Gå til innhold

Enkelt i hverdagen

Fremhevede innlegg

Gjest Koala Lompa
Skrevet

Jeg skjønner at ikke alle tenker slik..

Det er litt merkelig. De fleste av oss vil gjerne gjøre hverdagen vår så enkel som mulig med oppvaskmaskin,fryser,støvsuger og andre duppeditter. Vi kan bli småfrustrerte om strømmen er lenge borte,og om vannet forsvinner så blir ting veldig tungvinte.

Men på hytta,der skal man helst være uten vann og strøm. Hører mange si (inkludert meg selv) at ei hytte er ikke ei skikkelig hytte om den har strøm og vann og at først uten disse fasiliteter,er man på en god hytteferie.

Vi er noen rare dyr som i hverdagen vil ha det så enkelt som mulig imens på ferie så skal vi ha det så "tungvint" som mulig (overdriver for å få frem poenget)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes miljøforandring og avveksling betyr mest når jeg er på hytta. Får virkelig følelsen av det når jeg må fyre for å få varmen og ut på utedoen og at man må være kreativ med mat. Samtidig så har man ikke tidstyver i form av tv eller pc.

• Liker 1
Gjest juvelia
Skrevet

Hehe tror egentlig dette er noe man bare sier for å trøste seg med,pga man ikke har råd å få innlangt vann osv. Det er kanskje koselig å hente vann de 2 første gangene men man blir nok lei av å måtte gjøre det hver gang man skal på hytta for å slappe av. Tror ikke så mange ville takket nei til en moderne hytte med alt man trenger.

• Liker 1
Skrevet

Mitt inntrykk er at dette har endret seg veldig.

Omtrent alle mine bekjente (og familie) som har hytter, har valgt like gode og lettvindte løsninger som i privatboligen. Jeg synes også hyttene blir brukt mere (og lengre) nå enn tidligere, nettopp fordi man slipper alt strevet som var forbundet med de mer primitive hyttene.

Jeg klarer meg helt greit på en hytte med enkel standard, men må innrømme at det er godt å kunne komme hjem fra en lang fjelltur og ta en dusj, kanskje badstu, og virkelig slappe av...

Skrevet

Hehe tror egentlig dette er noe man bare sier for å trøste seg med,pga man ikke har råd å få innlangt vann osv. Det er kanskje koselig å hente vann de 2 første gangene men man blir nok lei av å måtte gjøre det hver gang man skal på hytta for å slappe av. Tror ikke så mange ville takket nei til en moderne hytte med alt man trenger.

Mange liker rett og slett å ha ei 'skikkelig' hytte. Synes også selv det er flott å få et tydelig skille mellom 'hjemme' og 'hytta'. Mange steder er det heller ikke mulig å bygge feriehus (som jeg føler det blir når det er snakk om moderne hytter).

Gjest Solsmil
Skrevet

jeg har egentlig ikke det inntrykket, men heller at folk på hytta også vil ha en lettvindt løsning. En hytte uten vann og strøm er helt uaktuelt for mange, og jeg tror veldig mange også ønsker en hytte de kan kjøre helt frem til.

hvis jeg skal kjøpe hytte en gang i fremtiden, så tror jeg jeg vil ha en litt "primitiv". Ikke fordi jeg vil det skal være så tungvindt som mulig, men heller fordi man får rett og slett en miljøforandring, og kommer "nærmere naturen" (selv om det høres skikkelig sært ut når man sier det). Er litt deilig å komme seg bort fra hverdagslivet og kunne nyte ting på en annen måte enn man kan til vanlig.

Skrevet (endret)

Nå har ikke jeg hytte, og sannsnyligheten for at jeg gidder å bruke penger på det er svært liten, men om jeg skulle investere i hytte skulle den minst hatt samme bekvemmelighetsstandard som hjemme. Jeg finner ingenting sjarmerende med snurredo, hyttedusj man må fylle på med vann selv, ikke innlagt strøm og vann og å måtte vaske opp for hånd. Og det skal naturligvis være helårsvei helt fram.

Og ja, når jeg reiser på ferie så bor jeg enten på hotell eller i ferieleilighet/-hytte med alle fasiliteter. Det skal fryse i helvete og griser skal fly før jeg drar på telttur eller leier hytte med felles sanitæranlegg eller uten innlagt vann og strøm. *grøss*

Endret av Rosalie
  • Liker 2
Skrevet

Ikke at jeg har hytte, men for meg er det helt uaktuelt å reise til en hytte uten vann og strøm. Jeg må ha dusj, vannklosett, strøm og internett for å kunne slappe av og kose meg. Skulle jeg hatt hytte skulle den hatt minst like høy standard som hjemme, helst høyere. Så jeg kjenner meg virkelig ikke igjen i det du sier.

• Liker 1
Skrevet

Familien har hytte med innlagt strøm og (varmt)vann, TV, internett, oppvaskmaskin, vaskemaskin og alt man måtte trenge. Det er OK det, det som gjør det til Hytta er at det er langt dit, det må planlegges både når og hvordan man reiser dit. Også har den utedo da. :fnise: Ikke er det butikk i nærheten heller, så maten må bestilles og fraktes med båt.

For litt siden var jeg med en kompis på hytta til hans foreldre. Den har nylig fått innlagt strøm, men er uten innlagt vann og store deler av oppvarmingen foregikk ved hjelp av vedfyring. Det var rett og slett fantastisk å "måtte" slappe av med en god bok eller strikketøy i sofaen, uten å bli "forstyrret" av "jeg skal bare sjekke Facebook" eller "kanskje jeg har fått mail av noen" eller "går det noe morsomt på TV?". Tiden går liksom litt ekstra sakte, det er ingen ting man "må" gjøre og man kan legge vekk klokker og mobiltelefoner fordi det er ingen ting man går glipp av i alle fall. Deilig!

• Liker 2
Skrevet

Trur det er de færreste (og eldste) som tenker dette.

På hytta har vi varmekabler, tørketrommel, dobbel komfyr, badstue og boblebad. Nesten mer bekvemmelig enn hjemme.

Gjest Koala Lompa
Skrevet (endret)

Hmm,snodigt. Som sagt så skjønner jeg at vi alle ikke tenker likt på dette men jeg vet om mange som deler mitt syn på "god gammeldags hyttetur" Og de fleste av dem er rundt 30år.

For meg er det uvant å se at "så mange" mener det motsatte :) Var litt derfor jeg startet tråden også fordi jeg hadde et inntrykk av at dette enkle (ironisk å kalle det for enkelt :gjeiper: ) hyttelivet er noe mange setter pris på.

Endret av Koala Lompa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...