AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #1 Skrevet 24. februar 2012 Hei Jeg har nå gått på cerazette i 4 måneder. Hadde mensen helt i starten som var kraftig til meg å være, den varte i 4-5 dager ca. og etter dette har jeg ikke hatt noen blødninger? Hvis jeg skulle få en blødning nå, hva forteller det meg? Har det skjedd noe spesielt i kroppen min da? Og er det vanlig og få det en gang i blant på cerazette? Føler på en måte at det er "feil" at jeg aldri får det, men det skal visst ikke gjøre noe mot kroppen. Og en ting til, hvis jeg blir gravid, hvordan kan jeg vite det? Kommer det blødning da?
Gjest SB Skrevet 24. februar 2012 #2 Skrevet 24. februar 2012 Hei. Når du går på Cerazette er det vanlig å ikke ha mens. Jeg har spurt legen min om akkuratt samme spm, og han sier at mens er ikke noe man MÅ eller BØR ha. Så jeg er glad jeg slipper. Og utsagn som "man måååå jo ha mens" er bare tull. Nyt at du slipper å ha det:) Etter å ha gått på Cerazette i to år har kroppen min tilpasset seg denne pillen, og jeg har kanskje mens to-tre ganger i året, greit nok deg også. Så er det det med graviditet da. Da må du rett og slett bare ta en test om du føler deg i ulage og mistenker graviditet, siden du ikke kan følge med på mens. Men så lenge du husker å ta tablettene er det ikke stor fare for å bli gravid:)
Gjest Silvermist Skrevet 24. februar 2012 #3 Skrevet 24. februar 2012 På Cerazette er det er vanlig å ha en langvarig blødning i begynnelsen, og deretter ingenting på mange måneder. Dersom du får en blødning etter x-antall måneder forteller det deg ingenting. Det er helt vanlig å få en blødning en gang i blandt. For meg kan det gå et år mellom dem. For å vite om du er gravid må du ta en test. Anbefaler deg å teste jevnlig når du går på Cerazette, annenhver måned er bra.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #4 Skrevet 24. februar 2012 Jeg har gått på cerazette i nesten 7 år nå og har ikke hatt mens siden jeg først startet. Jeg ble fortalt at rundt 20% opplever å miste mensen helt og at det ikke er farlig. Det er faktisk kreftforebyggende med tanke på livmorskreft. Jeg går jevnlig til gynokologisk sjekk og de har ikke oppdaget noe unormalt.
meca Skrevet 24. februar 2012 #5 Skrevet 24. februar 2012 Med Cerazette er det vel så normalt å få mens, som det er å ikke få det. Ifht graviditet vet jeg at de jeg kjenner som bruker denne pillen, jevnlig tar graviditetstester for sikkerhets skyld. Det jeg derimot ville vært obs på, er hvis du fikk langvarige blødninger. Ikke at det trenger å være noe galt av den grunn (sannsynligvis er det heller ikke det), men rett og slett fordi ikke alle piller passer for alle, og det er jo ikke hyggelig å gå i månedsvis med blødninger, da kan det gjerne være ok å prøve en annen pille i stedet.
Gjest SB Skrevet 24. februar 2012 #6 Skrevet 24. februar 2012 Jeg har gått på cerazette i nesten 7 år nå og har ikke hatt mens siden jeg først startet. Jeg ble fortalt at rundt 20% opplever å miste mensen helt og at det ikke er farlig. Det er faktisk kreftforebyggende med tanke på livmorskreft. Jeg går jevnlig til gynokologisk sjekk og de har ikke oppdaget noe unormalt. Bonuseffekt! Det visste jeg ikke
Gjest Anonym Skrevet 24. februar 2012 #7 Skrevet 24. februar 2012 Jeg har gått på Ceracette i 3 år uten en eneste blødning! Deilig, rett og slett!
Måndagsbarn Skrevet 24. februar 2012 #8 Skrevet 24. februar 2012 Spørsmål fra uvitende: Hva er cerazette?
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #9 Skrevet 24. februar 2012 Spørsmål fra uvitende: Hva er cerazette? En minipille som ofte blir gitt til kvinner som kanskje er i risikosonen for blodpropp og derfor ikke burde gå på hormonell prevensjon.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #10 Skrevet 24. februar 2012 Jeg har gått på Cerazette siden september, og har hatt små blødninger nesten hver eneste dag (såpass små blødninger at det ikke har plaget meg, har kunnet hatt sex som normalt), i tillegg til vanlig menstruasjon nå og da. For tre uker siden stoppet det opp, og har ikke merket noe etter det. Har tenkt mye på om jeg kanskje er gravid, men sannsynligheten er svært liten ettersom jeg har tatt alle pillene jeg skulle. Tror likevel jeg skal teste meg om et par ukers tid, bare for sikkerhetens skyld. Håper at jeg slipper mens fra nå av! Er egentlig veldig fornøyd med Cerazette. Passer for en hypokonder som meg, mtp blodpropprisiko ;-)
Gjest SB Skrevet 24. februar 2012 #11 Skrevet 24. februar 2012 Men over til DETTE da: Er Cerazette en minipille eller ikke? Legen min sier at dette er en minipille og MÅ tas på samme tid hver dag. I forpakningsvedlegget står "12 timers regelen". Tar dere den til samme tid hver dag? Jeg gjør ikke det..
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #12 Skrevet 24. februar 2012 En minipille som ofte blir gitt til kvinner som kanskje er i risikosonen for blodpropp og derfor ikke burde gå på hormonell prevensjon. Prevensjon med østrogen mener jeg. Cerazette inneholder et hormon som heter gestagen som er snillere enn østrogen og har færre bivirkninger.
Gjest Jane Skrevet 24. februar 2012 #13 Skrevet 24. februar 2012 En minipille som ofte blir gitt til kvinner som kanskje er i risikosonen for blodpropp og derfor ikke burde gå på hormonell prevensjon. Eller til kvinner med høyt BT
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #14 Skrevet 24. februar 2012 Men over til DETTE da: Er Cerazette en minipille eller ikke? Legen min sier at dette er en minipille og MÅ tas på samme tid hver dag. I forpakningsvedlegget står "12 timers regelen". Tar dere den til samme tid hver dag? Jeg gjør ikke det.. Cerazette kan kalles en minipille, men egentlig er det en østrogenfri p-pille fordi den har samme sikkerhetsvindu som vanlige p-piller. Den har høyere gestagennivå enn minipiller (som Conludag).
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #15 Skrevet 24. februar 2012 Men over til DETTE da: Er Cerazette en minipille eller ikke? Legen min sier at dette er en minipille og MÅ tas på samme tid hver dag. I forpakningsvedlegget står "12 timers regelen". Tar dere den til samme tid hver dag? Jeg gjør ikke det.. Det er en minipille ja. Men siden den inneholder en høyere dose med gestagen enn Conludag(en annen minipille) så er sikkerheten høyere. Les mer her.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #16 Skrevet 24. februar 2012 Men over til DETTE da: Er Cerazette en minipille eller ikke? Legen min sier at dette er en minipille og MÅ tas på samme tid hver dag. I forpakningsvedlegget står "12 timers regelen". Tar dere den til samme tid hver dag? Jeg gjør ikke det.. Jeg tar den sjelden på samme tidspunkt hver dag. Kan sprike mellom 5 timer, men tør ikke vente noe særlig mer enn det, selv om det skal være trygt.
lona Skrevet 24. februar 2012 #17 Skrevet 24. februar 2012 TS her, tusen takk for mange gode svar! Har enda ikke fått noen blødning, men hadde sikkert blitt litt engstelig når jeg hadde fått det og tenkt at det var noe feil! Var heller ikke klar over at det minsker faren for kreft, det er jo et stort pluss! Jeg fikk det hverken fordi jeg har økt sjanse for blodpropp eller andre ting, men rett og slett at jeg var lei av de "vanlige" p-pillene og at jeg fikk vondt i hodet på pillefrie uker på Yasmin. Hvorfor går ikke "alle" på cerazette egentlig? Hvorfor er det Loette som blir introdusert for nye brukere?
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #18 Skrevet 24. februar 2012 TS her, tusen takk for mange gode svar! Har enda ikke fått noen blødning, men hadde sikkert blitt litt engstelig når jeg hadde fått det og tenkt at det var noe feil! Var heller ikke klar over at det minsker faren for kreft, det er jo et stort pluss! Jeg fikk det hverken fordi jeg har økt sjanse for blodpropp eller andre ting, men rett og slett at jeg var lei av de "vanlige" p-pillene og at jeg fikk vondt i hodet på pillefrie uker på Yasmin. Hvorfor går ikke "alle" på cerazette egentlig? Hvorfor er det Loette som blir introdusert for nye brukere? Det er ikke alle som har så positive opplevelser med Cerazette. Mange opplever å blø i tide og utide og ei jeg kjente blødde kontinuerlig i flere måneder.
lona Skrevet 20. mars 2012 #19 Skrevet 20. mars 2012 TS her igjen. Forrige helg spottet jeg en del (selvfølgelig den helgen jeg og kjæresten var på tur sammen...) men det ga seg når helgen var ferdig. Men nå har jeg en del smerter i magen som minner om mensensmerter, bare litt mildere enn vanlig. Er det noe av dette som kan bety at jeg har blitt gravid? Spotter man da? Og, hva betyr disse menssmertene?
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #20 Skrevet 20. mars 2012 TS her igjen. Forrige helg spottet jeg en del (selvfølgelig den helgen jeg og kjæresten var på tur sammen...) men det ga seg når helgen var ferdig. Men nå har jeg en del smerter i magen som minner om mensensmerter, bare litt mildere enn vanlig. Er det noe av dette som kan bety at jeg har blitt gravid? Spotter man da? Og, hva betyr disse menssmertene? Hvis du tar pillene dine til rett tid (innenfor de obligatoriske 12 timer eller helst innenfor noen timer fra eller til) er det lite sannsynlig at du er gravid. Cerazette kan f.eks. gi små blødninger under eller etter sex hos noen, så kanskje det var hyppig sex i kjærestehelga som gjorde utslaget? Disse spottingene kan også følges av en form for menssmerter. Ellers er Cerazette såpass ustabile at man kan være uten mensen i flere måneder for så å plutselig få mensen til et helt uventet tidspunkt. Det som er mest typisk for Cerazette er blødninger som kommer og går helt uten noen fast syklus. Ellers er det jo verdt å få med seg at en av bivirkningene til Cerazette er innbildt svangerskap! Man får typiske gravidesymptomer som ømme pupper, tretthet, kvalme o.l. Så den eneste måten å finne ut om man er gravid, med eller uten Cerazette, er å ta en test enten hjemme eller hos lege.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå