Gå til innhold

Søvn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Før sovnet jeg i løpet av ca. 15 min. De siste åra kan jeg ligge i 1-2 timer før jeg sovner. Jeg gikk på innsovningstabletter en periode, og det var så deilig å sovne innen 10 min.

Etter at jeg sluttet med de, for 3 måneder siden, bruker jeg mellom 1,5t og 3 timer på å sovne.... Det er utrolig kjedelig!

Hva er egentlig "normalt"? Hvor lang tid bruker DU fra du legger deg til du sovner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Variere veldig. Men 3 timer er ganske lenge å ligge før en sovner.

Skrevet

Varierer veldig! Noen ganger føles det som jeg slukner før jeg har fått lagt meg ordentlig under dyna, andre ganger ligger jeg våken i flere timer( men ikke så ofte, da).

Best liker jeg å ligge å dagdrømme litt før jeg legger meg til å sove " på ordenlig", suller rundt i min egen tankeverden med ting jeg har lyst til å gjøre, sommer på hytta ol i en 10-15 min før jeg sovner. Da sover jeg bestandig hele natten gjennom uten å våkne.

Skrevet

Varierer veldig.

Skrevet

Bruker ofte 2 timer eller mer, har også vært sykmeldt for søvnløshet (insomni) en periode for noen år siden, men da var det spesielle omstendigheter som bidro til det. Var samboer med en som har en annen "søvnforstyrrelse"; som gjerne ble sittende oppe til 3-4 og sjelden la seg samtidig som meg. Det var nok ikke akkurat en god match... Har bedre søvnrutiner uten ham, men det beste er å ikke ha noen å skylde på eller vente på. Skal jeg ha ny kjæreste må det være en som liker å legge seg om kvelden, men ikke et A-menneske :fnise:

Innsovningstabletter gjør dessverre ofte problemet verre i neste omgang, hvis man bruker dem ofte. Haukeland sykehus har noen gode tips: http://www.helse-bergen.no/pasient/diagnoseogsykdommer/Sider/insomni.aspx

Jeg liker dessverre også å lese på senga og sove lenge når jeg kan, så det er ikke så rart jeg ikke blir "normal". I slutten av en arbeidsuke sovner jeg mye raskere enn i begynnelsen.

Skrevet

Som oftest 20-30 minutter.

Men det hender også jeg sovner før jeg får dratt dyna skikkelig over meg, eller at jeg står opp igjen etter 2 timer fordi jeg har rullet rundt alt for lenge uten å få sove.

Gjest Mahareth
Skrevet

Alt fra 10 sekunder til en halvtime som regel. Da ikke alltid fra jeg legger meg, men fra jeg har sagt god natt til mannen min og har tenkt å sovne.

Skrevet

jeg bruker fra 15 min til halvannen time.

Skrevet

Sovner som regel mer eller mindre med en gang når jeg legger meg for å sove. Men jeg liker å lese eller se på noe i sengen, og kan holde meg våken en stund pga det.

Skrevet

Varierer.. Men jeg må lese i sengen til jeg er helt stuptrøtt ellers sovner jeg ikke. Er dessverre flink til å kverne dagens hendelser elles :)

Skrevet

Aldri mindre enn en time (med mindre jeg har skikkelig underskudd på søvn), og av og til kan jeg ligge i timesvis uten å få sove.

Jeg har prøvd en del sovemedisiner, men det har bare gjort problemene mine mye verre.

Skrevet

Sovner stort sett med en gang vi skur av lyset og sier natta. Sovner lett, sover godt og er lys våken med en gang klokka ringer. Føler meg i grunn heldig.

Skrevet

Etter at jeg slet i ungdomssårene. De kaller det forsinket søvnfasesyndrom. Så har jeg funnet ut at det å puste rolig og dype åndedrag hjelper meg. Så nå sovner jeg innen 10 min hver gang.

Sover som en stein også. Skulle bare ønske at jeg hadde følt meg uthvilt før 10 timer var gått :/

Gjest scorpius
Skrevet (endret)

Bruker rundt 2 timer. Veldig slitsomt. Har prøvd masse forskjellige innsovningstabl. (vil ikke bruke sovepiller), men

de fleste virker ganske dårlig. Tar 3 phenergan og det hjelper faktisk litt :) For jeg

har merket at de dagene jeg IKKE tar det, så kan jeg ligge i senga opptil 5 timer.

Endret av scorpius
Skrevet

Alt fra fem minutter til et par timer. Merkelig nok er det oftest enten 10 minutter ELLER 1,5 timer..

Skrevet

Jeg har perioder. Noen uker er jeg så utslitt at jeg sovner iløpet av noen få minutter. Men til vanlig bruker jeg 1-2 timer. Spesielt når katta driver å romsterer, det er fryktelig irriterende.

Skrevet

Sovner innen 10-15 min ca

Hvis jeg ikke sovner til da, ligger jeg og surfer på telefonen eller gjør noe annet før jeg prøver igjen.

Gjest scorpius
Skrevet

Bruker ofte 2 timer eller mer, har også vært sykmeldt for søvnløshet (insomni) en periode for noen år siden, men da var det spesielle omstendigheter som bidro til det. Var samboer med en som har en annen "søvnforstyrrelse"; som gjerne ble sittende oppe til 3-4 og sjelden la seg samtidig som meg. Det var nok ikke akkurat en god match... Har bedre søvnrutiner uten ham, men det beste er å ikke ha noen å skylde på eller vente på. Skal jeg ha ny kjæreste må det være en som liker å legge seg om kvelden, men ikke et A-menneske :fnise:

Innsovningstabletter gjør dessverre ofte problemet verre i neste omgang, hvis man bruker dem ofte. Haukeland sykehus har noen gode tips: http://www.helse-bergen.no/pasient/diagnoseogsykdommer/Sider/insomni.aspx

Jeg liker dessverre også å lese på senga og sove lenge når jeg kan, så det er ikke så rart jeg ikke blir "normal". I slutten av en arbeidsuke sovner jeg mye raskere enn i begynnelsen.

Ja, veldig bra denne artikkelen!

Skrevet

Når jeg lar kroppen styre døgnet helt selv sovner jeg som regel innen en time.

De periodene jeg forsøker meg på normale arbeidstider (og dermed nogenlunde normal døgnrytme) tar det som regel 3-4 timer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...