AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #1 Del Skrevet 23. februar 2012 Hei, jeg er jente på 18 år. Kjører hjemme med faren min, har aldri tatt kjøretimer på kjøreskolen. Og det har jeg heller ikke tenkt til å ta før jeg kan kjøre bilen helt 100 % fordi det er så dyrt å kjøre på skolen. Min far sier at jeg har kommet så langt som 80 % nå. Og da er det bare 20 % igjen som jeg mangler, DETTE skal jeg klare til sommeren. Jeg har ventet veldig lenge med å få lappen, og endelig så nærmer tiden seg. Jeg har tatt trafikalt grunnkurs og mørkekjøring. Nå så tenker jeg på teoriprøven. Jeg prøver å lese boken jeg kjøpte etter trafikalt grunnkurs, om regler, skilter osv. Men jeg forstår nesten ingenting. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få tatt teoriprøven, det virker så sykt vanskelig for meg, jeg får nesten ingenting inn i hjernen, det har blitt nesten helt umulig for meg og det ødelegger hjernen min faktisk, derfor så tenkte jeg at jeg skriver inn her for å høre om noen har gode råd til meg. Jeg har ingen store søsken eller venner som jeg kan snakke med, derfor så var dette det eneste håpet for meg. Jeg vil helst ta teoriprøven snarest mulig for å slippe å stresse om det, men det virker altfor vanskelig også er jeg så redd for å stryke :-( Da har jeg noen spørsmål til dere som har tatt teoriprøven som kan hjelpe meg. Hva leste du på da du tok teoriprøven? På hvilken måte lærte du teorien? Hvor lenge leste du på teorien før du tok prøven? Og hva er det jeg kan jobbe med for å bedre teorien? Er det virkelig så vanskelig som jeg ser, eller er det bare meg... Som er så dum? Hjeeeeelp meg!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kongsdatteren Skrevet 23. februar 2012 #2 Del Skrevet 23. februar 2012 Jeg åpnet ikke boken før jeg tok teoriprøven. Jeg brukte nettsiden www.teoritentamen.no og anbefaler den. Det var det eneste jeg brukte og jeg stod på første forsøk Du får mye av de samme spørsmålene på teoriprøven som du får på denne nettsiden, det koster 40 kroner å ha bruker på siden i 24 timer. Ta så mange tester du klarer på de 24 timene. Står du fire ganger på rad så er teorien i boks 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #3 Del Skrevet 23. februar 2012 Jeg åpnet ikke boken før jeg tok teoriprøven. Jeg brukte nettsiden www.teoritentamen.no og anbefaler den. Det var det eneste jeg brukte og jeg stod på første forsøk Du får mye av de samme spørsmålene på teoriprøven som du får på denne nettsiden, det koster 40 kroner å ha bruker på siden i 24 timer. Ta så mange tester du klarer på de 24 timene. Står du fire ganger på rad så er teorien i boks Oi, dette visste jeg ikke om!! Så det betyr at det ikke er noe vits i å lese på boka? At jeg bare burde satse på nettet?? Tusen takk for at du kom med svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #4 Del Skrevet 23. februar 2012 Oi, dette visste jeg ikke om!! Så det betyr at det ikke er noe vits i å lese på boka? At jeg bare burde satse på nettet?? Tusen takk for at du kom med svar. Hadde jeg vært deg hadde jeg skumlest boka en gang, tatt mange tester på den siden du ble anbefalt, og hvis du 1. Gjør det bra på testene, skumles boka en gang til før du tar prøven. 2. Gjør det dårlig på testene, les boka nøye (eventuelt de delene du sliter med) og ta testene på nytt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #5 Del Skrevet 23. februar 2012 Hadde jeg vært deg hadde jeg skumlest boka en gang, tatt mange tester på den siden du ble anbefalt, og hvis du 1. Gjør det bra på testene, skumles boka en gang til før du tar prøven. 