AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #1 Skrevet 23. februar 2012 Har den oppfatningen av at mange eldre har rasistiske tanker. Tenker da folk som er 70-90 år! Er ikke det litt ironisk at dette er de samme folka som kjempet for rettferdighet og mot raseskille under krigen?! Har de glemt hva de kjempet for?!
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #2 Skrevet 23. februar 2012 Fremmedfrykt er ikke det samme som rasisme. Og når du leser avisene og ser på nyhetene, kan du da klandre en del eldre for at de er skeptiske? 4
Ryvre Skrevet 23. februar 2012 #3 Skrevet 23. februar 2012 Jeg har ikke den samme oppfatningen som deg. De verste jeg møter på er gjerne mennesker i alderen 40-50 år. De eldre er gjerne litt reddere og mer skeptisk mennesker som ikke går pent kledd og har nyklipt hår, uansett hudfarge, men at de gjerne mykner opp når de har pratet litt med dem.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #4 Skrevet 23. februar 2012 Mener eldre med såpass lang livserfaring bør være oppegående nok til å ikke dra alle over en kam! Å jo, jeg kaller det rasisme når de sier du hater mørke og mener de ikke har noe her i norge å gjøre. Norge for nordmenn? Jeg blir kvalm 3
Snøvott Skrevet 23. februar 2012 #5 Skrevet 23. februar 2012 Har du sneket deg rundt på eldresenteret med båndopptaker, siden det er aldergruppen 70-90 som peker seg ut? 1
pinar Skrevet 23. februar 2012 #6 Skrevet 23. februar 2012 (endret) Jeg tror det varierer veldig, akkurat som med folk i andre aldre. Når jeg har jobbet på sykehjem kan ofte noen av "favorittpersonalet" til pasientene være en utenlandsk person, som en norsk en. Så jeg tror det meste er person avhengig, og hvem man har kjemi med. Samt erfaringer. Endret 23. februar 2012 av eplebit 1
Silfen Skrevet 23. februar 2012 #7 Skrevet 23. februar 2012 Jeg har opplevd at en del eldre har mye fremmedfrykt, da på jobb på sykehjem. De eldre som var oppegående, snakket ofte om de der skumle utlendingene, men samtidig digget de gjerne de av de mørkere som jobbet hos oss. Jeg tror det er like mye en vane, som uvitenhet, som ikke helt gjennomtenkt, for en del. Jeg opplevde iallfall at når man tegnet og forklarte, så så de gjerne ting på andre måter, selv om de sikkert glemte det igjen etterpå.
Gjest Tirkes Skrevet 23. februar 2012 #8 Skrevet 23. februar 2012 Tror det er en kombinasjon av fremmedfrykt og ignoranse. Våre pensjonister++ (Alderen 70 og oppover) var godt voksne når den første arbeidsinnvandringen startet, hovedsaklig fra Pakistan og India på 70 og tidlig 80-tall. De i denne aldersgruppen er også ofte enten veldig godt utdannet, eller har åtteårig grunnskole (som jeg tror var standard frem til 1970? Beklager, jeg orker ikke finne kilde). Så de er ikke så godt skolerte, da kommer fremmedfrykten tydeligere frem. Det er også flere eldre som viser fremmedfrykt for mer enn brune mennesker. Mobiltelefoner, internet, epost og ryggesensor på biler er også skumle dyr. Endringer er ikke alltid like lett når man blir eldre og læringsprosessen tar litt lengre tid og hukommelsen ikke er helt som det skal. 3
Djungelvrål Skrevet 23. februar 2012 #9 Skrevet 23. februar 2012 Yes det stemmer, har jobbet med bla. eldre i 8 år. De eier ikke skam, fornærmer innvandrerkollegaer i et sett og noen av dem vil ikke ha noe med f.eks sorte pleiere å gjøre i det hele tatt.
pinar Skrevet 23. februar 2012 #10 Skrevet 23. februar 2012 (endret) Yes det stemmer, har jobbet med bla. eldre i 8 år. De eier ikke skam, fornærmer innvandrerkollegaer i et sett og noen av dem vil ikke ha noe med f.eks sorte pleiere å gjøre i det hele tatt. Virkelig? Huff da. De stedene jeg har jobbet har det ikke vært slik. De av de eldre som har kommet med stygge kommentarer til de med foreksempel mørk hud, finner alltid feil på alle. Er man ikke mørkhudet, så er det noe annet som er galt. Så jeg har inntrykk av dette er personer som generelt bare ikke .. liker folk. Enkelt forklart. Men dette gjelder så klart ikke alle. Endret 23. februar 2012 av eplebit 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #11 Skrevet 23. februar 2012 Jeg tror det kommer av at de er gamle nok til å se forandringene, steg for steg. Hvordan samfunnet vårt gradvis har endret seg etter våre nye landsmenn satte sine føtter her. Jeg klandrer dem ikke for å mislike dem. 3
yes2yes Skrevet 24. februar 2012 #12 Skrevet 24. februar 2012 Fremmedfrykt er ikke det samme som rasisme. Og når du leser avisene og ser på nyhetene, kan du da klandre en del eldre for at de er skeptiske? Denne er jeg enig i, om så av ulike grunner. De eldre var oppvokst med å fysisk og mentalt kjempe for sin nasjon, og grensene mellom de ulike deler av verden var tydeligere da, og ikke like 'smeltet' som nå. Det er da forståelig at de opplever forandringer som skremmende. Mediene er også en av deres sentrale kilder for informasjon, og etter min mening er mediene utelukkende fokusert på å fremlegge alt det negative om alle, og sjeldent nevner de hva som er positivt. Alt dette kombinert gjør at jeg ikke er like kraftig imot de eldres syn på verden enn jeg ville vært om det var snakk om de generelt øvrige generasjoner. 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #13 Skrevet 24. februar 2012 Har den oppfatningen av at mange eldre har rasistiske tanker. Tenker da folk som er 70-90 år! Er ikke det litt ironisk at dette er de samme folka som kjempet for rettferdighet og mot raseskille under krigen?! Har de glemt hva de kjempet for?! Hæh? Det var da ikke en sjel som kjempet "for rettferdighet og mot raseskille under krigen"? For det første har Norge aldri hatt raseskille, det er bare et amerikansk fenomen, og for det andre så kjempet vel amerikanerne heller FOR raseskille. De avskaffet det først på 70-tallet, til stor motstand fra det "demokratiske"(!) partiet.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #14 Skrevet 24. februar 2012 "Rettferdighet og raseskille" (et amerikansk fenomen) hadde null betydning under krigen. Krigen handlet om helt andre ting.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå