Gå til innhold

Hvordan få time til gyn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har lyst å sjekke meg hos gynekolog igjen. Jeg gjorde det på helsestasjon da jeg var 16år. Nå er jeg 20. Jeg ønsker å sjekke meg hos en "profesjonell" gynekolog, dog koster det penger men jeg ønsker en noenlunde mer profesjonell sjekk. Men hvordan få time? Er det slik at jeg må innom fastlegen og få henvisning? Jeg har liksom ingen grunn til å få denne henvisningen da jeg ikke har noen plager eller grunn til å sjekke meg. Har vært i et fast forhold siden sist jeg sjekket meg, men vil likevel sjekke meg på nytt(.....vet jo aldri 100%) og se om tilstandene med livmor+eggstokker er slik som det bør være, dette sjekket jo aldri hun på helsestasjonen.

Hvordan får jeg time hos en profesjonell gynekolog? Og er det noen dere vil anbefale meg i Bergen?

Stor takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en tur til legen din så kan du få henvisning videre til gynekolog.

Eller så finner du gynekolog selv og hører med dem om de har mulighet til å gi deg en time.

Lykke til :)

Skrevet

Går du via fastlege får du sannsynligvis henvisning. Dette koster ca 100 i honorar til legen, samt 3-400 til gynekologen.

Uten henvisning kan du ta kontakt med gynekologen direkte. Da koster sjekk ca 1 000.

Men egentlig er det ingen vits i å gå til gynekolog. Når det gjelder standard sjekk gjør fastlegen en omtrent like god jobb, da de gjør dette oftere enn gynekologen.

Skrevet

Fastlegen tar seg av rutinesjekkene når det gjelder gynekologisk undersøkelse. Gynekologer tar seg av det fastlegen ikke kan ta. Slik er skillet mellom primær- og spesialisthelsetjenesten. Akkurat som at man ikke går til lunge- eller øre-nese-hals-spesialist for vanlig luftveisinfeksjon.

Bestill time hos fastlegen din, du. De har mye erfaring og opplæring i vanlig gynekologisk undersøkelse. Eventuelt kan du betale undersøkelse hos privat gynekolog av egen lomme.

Skrevet

Jeg får henvisning til gynekolog fra fastlegen. Det er to årsaker:

Den største er at jeg vil ha innvendig UL og da må jeg til en gynekolog. Fastlegen kan ikke kjenne forandringer, cyster, muskelknuter før de har blitt store, det synes godt på UL tidlig.

Den andre og mye mindre årsak er at jeg ikke ønsker et sånt "forhold" til fastlegen min. Jeg blir pinlig berørt av tanken og føler ikke jeg vil klare å ha det samme naturlige forholdet til han igjen. Mine kvinneproblemer vil jeg at en gynekolog skal ordne med, ikke fastlegen.

Skrevet

Volvat er enestående. Trenger ingen henvisning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...