2. Gjør det dårlig på testene, les boka nøye (eventuelt de delene du sliter med) og ta testene på nytt. takk. det skal starte med. Men jeg føler at det er for vanskelig å lese fra boken, går det ikke å ta flere prøver på nettet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kongsdatteren Skrevet 23. februar 2012 #6 Del Skrevet 23. februar 2012 Oi, dette visste jeg ikke om!! Så det betyr at det ikke er noe vits i å lese på boka? At jeg bare burde satse på nettet?? Tusen takk for at du kom med svar. Veldig variabelt fra person til person naturligvis, det er en smaks sak Hvis du føler at det sitter etter å ha tatt tester på nettet så bør det være greit. Men da er det VELDIG viktig at du har god utelling på testene dine, som tidligere nevnt fire prøver bestått på rad er gull! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 23. februar 2012 #7 Del Skrevet 23. februar 2012 Det ødelegger nok ikke hjernen din, det er nok bare litt studieteknikk du mangler Ta tester på nett. Også slår du opp og leser om det du svarer feil, slik at du også forstår hvorfor det var feil. Mange har lettere for å lære på den måten - du aktiverer hjernen på en annen måte når du knytter teorien opp til et spørsmål. Du kan også be faren din forklare deg regler når dere er ute og kjører, da klarer du å knytte teori til praksis. Det husker jeg både pappa og sjåførlæreren min gjorde - de snakket om høyreregel, skilt, og så videre, og stilte meg spørsmål. Faren din kan sikkert også ta en del praktisk om kjøretøyets oppbygning for deg. Ta med boka ut, og så kan han vise deg de ulike tingene på bilen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suziie Skrevet 23. februar 2012 #8 Del Skrevet 23. februar 2012 Det jeg gjorde var å lese hele boken en gang. Så gjorde jeg oppgaveboken som hører til teoriboken. Da fikk jeg et innblikk i hva jeg trengte å øve mer på og leste på de tingene som jeg hadde bommet på. Dagen før jeg skulle ta teorien satt jeg og tok mange tester på nett. Anbefaler å bruke de kronene det koster å ta de fulle testene, for de som er gratis er ikke så mye å skryte av. Det jeg vil anbefale deg når du tar teorien er å ta deg god tid mens du sitter og svarer. Les spørsmålene godt og bruk tiden du har. Tenk logisk og forestill deg at du sitter i situasjonen. Siden du har kjørt den del bil vil jeg tro at du kan en del uten å ha lest kjempe mye. Ikke la noen svar bli tilfeldige. Gå frem og tilbake i testen og les godt over før du leverer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kirby Skrevet 23. februar 2012 #9 Del Skrevet 23. februar 2012 Jeg åpnet ikke boken før jeg tok teoriprøven. Jeg brukte nettsiden www.teoritentamen.no og anbefaler den. Det var det eneste jeg brukte og jeg stod på første forsøk Dette er et dårlig tips - du bør lese boken og forstå det som står der, og så prøve deg på testene på nettet for å øve deg til teoriprøven. Om du er 80% der regner jeg med at du er ganske godt vant i trafikken? Da kan du jo, eller du burde iallefall kunne en del av teoristoffet allerede. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kongsdatteren Skrevet 24. februar 2012 #10 Del Skrevet 24. februar 2012 Dette er et dårlig tips - du bør lese boken og forstå det som står der, og så prøve deg på testene på nettet for å øve deg til teoriprøven. Om du er 80% der regner jeg med at du er ganske godt vant i trafikken? Da kan du jo, eller du burde iallefall kunne en del av teoristoffet allerede. Har du prøvd denne nettsiden? Hvis ikke lurer jeg på hvordan du kan konkludere med at dette er et dårlig tips? Du lærer like bra av å ta tester på nett som det du lærer av å