikke på siden av brystet eller på skulderen) var fordi det var lite hud til overs og da legen tok stingene var det såpass spenn at såret sprakk opp (ja, det var litt jævlig i ett halvt sekund, men ikke vondt). Så etter det har jeg bedt om å få beholde stingene lengst mulig. Den første føflekken måtte jeg ha med følge for å tørre å ta. Legen skulle ha meg til å puste, men jeg nektet plent å puste mer enn aller høyst nødvendig samme hva slags triks han prøvde! Bedøvelsen fungerte ikke 110%, så jeg kjente at det skjedde noe uten at det gjorde vondt. Stakkars følget mitt, han ble så dårlig mot slutten (under syinga) at sykesøstra måtte ta hånd om han og ikke meg. Da kvikna jeg til, prata og pusta i vei... De to andre gangene har jeg ikke kjent noe som helst og jeg har turt å gå alene (jeg som egentlig er pissredd blodprøver). Nå har jeg fått en føflekk på ryggen som ser ut til å vokse litt unormalt. Tror jeg skal ta den opp med legen en gang jeg er der selv om de 3 jeg har tatt har vært helt harmløse. De har vært klumpete de jeg har tatt, men fine og runde i formen. Jeg mener Den Norske Kreftforening har informasjon på sine websider om hvordan farlige føflekker ser ut. Eller kanskje det var noe annet sted? Det ligger et sted på nettet i alle fall.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå