Haustlauv Skrevet 24. februar 2012 #1 Skrevet 24. februar 2012 Hei! Jeg har noen spørsmål om det å rødme, fordi jeg har store problemer med det selv. Er i tjueåra, og sliter en del med angst og usikkerhet, og rødmer spesielt i situasjoner hvor jeg blir usikker og engstelig. Syns det er veldig dumt fordi det synliggjør så godt at jeg er usikker, noe som gjør at jeg blir enda mer usikker på meg selv! Dessute føler jeg at det er litt barnslig, er det vanlig for voksne å rødme, liksom? Føler kanskje jeg burde blitt kvitt dette problemet som barn... Men det ble jeg altså ikke. Derfor tenkte jeg å høre litt med dere om tanker om rødming, gjør dere det selv, kjenner eller vet om mange andre voksne som gjør det? Og hva tenker dere om folk som rødmer, i situasjoner som for dere f.eks ikke fremstår som flaue i det hele tatt? Og er det noen som kan gi meg den fysiologiske forklaringen på hvorfor vi rødmer når vi blir engstelige og usikre? Takk 1
Gjest badeand1 Skrevet 24. februar 2012 #2 Skrevet 24. februar 2012 Jeg rødmer hele tia. -_- Type sprutrød i hele ansiktet.. Gjør det da det kommer noe uventet. Blir prata til helt plutselig, osv. Rett og slett hver gang jeg blir ovveraska. fyfaen som jeg hater det. -_- 2
Haustlauv Skrevet 24. februar 2012 Forfatter #3 Skrevet 24. februar 2012 Så det finnes flere av oss!!! Hvor gammel er du da, Mortem? Synd at det er lite å gjøre med... Men finnes det ikke flere her inne som rødmer eller kjenner noen som gjør det ofte?? Eller som vil si hva dere tenker om rødmere?
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 24. februar 2012 #4 Skrevet 24. februar 2012 Rødmer ytterst skjelden, faktisk.. Men når jeg først gjør det, vil jeg bare grave meg ned og dø. Rart det der. :D
AloeVera Skrevet 24. februar 2012 #5 Skrevet 24. februar 2012 (endret) Jeg rødmer hele tia. -_- Type sprutrød i hele ansiktet.. Gjør det da det kommer noe uventet. Blir prata til helt plutselig, osv. Rett og slett hver gang jeg blir ovveraska. fyfaen som jeg hater det. -_- Jeg har det helt likt! Skummelt å være på kjøpesenteret f.eks å tilfeldig treffe på noen. Gjør ikke noe om jeg kjenner de godt eller det er gode venninner, rødmer uansett jeg. Plagsomt! Rødmer 100 ganger værre når jeg tenker "Oi, nå rødmer jeg! Så pinlig" eller noe lignende. Rødmer også når jeg får full oppmerksomhet når det er flere folk til stede. Jeg sier noe og er ikke flau i det hele tatt. Så rettes all oppmerksomhet for meg, og når jeg skal fortsette å prate da så blir jeg så og si alltid rød i tryne Endret 24. februar 2012 av AloeVera
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #6 Skrevet 24. februar 2012 Jepp, sliter med det samme. Jeg er også plaget med sosial angst, og er generelt stressa og usikker. Og jeg rødmer ofte! Når jeg blir redd, når jeg blir veldig glad, når jeg blir flau (selvsagt), når jeg blir sint, når jeg blir overasket, når jeg blir stressa sånn helt uten grunn i helt tilfeldige situasjoner. Det verste er at det er selvforsterkende... Sinnsykt irriterende. Man merker at man rødmer, også blir man enda mer stressa og flau, og dermed enda rødere, og sånn går no dagan... Takk gud for sminke, sier jeg bare... Bruker mineralpudder foundation til daglig, og den demper det heldigvis veldig godt!
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #7 Skrevet 24. februar 2012 Jeg har det likedan som Mortem, rødmer for alt og ingenting. Er i slutten av 30-årene og det er både flaut og plagsomt Jeg kjenner flere voksne som rødmer, noen av dem rødmer også ganske fort. Det hadde vært fint med en enkel løsning på dette, hadde gjort hverdagen min utrolig mye bedre og slippe å rødme for alt..
Gjest badeand1 Skrevet 24. februar 2012 #8 Skrevet 24. februar 2012 (endret) Så det finnes flere av oss!!! Hvor gammel er du da, Mortem? Synd at det er lite å gjøre med... 21. Føler med deg. Men finnes det ikke flere her inne som rødmer eller kjenner noen som gjør det ofte?? Eller som vil si hva dere tenker om rødmere? Jeg har det helt likt! Skummelt å være på kjøpesenteret f.eks å tilfeldig treffe på noen. Gjør ikke noe om jeg kjenner de godt eller det er gode venninner, rødmer uansett jeg. Plagsomt! Jeg også! Rødmer uansett hvem det er. Gammal venninne, "svigermor" gjør det alltid! Er nok "sjokket" som gjør det. Rødmer 100 ganger værre når jeg tenker "Oi, nå rødmer jeg! Så pinlig" eller noe lignende. Rødmer også når jeg får full oppmerksomhet når det er flere folk til stede. Jeg sier noe og er ikke flau i det hele tatt. Så rettes all oppmerksomhet for meg, og når jeg skal fortsette å prate da så blir jeg så og si alltid rød i tryne Samme her! :O Vi har det på akkurat samme måte. oO Det multisitatet der gikk jo rett til helvete. -_- Uansett... Jeg blir rød når jeg ler også.. Rød rundt munnen. Vært hos lege og hudlege men de aner ikke hva det er. Hater å le ute blandt folk. -_- Endret 24. februar 2012 av Mortem
Opal Skrevet 24. februar 2012 #9 Skrevet 24. februar 2012 Jepp, sliter med det samme. Jeg er også plaget med sosial angst, og er generelt stressa og usikker. Og jeg rødmer ofte! Når jeg blir redd, når jeg blir veldig glad, når jeg blir flau (selvsagt), når jeg blir sint, når jeg blir overasket, når jeg blir stressa sånn helt uten grunn i helt tilfeldige situasjoner. Det verste er at det er selvforsterkende... Sinnsykt irriterende. Man merker at man rødmer, også blir man enda mer stressa og flau, og dermed enda rødere, og sånn går no dagan... Takk gud for sminke, sier jeg bare... Bruker mineralpudder foundation til daglig, og den demper det heldigvis veldig godt! Jeg bruker også mineralfoundation, men det dekker ikke nok til at rødmingen dempes. Har prøvd ID, Glo, MH osv...
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #10 Skrevet 24. februar 2012 Jeg har det helt likt! Skummelt å være på kjøpesenteret f.eks å tilfeldig treffe på noen. Gjør ikke noe om jeg kjenner de godt eller det er gode venninner, rødmer uansett jeg. Plagsomt! Rødmer 100 ganger værre når jeg tenker "Oi, nå rødmer jeg! Så pinlig" eller noe lignende. Rødmer også når jeg får full oppmerksomhet når det er flere folk til stede. Jeg sier noe og er ikke flau i det hele tatt. Så rettes all oppmerksomhet for meg, og når jeg skal fortsette å prate da så blir jeg så og si alltid rød i tryne Oj, er det flere som har det slik? :O Jeg trodde nesten jeg var den eneste.. Jeg rødmer også når jeg treffer på noen helt uventet, samme hvem det er ! Det er helt merkelig, for det spiller ingen rolle om jeg kjenner de godt eller ei.. selv dersom jeg treffer mine egne foreldre uventet kan jeg finne på å rødme. Merkelig fenomen!
AloeVera Skrevet 24. februar 2012 #11 Skrevet 24. februar 2012 Oj, er det flere som har det slik? :O Jeg trodde nesten jeg var den eneste.. Jeg rødmer også når jeg treffer på noen helt uventet, samme hvem det er ! Det er helt merkelig, for det spiller ingen rolle om jeg kjenner de godt eller ei.. selv dersom jeg treffer mine egne foreldre uventet kan jeg finne på å rødme. Merkelig fenomen! HAHA! Ja, jeg også har rødmet foran mine egne foreldre. Og DET er pinlig det. Jobbet i butikk før, og så skulle pappa innom for å gi meg noe og der satt jeg å rødma. Huff! Stakkars pappa skjønte sikkert ingenting ;p Kan også virke veldig overlegen når jeg treffer folk sånn på kjøpesenteret, for hele kroppen min skriker at jeg må komme meg bort å vekk fra hele situasjonen ;p
Gjest badeand1 Skrevet 24. februar 2012 #12 Skrevet 24. februar 2012 Glad jeg ikke er aleine om å ha det sånn. Trodde det var meg som var helt..wierd..(ikke at jeg er glad for at dere har det altså)
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2012 #13 Skrevet 24. februar 2012 Jeg rødmer også mye, og det har nok med at jeg er sjenert og usikker. Jeg jobber i butikk, og det går stortsett bra, men er det spørsmål jeg ikke klarer å svare på, eller når det kommer kjekke gutter i min egen alder, da rødmer jeg ;p
AloeVera Skrevet 24. februar 2012 #14 Skrevet 24. februar 2012 Hahaha dette minner meg om noe! Jobbet i matbutikk før. Hadde ingen problemer med kunder, rødmet aldri da. Ble ikke sjenert heller. Men straks det kom en kollega og skulle kjøpe seg lunch i kassa mi rødmet jeg som bare det! (Forundrer meg ikke om de fleste jeg jobbet med trodde jeg hadde et crush på de.. hehe) Når jeg så de nærmet seg så tenkte jeg "Nei, ikke kom til denne kassa. Ikke rødme ikke rødme" men joda! Hver jævla gang
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #15 Skrevet 24. februar 2012 Er det noen som har 'sprutrøde kinn'-genet, men som ikke rødmer av ubehagelige situasjoner? Jeg er sånn som blir mørkerød i fjeset når jeg er varm, kald, svett, har ledd mye, drikker alkohol osv. Men jeg rødmer veldig sjelden fordi jeg blir flau. Noe som selvsagt er veldig praktisk, men det er et problem når den mest anbefalte behandlingen for rødming er å venne seg til situasjoner og tenke at dette ikke gjør noe, osv. For eksempel å øve på presentasjoner og sånt. Men jeg har ikke problemer med slikt, jeg har problem med at trynet mitt blir rødt av fysiske endringer! Folk tror ofte jeg rødmer når jeg har ledd, enda jeg har ledd fordi det er morsomt, ikke fordi det er flaut eller ubehagelig.