lese boken Høres sikkert ut som å ta lett på det, men det er en jobb og mye lærdom bak å ta disse testene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kirby Skrevet 24. februar 2012 #11 Del Skrevet 24. februar 2012 Har du prøvd denne nettsiden? Hvis ikke lurer jeg på hvordan du kan konkludere med at dette er et dårlig tips? Du lærer like bra av å ta tester på nett som det du lærer av å lese boken Høres sikkert ut som å ta lett på det, men det er en jobb og mye lærdom bak å ta disse testene. Jeg brukte akkurat denne nettsiden selv for å øve til teorien. Poenget er at jeg tror det er en dårlig ide å bare bruke prøver på nettet for å øve fordi du ikke lærer det du faktisk bør kunne, men du lærer hva som er riktig svar på et gitt spørsmål. Dette er ikke som de fleste skoleeksamener hvor man gjerne lærer seg stoffet godt nok til å gjøre det greit på eksamen for så å glemme det etterpå, dette må man kunne og forstå om man skal fungere i trafikken. Har selv kommet opp i flere situasjoner hvor teoristoffet, som jeg har lært meg fra boka, har vært viktig - hadde jeg kun brukt teoriprøver på nettet og stått på teorien basert på dette er det ikke sikkert jeg hadde kunnet noe særlig utover de 45 spm. jeg tilfeldigvis fikk på teoriprøven. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #12 Del Skrevet 24. februar 2012 Begynner å bli lenge siden jeg tok lappen nå, men jeg husker at jeg leste det meste (eller alt) av boken og så diskuterte det litt med kjøreskolelæreren. Da jeg tok lappen så var det ikke krav om teorikurs og trafikalt grunnkurs og slikt. Man kunne ta et teorikurs (ikke et krav), men jeg klarte meg greit uten og bestod ganske greit. Så jeg ville sagt: Les, ta teoritester på nett, du kan også spørre kjørelæreren om de har noen form for "tentamen" til teoriprøven. Ellers vil jeg faktisk ikke anbefale at du ikke tar en eneste kjøretime samtidig som du øvelseskjører med foreldre. Selv om man utvilsomt lærer mye av å kjøre med foreldre, så er det ikke alltid at foreldrenes oppfatning av "klar nok" stemmer overens med det kjørelæreren sier om nivået ens. I tillegg har foreldre en tendens til å dra på seg noen uvaner i løpet av årene, de er bare mennesker de også. Så det kan være lurt å også ta noen kjøretimer for å unngå å dra på seg uvaner som kan telle negativt på førerprøven. Du vil jo selvsagt få anledning til å gjøre dette på de påkrevde kjøretimene også, men det er som regel lettere å gjøre noe med uvaner så tidlig som mulig, for da er de ikke så innøvd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 25. februar 2012 #13 Del Skrevet 25. februar 2012 Jeg bare skumleste gjennom boka, ellers tok jeg prøven på nett mange ganger helt til den satt! Fikk mange av de samme spm på selve teoriprøven som jeg fikk på de prøvene på nett. Og jeg besto teorien glatt, med kun to feil:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eple:) Skrevet 25. februar 2012 #14 Del Skrevet 25. februar 2012 Jeg tok teorien for bare 3-4 dager siden, bestod med kun 3 feil. Jeg vil anbefale testen på nettet, jeg kjøpte ukepass på teoritentamen.no og spredde derfor øvingen til over en uke. Jeg har fra før tatt mopedlappen så kunne en del om trafikk fra før. Jeg brukte boka parallellt med testene på nett og syntes dette fungerte kjempebra. Kan nevne at jeg hadde glattkjøring ett par dager før så fikk med meg litt derfra og. Det som er viktig er at du faktisk kan stoffet. For teorien handler om at man faktisk skal skjønne trafikkbildet. Jeg mener personlig at de som ikke klarer å stå på teorien(gitt at de ikke har dysleksi, dyskalkuli etc.) etter utallige forsøk ikke fortjener lappen, for teorien er en stor del av det, og selv om du kanskje ikke får bruk for alt, så er det masse nyttig som står der, og som jeg synes er verdt å kunne for å bli en god sjåfør. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiarra Skrevet 27. februar 2012 #15 Del Skrevet 27. februar 2012 Jeg hadde også problemer må å få alt lesestoff i boken. Jeg hadde prøvde veldig mange lesetiknikker som jeg bruker på studiene. Men det ble alt for mye å huske på. Så jeg blåste i det og bare begynte å ta noen kjøretimer på en skole, læreren var overrasket over hvor mye jeg kunne om regler og skiltefunksjoner. Men jeg visste at jeg hadde en LANG vei hva teori angikk. Noe som satte ned motivasjonen min til å fortsatte å øvelseskjøre. Nå er jeg mye mer motivert! Jeg kjøpte Veien til førerkortet i cd-rom, der øvde jeg mye. Jeg øvde endel på forskjellige nettsider. Jeg følte meg litt mer sikker på mine teorikunnskaper, men jeg synes det er lite variasjonen i oppgavesettene på cd'en og derfor kjøpte 24-pass i går, jeg har tatt 14 tester siden igår, 10 av dem bestått. Strøk 2 ganger på rad, bestått en gang, strøk igjen, bestått 4 på rad, strøk en gang så bestått 5 ganger på rad. Jeg TROR jeg er klar, men jeg er litt redd. Men jeg vil ikke utsette prøven hele tiden og vil ta så snart som mulig. Så jeg sier også kombiner, cd og nett, kanskje bla litt om i boken om du ikke finner svar på nett. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KvinneKvinne Skrevet 29. februar 2012 #16 Del Skrevet 29. februar 2012 Innlegget er fjernet i henhold til våre regler tilknyttet reklame For annonsemuligheter, ta kontakt med vår salgsavdeling http://www.kvinneguiden.no/artikler/annonsere-pa-kvinneguiden/28765 Bolledeig admin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jerod Skrevet 29. februar 2012 #17 Del Skrevet 29. februar 2012 Jeg gjorde det på samme måte som ei over her, men jeg leste boka først, så tok jeg prøvene gang på gang på www.teoritentamen.no. De spørsmålene jeg svarte feil på skrev jeg ned og pugget. Dette funket kjempe bra for meg da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RockyRose Skrevet 6. mars 2012 #18 Del Skrevet 6. mars 2012 Les boka og skjønn kva som står der. Viss du berre tek testar på internett så lærer du deg svara, så kjem du til sjølve køyringa og har ikkje peiling på bak og fram fordi det ikkje er likt som på testane på nettet.. Alt for mange tenkjer sånn, og alt for mange kan ikkje reglane i trafikken som igjen fører til mange uhell! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linaria Skrevet 7. mai 2014 #19 Del Skrevet 7. mai 2014 Jeg har boka, men hadde ikke lest i den på tre år da jeg plutselig en dag bestemte meg for å ta teorien. Øvde på teoritentamen.no i et og et halvt døgn og tok prøven. Jeg fikk fra 3 - 7 feil på teoritentamen.no - 1 feil på prøven. Jeg synes prøven var mye lettere enn tentamen. Et viktig tips - lær deg alle skiltene! Skiltene er en veldig stor del av prøven. Skilttesten på teoritentamen.no er undervurdert. Det er den du bør få null feil på før du tar den virkelige prøven Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kråkefjas Skrevet 7. mai 2014 #20 Del Skrevet 7. mai 2014 Du kommer langt med sunn fornuft. Du er 18 år og må nødvendigvis ha ferdes endel i trafikken som fotgjenger, passasjer og kanskje syklist. Du står ikke helt hjelpesløs når du skal krysse en gate, gjør du vel? Fakta er at du kan de fleste trafikkreglene allerede. Du må bare tenke logisk og ikke henge deg så mye opp i boka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå