Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg leser til en prøve (går på vgs :flau:)

Vi må kunne stoff fra 80 sider.

Jeg har 41 sider igjen å lese.

Er det virkelig noen som klarer å lese en side èn gang, og så huske det meste av innholdet? Jeg kan lese en side, og to minutter senere husker jeg ikke en døyt av det jeg har lest.

For å få det inn i huset må jeg lese samme siden mange ganger veeeldig konsentrert. Det er ikke noe gøy når jeg må bruke så lang tid på hver side :(

Syns det virker så stress å ta notater, og dessuten klarer jeg aldri plukke ut det viktigste.

Jeg kommer aldri til å huske 80 sider. Nå har jeg nesten gitt opp. leser bare en side for å bli ferdig med det, orker ikke lese den 290709 ganger for å skjønne poenget.

Det er forresten historie som er faget :lol:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, de færreste har klisterhjerne nok til å lese 80 sider én gang og huske alt sammen.

Repetisjon er som regel en nødvendighet.

Selv sitter jeg alltid mer en markeringstusj når jeg leser, og streker under alt jeg mener er sentralt for forståelsen av temaet (typisk er f.eks spesielle begreper, navn, forklaringer på hvorfor noe er sånn og sånn, tid- og stedfesting, osv).

Deretter går jeg igjennom alt én gang til, men da ser jeg kun på det jeg har markert. Ut i fra dette skriver jeg så notater. Jeg synes det fungerer best å skrive notater slik at jeg begynner med ett stikkord, for så å fylle ut i korte trekk med det mest relevante som omhandler dette stikkordet. Litt som slik ordbøker ser ut.

Når notatene er ferdig, legger jeg boken helt til side og leser kun på notatene. Da repeterer jeg de igjen og igjen, med jevne mellomrom. Til slutt sitter det!

Det er sikkert litt mer stress å lage notater enn å bare lese igjennom alt én gang og ikke gjøre noe mer, men dersom man er interessert i å faktisk lære noe, og å gjøre det bra på prøvene, er man nødt til å jobbe for det.

Sånn er livet!

Skrevet

Poenget er at du ikke skal huske alle sidene, du skal huske hendelser og bakgrunner og slikt.

Jeg var oppe til muntlig eksamen i nyere historie i 3. klasse på videregående. Leste de to pensumbøkene på to ganger, hver side ble bare lest én gang. Jeg husket alt som var viktig.

Skrevet

Jeg sverget til notater på vgs. Jeg lærte alltid best når jeg skrev ned eller svarte på spørsmål relatert til emnet.

Skrevet

Vi har alle forskjellige teknikker for å lære oss ulikt stoff. Jeg pleier å si til elevene mine at de må prøve ut forskjellige metoder for å finne ut hva som fungerer for seg.

Noen skriver notater til alt (jeg var en sånn). skrev og skrev i timesvis, og så skrev jeg stikkord til det igjen. Gikk gjennom med andre i klassen for å deretter se hva vi husket, sammen!

En annen mulighet er for de som lærer best av visualisering og konkretisering er tankekart en god metode. Prøv både ustrukturert og strukturert tankekart. Videre kan du lage et styrkenotat for å kategorisere det du skal lære. (Trykk på linken for å få forklaring).

Spørs jo litt på hva slags stoff det gjelder, men et venndiagram kan også fungere. Om du for eksempel har om forskjeller og likheter innenfor jødedommen og kristendommen vil dette diagrammet være med på å tydeligere vise disse.

Søk på læringsstrategier på nettet og du vil finne masse forslag, MEN du må jobbe deg gjennom de for å finne ut hva du lærer mest av :)

Lykke til!

Skrevet

Husk at når det er såpass mye lesestoff er det ikke meningen at du skal lære deg detaljer! Du skal vise at du forstår sammenhenger i det du leser, og ha en generell forståelse. Hvorfor ble ting slik og slik, hvordan påvirket det samfunnet, hvorfor var det så viktig. Detaljer som datoer og nøyaktige navn er ikke det de vil ha ut av deg på en sånn prøve :)

Vil anbefale deg å skumlese deler av teksten, for å se gå mer nøyaktig over de store tingene. På starten eller slutten av kapittelet i boka står det gjerne hva du skal lære/har lært i kapittelet. Sjekk opp mot dette når du leser. Står det sammendrag av kapitlene? Les disse flere ganger :)

Reflekter over det du leser, og prøv gjerne og forklar hva du leser om til noen andre, f. eks. foreldre. Da får du inn den store forståelsen av stoffet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...