Haustlauv Skrevet 24. februar 2012 Forfatter #16 Skrevet 24. februar 2012 Virker som mange her er ganske like! Jeg har også den med at jeg rødmer hvis jeg blir overrasket! Har også rødmet hvis familie eller gode venner kom inn i butikken der jeg jobbet før. Vet ikke hva som er verst jeg, å rødme foran venner eller ukjente... Men det som er aller verst syns jeg er folk som KOMMENTERER det!!! "oii, nå ble du rød, haha". Jeg kommenterer ALDRI når folk blir røde for man vet ikke hvor stort problem de kan ha med det. Å få sånne kommentarer er i alle fall veldig selvforsterkende! Sist jeg var i time hos psykologen (pga angst for bl.a. uventete situasjoner), spurte han om det går greit for meg å prate med andre. Jeg sa ja. Han: Går det greit å prate bare med to andre, da? Meg: Ja, det går fint det..... Eh, har du tenkt at jeg skal det nå??? :O Han: Ja, tenkte det. Meg: SPRUTRØD! Jeg har ikke noe problem med å prate med to andre personer, men når det blir såpass uventet! Huff. Hos meg går det ikke bort igjen så fort heller, så hvis jeg blir veldig rød varer det lenge. Etter psykologtimen var jeg rød i en time eller to! Shit...
Gjest Kristine Skrevet 21. september 2012 #17 Skrevet 21. september 2012 Når jeg leser disse kommentarene så er det akuratt som om jeg kunne ha skrevet dem selv. Jeg har det akuratt på samme måte.. Jeg er snart 18 år og jeg er helt ut av meg. Jeg klarer ikke å bli kvitt det! Jeg rødmer liksom av alt.. Spesielt når oppmerksomheten kommer på meg, og da ser alle på meg også sier de.. Åå du rødmer! Finne en tomat så vi kan matche! jeg blir så lei meg, men jeg sier eller viser ikke at jeg blir lei meg, men jeg blir det.. Jeg kan legge meg på kvelden og gråte til jeg sovner. Jeg tørr ikke å snakke med noen om det fordi jeg er så redd for at de ikke skal ta meg seriøst! Jeg virkelig hater rødming! det ødelegger livet mitt!!!
Siggen! Skrevet 21. september 2012 #18 Skrevet 21. september 2012 Er det noen som har 'sprutrøde kinn'-genet, men som ikke rødmer av ubehagelige situasjoner? Jeg er sånn som blir mørkerød i fjeset når jeg er varm, kald, svett, har ledd mye, drikker alkohol osv. Men jeg rødmer veldig sjelden fordi jeg blir flau. Noe som selvsagt er veldig praktisk, men det er et problem når den mest anbefalte behandlingen for rødming er å venne seg til situasjoner og tenke at dette ikke gjør noe, osv. For eksempel å øve på presentasjoner og sånt. Men jeg har ikke problemer med slikt, jeg har problem med at trynet mitt blir rødt av fysiske endringer! Folk tror ofte jeg rødmer når jeg har ledd, enda jeg har ledd fordi det er morsomt, ikke fordi det er flaut eller ubehagelig. Jeg har litt det derre "sprutrød kinn" greiene. Har konstante røde roser da, og når jeg jogger er det akkurat som de sprer seg utover i hele trynet. Er så STYGT!
AnonymBruker Skrevet 22. september 2012 #19 Skrevet 22. september 2012 Godt å vite at jeg ikke er den eneste Jeg rødmer i situasjoner der jeg blir veldig usikker på meg selv, for eksempel ved foredrag og UHELDIGVIS om jeg snakker med kjekke fyrer (oi, så barnslig jeg hørtes ut nå?). Rødmer også hvis ukjente personer snakker til meg eller spør meg om noe jeg synes er ubehagelig. Men det er ikke alltid! Virker som om det kommer litt an på hvilket humør jeg er i. Kan nevne at jeg sliter med sosial angst, er 20. Anonym poster: 337924cf48f5038e0844a2e664f217f5
Gjest imli Skrevet 22. september 2012 #20 Skrevet 22. september 2012 Jeg gjer det veldig sjeldan sjølv, men reagerar ikkje noko på at andre gjer det. Det kan faktisk vera ganske sjarmerande, spesielt hjå det motsette kjønn
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå