Jump to content
Sign in to follow this  
Momseguri

Løpe 5 km.

Recommended Posts

Momseguri

Hei! Jeg lurer på hvor lang tid man egentlig bruker på å jogge 5 km?

Jeg aner ikke om det er vanlig å bruke 2 timer på 5 km, eller kanskje 15 minutter? Jeg har ikke god kondis nå, og kan vel knapt jogge sammenhengende i 5 minutter på en tredemølle. Jeg regner med at jeg kommer til å bruke myyye lengre tid enn det som er normen nå, men jeg vil gjerne ha ett mål å strekke meg mot :jepp:

Så, hvor fort bør man kunne løpe 5 km? Og er det ett OK mål for en utrent person, eller sikter jeg for høyt (eller lavt?) :lete:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Rainbow

Syns du sikter passe, jeg! Jeg vet ikke hvor lang tid det tar, for jeg klarer det ikke ennå. Jeg har trent i et halvt år, og kan løpe ca 2 km sammenhengende. Så må jeg gå litt, og så kan jeg løpe 2 til.

Jeg har løpt både fem og ni, men aldri sammenhengende.

Men da jeg starta ble jeg sliten av å løpe til naboblokka, som er omtrent 100 meter.

Edit: ikke sammenhengende betyr at jeg må gå innimellom.

Edited by Rainbow81

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Daenerys

Man kan si man er i god form når man klarer 5 km på 30 minutter. Selv jogger jeg den på ca 35, men jobber meg nedover :) Jeg har et tempo på 8-9 km/t, du må ligge rett over 10 for å klare det på den tida (uten oppvarming og nedtrapping).

Jeg har 30 min som mål for meg selv, har hatt det helt siden jeg startet å jogge. Hvorfor ikke ha mål å jobbe mot som kanskje tar litt tid? Syns det er et bra mål jeg. Men først ville jeg hatt som mål å jogge 5 km sammenhengende, før jeg brydde meg om hvor lang tid det tok :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Grønt blad

Hei! Jeg lurer på hvor lang tid man egentlig bruker på å jogge 5 km?

Jeg aner ikke om det er vanlig å bruke 2 timer på 5 km, eller kanskje 15 minutter? Jeg har ikke god kondis nå, og kan vel knapt jogge sammenhengende i 5 minutter på en tredemølle. Jeg regner med at jeg kommer til å bruke myyye lengre tid enn det som er normen nå, men jeg vil gjerne ha ett mål å strekke meg mot :jepp:

Så, hvor fort bør man kunne løpe 5 km? Og er det ett OK mål for en utrent person, eller sikter jeg for høyt (eller lavt?) :lete:

Hvor lang tid man bruker kommer an på fart. Jeg har et mål om å klare 10 km på 1 time, altså 10 km i timen, eller 5 km på 30 min. Det er ganske raskt (synes jeg), i alle fall hvis man ikke er godt trent.

Det er litt vanskelig å si hva du burde ha som mål når man ikke kjenner utgangspunktet ditt. Du kan jo teste ut og se hva du orker. Hold gjerne litt igjen slik at du ikke blir veldig fort sliten, tenk at du skal jogge hele tiden uten stans, selv om det innebærer jogging på stedet eller i sakte gåtempo i perioder.

En fin måte å komme i form på er å trene intervaller. 4 min jogging, 2 min gange. Dette kan du f.eks. gjøre fire ganger. Etter hvert kan du øke lengden på intervallene, eller du kan jogge raskt i intervallene og rolig i pausene.

Litt OT, men: Dersom du jogger på tredemølle, ha litt "oppoverbakke" (f.eks. rundt 1,5-3% helning). Det gjør at du får mindre slitasje på knærne. Det er litt tyngre enn jogging på flata, men det er verdt det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Spinell

Jevn og rask gange regnes gjerne til 6 km/time. Dette tilsvarer 5 km på 50 minutter.

Når man jogger bør det i alle fall gå litt raskere enn det.

Som Daenerys sier: er man i bra form løper man fint 5 km på 30 minutter, og dette er et kjekt mål å jobbe mot. I begynnelsen kan man trolig regne 40-45 minutter på en 5 km lang joggetur.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Momseguri

Takk for hjelpen :jepp:

Det må gjerne ta litt tid ja, bare tanken på å jogge mer enn 50 m. sammenhengende er egentlig litt mye akkurat nå :fnise:

Men ok, 5 km = 30 min, det er jo veldig greit å forholde seg til :)

Jeg lurer jo også litt fordi det er greit å vite hvor lang tid jeg bør sette av til treningen. Kanskje jeg skal prøve å jogge (sammenhengende eller ei) i 30 min. å se hvor langt jeg kommer? Eller omvendt, jogge 5 km. og se hvor lang tid jeg bruker?

Alle tips og tanker mottas med takk :takke:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Guest Daenerys

Når du ikke er vant til å jogge, må du jobbe deg gradvis oppover. Jogg heller 30 minutter, enn å jogge 5 km. Det tar lengre tid, og kroppen din er ikke vant med det. Følger du noe program? Hvis ikke, anbefaler jeg Løplabbets nybegynnerprogram. Jeg fulgte det selv, og var veldig fornøyd med det

Du kan jo jogge 5 min, gå 1-2, jogge 5 min osv til du har holdt på i 30 minutter, men ta det stegvis og rolig fremover så du ikke får skader :) Det er det viktigste. Det vil nok ta et par mnd før du klarer 30 min sammenhengende uten pauser. Stå på!

Share this post


Link to post
Share on other sites
scorpius

Nå bruker jeg ca. 30 min på å løpe 5 km. Men da jeg begynte å trene, hadde jeg NULL

kondis til det! Aldri i livet om jeg hadde klart det, noe som ikke akkurat er overraskende.

Ta tiden i bruk. Jo bedre form du blir i, jo fortere går det :) Lykke til!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Wolfmoon

Jeg har også brukt løplabbets program tidligere (selv om jeg var litt trent så jeg hoppet inn litt midt i omtrent) og synes det funket kjempebra. Gikk overraskende lett å komme opp i 5 km ved hjelp av det!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Skitten pique

Jeg løper 4,8km på 19-20 min i hvertfall. prøv mellom 20-30 et sted :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Spinell

Jeg løper 4,8km på 19-20 min i hvertfall. prøv mellom 20-30 et sted :)

For den som ikke er i form blir det temmelig sikkert alt for lite å regne 20-30 min på 5 km.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Momseguri

Tenker jeg skal løpe i 30 min. i morgen, så får vi se hvor langt jeg kom :sjenert: Jeg har hatt problemer med kneet, men jeg håper det er blitt såpass bra at jeg kan løpe ihvertfall en gang i uken nå. Takk for tips om motbakke, skal absolutt prøve det :jepp:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Skitten pique

For den som ikke er i form blir det temmelig sikkert alt for lite å regne 20-30 min på 5 km.

Jeg bare sier at det er et ideelt mål å klare å løpe på 20-30 min, fordi da vet du at du også er i god form i samme slengen.

Såklart, er du i skamdårlig form så er ikke det ikke 20-30 min du sikter på først. Men det er ideelt.

Jeg ville satt som mål å forbedre tiden min noen minutter hver gang, og som et endelig mål å etterhvert klare det på ca 30 min.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

AnonymBruker

Yngar fra Bedre puls sa i et program at alle burde greie å løpe 10 km på en time. Så det er vel et greit mål å ha.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Lilu

Jeg jogger ikke for tiden, men når jeg hadde en periode med litt jogging brukte jeg 31-32 min. Men jeg jogger ikke hele veien, må stoppe og gå litt og. Så det telles kanskje ikke? Pleide å jogge 4 min, gå raskt 1 min, osv. Men vet ikke om det er noen god metode. ?

Når jeg begynner å jogge igjen skal jeg `ha et mål om å klare 5 km på 30 min, helst uten gåingen da. :gjeiper:

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Hei! Jeg lurer på hvor lang tid man egentlig bruker på å jogge 5 km?

Jeg aner ikke om det er vanlig å bruke 2 timer på 5 km, eller kanskje 15 minutter? Jeg har ikke god kondis nå, og kan vel knapt jogge sammenhengende i 5 minutter på en tredemølle. Jeg regner med at jeg kommer til å bruke myyye lengre tid enn det som er normen nå, men jeg vil gjerne ha ett mål å strekke meg mot :jepp:

Så, hvor fort bør man kunne løpe 5 km? Og er det ett OK mål for en utrent person, eller sikter jeg for høyt (eller lavt?) :lete:

Hvis du knapt klarer å jogge 5 min på tredemølle, hvorfor skal du ta starte med å jogge 30 min??

Jeg syns du isåfall starter i feil ende hvis du skal klare å nå et mål om å løpe 30 min eller 5 km.

Kan bruke meg selv som eksempel. Begynte å jogge "systematisk" på mølle for et par måneder siden. Da klarte jeg så vidt å kjempe meg til 2 x 8 minutter. Da var jeg helt ferdig. Ga meg med det og har har brukt det som målestokk. Har siden den økta økt litt og litt, et par minutter mer for hver gang og nå klarer jeg å løpe nesten 30 min sammenhengende. Det er mye lettere å holde motivasjonen oppe når man starter på det utgangspunktet man er selv og så øker litt og litt. Da er det dritgøy å se at man blir bedre.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Momseguri

Etter å ha lest svarene her, tenker jeg at dette kan være en plan:

Jeg er på tredemøllen i 30 minutter, og prøver å strekke meg mot 5 km. på den tiden. Altså både jogger, løper og går jeg i 30 minutter og målet mitt blir å klare 5 km. på de 30 minuttene jeg befinner meg på møllen. (Altså ikke nødvendigvis å løpe i 30 min. sammenhengende). Høres det ut som en grei plan?

Share this post


Link to post
Share on other sites
sequin

Det er nok lurt å bli kjent med møllen og formen din før du setter deg noe mål, går du på den i håp om å klare ditt og datt kan du bruke opp energien før du i det heletatt er i nærheten av målet ditt.

Så sett målet etter at du har gjort deg kjent med møllen og 5km, ta utgangspunkt i deg selv så du ikke går på et sjokk :gjeiper:

Edited by sequin

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest *Maja*

Haha :fnise: Mitt første mål var å klare 1 kilometer uten å dø.

Jeg startet med powerwalking med små joggerintervaller. Ville ikke startet rett på med å løpe for hardt da det er lett for å få skader, betenneleser og rett og slett bli lei og miste motivasjonen.

Når du klarer litt lengre joggeintervaller i roooolige tempo over et lengre stykke så ville jeg startet med å sette delmål. Å jogge 5 kilometer kunne like godt vært 10 mil unna min form når jeg startet, så derfor var løpeteknikken viktigere å få inn. Fart og distanse kommer etterhvert.

Nå, 1 1/2 år senere tar jeg mila på 49,20 minutt.

Edited by *Maja*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...