Gå til innhold

Stort maleri over sofaen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har funnet en kunstner jeg liker. Var innom et galleri i stad og fant han. Men jeg er helt fersk i dette kunst-greiene. (sorry hvis jeg tar over tråden din TS).

Jeg har altså ikke råd til et maleri til 20.000+ nå, men kunne tenke meg å kjøpe et trykk. Litografi eller noe sånt, ikke sant? Jeg så de hadde det av noen av bildene hans der.

Men er det sånn at det er vanlig å ha det av alle bildene??

Det er sikkert bare å spørre, men jeg følger meg überteit når jeg ikke har peiling i det hele tatt, så da blir jeg litt sånn :sjenert:

Tok med meg en brosjyre hjem med bildene hans i, og der ser jeg et bilde jeg ikke så i galleriet som jeg falt for. Men ja.. det er jo sikkert bare å spørre. Huff, nå følte jeg meg teit, og jeg vet ikke egentlig hva jeg vil ha svar på...

Skrevet

Det er bare å spørre om det aktuelle verket fremdeles er til salgs og hva det koster.

Gjest navnelapp
Skrevet

Maleri og trykk er to ulike ting. Grafiske blad eller trykk er laga ved hjelp av ulike grafiske teknikkar. Dei er nummererte, og det er ein fordel dess før i den grafiske serien ditt bilde er. Trykkplatene som vert brukt for å trykke bilda vert dårlegare og meir grisete dess lenger ut i serien du kjem.

Eit maleri er malt med oljemaling, akrylmaling eller det kan vere ein akvarell (malt med vassfargar). Ein kunstnar lagar ikkje trykk av eit maleri h*n har laga, då vert det laga ein plakat til ei bestemt utstilling, til dømes. Ein slik plakat vil normalt ikkje vere verd stort, men som bilde på veggen er den heilt ok, som eit minne frå ei utstilling el.l.

Skrevet

De som hang i galleriet stod det litografi på, også stod det X/100 på det. De kostet 2800,- + ramme på 1500,- eller noe.

Skrevet (endret)

Var det rene trykk eller var de såkalt håndcolorerte? Hvor mange fargetoner? Hva slags papir? Er de signerte? Er de beskåret? Har de eventuelt en god historie bak seg, eksempelvis at de er hentet fra en kjent samling eller at motivet ble til i en viktig periode av kunstnerens liv eller et vendepunkt? etc...

Neida, de er sikkert fine. Dette er vel sannsynligvis ikke kunst du kjøper fordi du venter god avkastning. Fyr løs på det du liker best. :)

Munch laget trykk av noen av sine malerier. Syk pike blant annet. Men Munch var mer et unntak fra hovedregelen tror jeg.

Endret av Pene sko...
Skrevet

Nei, jeg forventer ikke at de skal stige i verdi. jeg vil kjøpe den billige versjonen fordi jeg ikke har råd til den originale nå. Får heller bytte ut med maleri når lommeboken tillater det.

Og jeg aner ikke hvordan det var trykt :sjenert: Jeg blir litt ehh.. sjenert når jeg ikke har peil på ting, så da spør jeg ikke heller.. :sjenert: Drit-teit, men.. Men signerte var de hvertfall. Også var tittelen skrevet på under med håndskrift.

Skrevet (endret)

Besøk auksjonshus som Blomqvist eller Grev Wedel.

For 10k kan du blant annet få små trykk og tegninger av Munch eller Picasso om du ønsker. Jeg kødder ikke. Selv en liten, men fremdeles ekte Picasso kan du få for omlag 10k. En venn av meg kjøpte noe slikt og gjorde en liten kule med dette.

Hvor fikk han tak i det? Jeg har vært på jakt etter lignende en god stund, men aldri kommet over noe.

Du har forresten skremmende lik smak som meg.

EDIT: Beklager for avsporingen. Dette ville vel egentlig egnet seg best som privat melding.

Endret av Sails
Skrevet

Hvilke kunstner er det du liker Mynona? Og hvilke kunstnere liker dere andre? Vil gjerne ha forslag til flott kunst også!

Jeg personlig liker ikke munch og de bildene som er i same sjanger, men det er utrolig spennende å se hva andre liker! Så kom gjerne med ditt bidrag =)

TS

Skrevet

Hvilke kunstner er det du liker Mynona? Og hvilke kunstnere liker dere andre? Vil gjerne ha forslag til flott kunst også!

Jeg personlig liker ikke munch og de bildene som er i same sjanger, men det er utrolig spennende å se hva andre liker! Så kom gjerne med ditt bidrag =)

TS

Kunstnere jeg har bilder av er bla:

Inger Sitter

Carl Næsjar

Kjell Pahr Iversen

Hilde Vemren

Theo Tobiasse

Harald Kolderup

Per Ung

Knut Rose

Nico Widerberg

Torunn Thrall

Gabrielle Kielland

Camilla Grythe

Pia Myrvold

Jøran Flo

Craig Flannagan

Stanley Stornes

I tillegg har jeg arvet endel eldre malerier og tegninger som jeg har hengende på veggene. Synes det er fint å ha blanding av forskjellig kunst.

Gjest Ludovie
Skrevet

Sånn generelt kan det være en veldig god idé å gå på kunstutstillinger rundt der man bor. Det kan ganske ofte skje at man kommer over bilder man faller for, og som har en prislapp som er til å leve med. :) For min egen del synes jeg det i mange tilfeller er mye mer spennende å kjøpe kunst av uetablerte, ukjente kunstnere enn av veletablerte, anerkjente navn.

• Liker 1
Gjest norah
Skrevet

Kunstnere jeg har bilder av er bla:

Inger Sitter

Carl Næsjar

Kjell Pahr Iversen

Hilde Vemren

Theo Tobiasse

Harald Kolderup

Per Ung

Knut Rose

Nico Widerberg

Torunn Thrall

Gabrielle Kielland

Camilla Grythe

Pia Myrvold

Jøran Flo

Craig Flannagan

Stanley Stornes

I tillegg har jeg arvet endel eldre malerier og tegninger som jeg har hengende på veggene. Synes det er fint å ha blanding av forskjellig kunst.

Men disse er vel kanskje i en høyere prisklasse enn hva TS tenker på?

Om man ser for seg et medium stort bilde altså?

Det bildet jeg har mest lyst på at Ingrid Sitter koster bare 150.000. Ja, hundreogfemtitusen. *in another lifetime*

• Liker 1
Skrevet

Personlig kjøper jeg heller bilder av typen Black Art på Bohus enn såkalt ordentlig "kunst" på en plakat til flerfoldige tusen... Er veldig få bilder/malerier av anerkjente kunstnere som jeg synes er noe særlig fine og jeg har særdeles lite sans for stuer fyllt med kunst fra forskjellige epoker, med forskjellige fargeskalaer og ulike rammer uavhengig om den er dyr eller ikke.

• Liker 2
Gjest Jytte
Skrevet (endret)

Men disse er vel kanskje i en høyere prisklasse enn hva TS tenker på?

Om man ser for seg et medium stort bilde altså?

Det bildet jeg har mest lyst på at Ingrid Sitter koster bare 150.000. Ja, hundreogfemtitusen. *in another lifetime*

Ja, kan godt tenke meg at et maleri av Inger Sitter koster masse penger. Men du kan få flotte litografier til noen tusenlapper.

Jeg har kjøpt litografier direkte fra endel kunstnere. Ringte og sendte mail og endte opp med å få kjøpe flere trykk av hver kunstner. Hos noen fikk jeg faktisk 6 flotte trykk for 10.000 kroner. Det er store bilder og koster selvsagt litt å ramme inn, men da har man tross alt skikkelig kunst på veggene - bilder som er verdifulle og som øker i verdi ettersom årene går. Og det er noe som barna kan arve når den tid kommer .. Skikkelig kunst kan glede i flere generasjoner - det går aldri av moten sånn som andre bilder man får kjøpt ofte gjør.

Det er selvsagt smak om behag som bestemmer hva man velger å ha på veggene sine. Men jeg mener at det er kjempeforskjell på et signert litografi av en anerkjent kunstner - og en plakat eller bilde av en amatørkunstner. Jeg synes mange amatører tar skammelig mye betalt for bildene sine - men det er jo en helt annen diskusjon.

Endret av Jytte
Skrevet

Ja, kan godt tenke meg at et maleri av Inger Sitter koster masse penger. Men du kan få flotte litografier til noen tusenlapper.

Jeg har kjøpt litografier direkte fra endel kunstnere. Ringte og sendte mail og endte opp med å få kjøpe flere trykk av hver kunstner. Hos noen fikk jeg faktisk 6 flotte trykk for 10.000 kroner. Det er store bilder og koster selvsagt litt å ramme inn, men da har man tross alt skikkelig kunst på veggene - bilder som er verdifulle og som øker i verdi ettersom årene går. Og det er noe som barna kan arve når den tid kommer .. Skikkelig kunst kan glede i flere generasjoner - det går aldri av moten sånn som andre bilder man får kjøpt ofte gjør.

Eeh... Jo, "ekte" kunst går av moten på lik linje som alt annet. Har sett ganske mye kunst i diverse leiligheter på Oslo vest som hadde gått rett i garasjen/kjelleren/loftet om jeg hadde arvet det uavhengig av verdi! Hadde i hvertfall ikke hengt noe av det i stua...

AnonymBruker
Skrevet

Personlig kjøper jeg heller bilder av typen Black Art på Bohus enn såkalt ordentlig "kunst" på en plakat til flerfoldige tusen... Er veldig få bilder/malerier av anerkjente kunstnere som jeg synes er noe særlig fine og jeg har særdeles lite sans for stuer fyllt med kunst fra forskjellige epoker, med forskjellige fargeskalaer og ulike rammer uavhengig om den er dyr eller ikke.

Må bare informere om at når man snakker om et trykk i kunstsammenheng, så betyr ikke det en signert plakat eller utskrift fra en printer. Det finnes ulike typer trykk, der litografier, kobberstikk og tresnitt er noen eksempler. Dette er håndarbeid, trykkene lages i relativt små serier (i alle fall sammenliknet med Bohus) og kan derfor ikke sammenliknes med en utskrift på glanset papir.

Heldigvis er smaken forskjellig. For meg er kunst fra ulike epoker med å skape en helhet. Jeg kjøper sofaputer som passer til kunsten på veggene, ikke motsatt.

Det er derfor jeg handler puter på Bohus og kunst i gallerier, istedenfor det motsatte.

• Liker 3
Gjest "gjest"
Skrevet (endret)

Jeg personlig ville holdt meg unna Fineart da de tar ganske mye i provisjon, og heller prøvd å få til en avtale med kunsteren direkte. Spørre om å få besøke galleriet deres og ta det videre derfra. Dette fungerer selvsagt ikke med alle, og da vil jo Fineart være i de fleste tilfeller den eneste utvei.

Nemlig.

Endret av "gjest"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...