Squirrel Skrevet 23. februar 2012 #1 Skrevet 23. februar 2012 Hei. Jeg skal fjerne mandelene om en måned. Er litt nervøs med tanke på dette, og lurer på om det er noen her inne som har lyst til å dele sine erfaringer? - Tips til mat som er god å spise? - Hvilke smertestillende brukte dere? - Hvor lang tid tok det før dere ble bra igjen?
Gjest NozMonster Skrevet 23. februar 2012 #2 Skrevet 23. februar 2012 jeg har fjernet dem! fra noen timer etter operasjonen og til et par dager senere, så er det veldig ubehagelig...eller skal jeg si smertefult! men det er så aboslutt verdt det! - jeg vet ikke hvor mye du har vært plaget av mandlene dine, men jeg hadde kronisk streptokokker i over ett år før jeg fikk dem bort, så den smerten fra operasjonen var omtrent ingenting i forhold. eller jo, det var jo vondt da jeg tok paragin forte mener jeg å huske- stikkpiller vel og merke! å svelge vanlige piller er u-m-u-l-i-g! tips til mat= supper og grøt... is! men IKKE flørtebassert is! det er fy fy fy! da blir du bare slimete i halsen, og vondt blir bare enda verre enn værst! yoghurt bør du også være forsiktig med!
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #3 Skrevet 23. februar 2012 http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=fjerne+mandlene&ie=UTF-8&oe=UTF-8#hl=no&client=safari&rls=en&q=+site:forum.kvinneguiden.no+fjerne+mandlene&sa=X&ei=VDdGT8TcOuWJ4gSguPzADg&ved=0CDwQrQIwAg&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=c1e67651251e7ec&biw=1210&bih=652
Gjest NozMonster Skrevet 23. februar 2012 #4 Skrevet 23. februar 2012 http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=fjerne+mandlene&ie=UTF-8&oe=UTF-8#hl=no&client=safari&rls=en&q=+site:forum.kvinneguiden.no+fjerne+mandlene&sa=X&ei=VDdGT8TcOuWJ4gSguPzADg&ved=0CDwQrQIwAg&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=c1e67651251e7ec&biw=1210&bih=652 hahahaaa det slår ikke feil! hva enn man googler, så dominerer svar fra kg!
Squirrel Skrevet 23. februar 2012 Forfatter #5 Skrevet 23. februar 2012 Takk for svar:) Har vært veldig plaget, så eg er forberedt på den smerten som måtte komme. Men eg reagerte litt på at i de fleste innlegg eg har lest om dette før så har nesten alle fått paralgin forte og voltaren. Mens eg har bare fått resept på voltaren og paracetamol. Vet ikke om rutinene på dette har endret seg, men eg synes nesten litt synd i meg selv hvis eg bare får paracetamol, for vi vet jo alle at det ikke kan konkurrere med paralgin forte i det hele tatt=P
Gjest Bond Skrevet 23. februar 2012 #6 Skrevet 23. februar 2012 Jeg skal også gjøre dette om noen uker.. Gru-gleder meg egentlig, vært plaget en del med halsproblemer og alt mulig, så blir bra å få det endelig unnagjort! Blir jo sikkert vondt, men hvor ille kan det bli liksom?
Sophie-Ann Skrevet 23. februar 2012 #7 Skrevet 23. februar 2012 Det er vondtest på dag 7, da er det rett og slett helt jævli. Men man klarer å holde smertene i sjakk med piller, sørg for å få stikkpiller, det er IKKE behagelig å svelge piller av noe slag. Ta piller hver 4 time, så ligger du foran smerten. Du vil få resept på Paralgin forte eller lignende, og tro meg, du vil trenge dem. Beklager at jeg er så ærlig, men jeg vil ikke gi deg falske forhåpninger! Jeg kan trøste deg med at det er sååå verdt det! Og hvis du ønsker å gå ned noen kilo, er et en utmerket slankekur jeg gikk ned 5 kg på en uke. Lykke til og god bedring til dere begge
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2012 #8 Skrevet 23. februar 2012 Jeg fjernet mine med laser i går! Null problem. Det verste var den grusomme brente smaken i munnen og sår hals ( kan sammenlignes med streptokokker). Så tok jeg voltaren og paralgin forte og hadde ingen smerter. I dag er daf nr 2 og selv når jeg våknet kl 08 i dag når det hadde vært 10 timer siden jeg hadde tatt noe smertestillende så hadde jeg bare litt sår hals jeg har også spist som vanlig. Jeg dro også på jobb i dag. Nå vet jeg ikke hvorfor du skal få mandlene men kunne du evt vurdert å ta de med laser? Ulempen er at det er en sjanse at noe av mandlene kan vokse ut igjen og at du må ta en runde til med laser. Det koster kanskje litt mer (men ikke mye, de tok 300 for konsultasjon+ 650 for operasjonen) fordelene er selvfølgelig mye mindre smerte, du slipper narkose og mye mindre fare for blødning og infeksjon. Men hvis du er skikkelig plaget med manlene så er det ikkert verdt det uansett, med kniv eller laser:) lykke til,
Gjest NozMonster Skrevet 23. februar 2012 #9 Skrevet 23. februar 2012 Takk for svar:) Har vært veldig plaget, så eg er forberedt på den smerten som måtte komme. Men eg reagerte litt på at i de fleste innlegg eg har lest om dette før så har nesten alle fått paralgin forte og voltaren. Mens eg har bare fått resept på voltaren og paracetamol. Vet ikke om rutinene på dette har endret seg, men eg synes nesten litt synd i meg selv hvis eg bare får paracetamol, for vi vet jo alle at det ikke kan konkurrere med paralgin forte i det hele tatt=P nå husker jeg det! det var det jeg også fikk! men jeg tok skikkelige overdoser hele tiden 3-4 ganger så mange piller jeg enkli burde... men jeg lever fortsatt :gjeiper: Jeg skal også gjøre dette om noen uker.. Gru-gleder meg egentlig, vært plaget en del med halsproblemer og alt mulig, så blir bra å få det endelig unnagjort! Blir jo sikkert vondt, men hvor ille kan det bli liksom? eehm, så vondt at det er uforklarlig.. streptokokker gange 70 kanskje? jeg fikk så innmari vondt i tunga også jeg!... da jeg våknet opp, så var jeg skikkelig klissete langt under haka, og fant ut senere at de drar ut tunga å fester den der, så de kan komme til
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #10 Skrevet 23. februar 2012 Jeg fjernet mine med laser i går! Null problem. Det verste var den grusomme brente smaken i munnen og sår hals ( kan sammenlignes med streptokokker). Så tok jeg voltaren og paralgin forte og hadde ingen smerter. I dag er daf nr 2 og selv når jeg våknet kl 08 i dag når det hadde vært 10 timer siden jeg hadde tatt noe smertestillende så hadde jeg bare litt sår hals jeg har også spist som vanlig. Jeg dro også på jobb i dag. Nå vet jeg ikke hvorfor du skal få mandlene men kunne du evt vurdert å ta de med laser? Ulempen er at det er en sjanse at noe av mandlene kan vokse ut igjen og at du må ta en runde til med laser. Det koster kanskje litt mer (men ikke mye, de tok 300 for konsultasjon+ 650 for operasjonen) fordelene er selvfølgelig mye mindre smerte, du slipper narkose og mye mindre fare for blødning og infeksjon. Men hvis du er skikkelig plaget med manlene så er det ikkert verdt det uansett, med kniv eller laser:) lykke til, Jeg tok mine med laser for litt over halvannet år siden og kan underskrive det du skriver her, jeg betalte riktig nok ikke så mye som deg. Jeg fikk det gjort på Alléklinikken på Høvik, legen der har vel gjort dette på direkten på GMN. Jeg var aktiv og gjorde det jeg pleier å gjøre, med skole, trening og seiling i tiden etter operasjonen. Bare jeg tok nok smertestillende merket jeg lite til det, til ca dag 8. Rundt denne tiden bør du ordne deg slik at du kan ta det med ro og har mat som er lett å svelge i huset. Varte ca en dag eller to.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2012 #11 Skrevet 23. februar 2012 Jeg tok mine med laser for litt over halvannet år siden og kan underskrive det du skriver her, jeg betalte riktig nok ikke så mye som deg. Jeg fikk det gjort på Alléklinikken på Høvik, legen der har vel gjort dette på direkten på GMN. Jeg var aktiv og gjorde det jeg pleier å gjøre, med skole, trening og seiling i tiden etter operasjonen. Bare jeg tok nok smertestillende merket jeg lite til det, til ca dag 8. Rundt denne tiden bør du ordne deg slik at du kan ta det med ro og har mat som er lett å svelge i huset. Varte ca en dag eller to. Det er den samme klinikken jeg gikk til. Har forresten mandlene vokst ut, eller var det nok med den ene gangen. Takk for tips
Squirrel Skrevet 23. februar 2012 Forfatter #12 Skrevet 23. februar 2012 Jeg fjernet mine med laser i går! Null problem. Det verste var den grusomme brente smaken i munnen og sår hals ( kan sammenlignes med streptokokker). Så tok jeg voltaren og paralgin forte og hadde ingen smerter. I dag er daf nr 2 og selv når jeg våknet kl 08 i dag når det hadde vært 10 timer siden jeg hadde tatt noe smertestillende så hadde jeg bare litt sår hals jeg har også spist som vanlig. Jeg dro også på jobb i dag. Nå vet jeg ikke hvorfor du skal få mandlene men kunne du evt vurdert å ta de med laser? Ulempen er at det er en sjanse at noe av mandlene kan vokse ut igjen og at du må ta en runde til med laser. Det koster kanskje litt mer (men ikke mye, de tok 300 for konsultasjon+ 650 for operasjonen) fordelene er selvfølgelig mye mindre smerte, du slipper narkose og mye mindre fare for blødning og infeksjon. Men hvis du er skikkelig plaget med manlene så er det ikkert verdt det uansett, med kniv eller laser:) lykke til, Jeg har allerede hatt en laseroperasjon, og det fungerte ikke helt optimalt. Det er derfor eg skal fjerne de kirurgisk nå
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #13 Skrevet 23. februar 2012 jeg fjernet dem i oktober. kasta opp et par ganger samme dag (pga blod i magen og kanske morfin). tok en paracetamol og en voltaren stikkpille 3 ganger i døgnet. men er veldig ubehagelig å svelge hva som helst de første 10 dagene. og vær veldig forsiktig med mat. varm og lunken mat kan du bare glemme. jeg spiste nesten ikke is for vondt å svelge det også. gikk knapt ned en liten kilo selv om jeg syns jeg spiste "mye".... dritjævlig. men nå snorker jeg aldri mer (bare litt når jeg er full) og er kvitt søvnapneen min.... så det er verdt det. men var et helvete.
Gjest NozMonster Skrevet 23. februar 2012 #14 Skrevet 23. februar 2012 jeg fjernet dem i oktober. kasta opp et par ganger samme dag (pga blod i magen og kanske morfin). tok en paracetamol og en voltaren stikkpille 3 ganger i døgnet. men er veldig ubehagelig å svelge hva som helst de første 10 dagene. og vær veldig forsiktig med mat. varm og lunken mat kan du bare glemme. jeg spiste nesten ikke is for vondt å svelge det også. gikk knapt ned en liten kilo selv om jeg syns jeg spiste "mye".... dritjævlig. men nå snorker jeg aldri mer (bare litt når jeg er full) og er kvitt søvnapneen min.... så det er verdt det. men var et helvete. du snorker ikke mer fordi du fjerna mandlene? jammen det er jo drøvelen som "snorker" ?
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #15 Skrevet 23. februar 2012 Det er den samme klinikken jeg gikk til. Har forresten mandlene vokst ut, eller var det nok med den ene gangen. Takk for tips Følte ganske tidlig at han hadde ikke fått tatt alt på den ene siden og han kommenterte at denne var uvanlig stor og han holdt på mye lenger på den siden enn den andre (tror han ikke turte å ta mer da), så var forberedt på at jeg må tilbake igjen.
Regineh Skrevet 24. februar 2012 #16 Skrevet 24. februar 2012 Eg fjerna mandlene akkurat for 7 dager siden - og eg må innrømme at det er fryktelig smertefullt endå - eg tok ein operasjon i nesa på samme tid, så eg er litt ekstra hardt ramma vel og merke. Eg fikk resept på stikkpiller; Pinex forte + voltaren. Har tatt kver fjerde time med voltaren + pinex forte, og deretter to pinex og så voltaren og pinex igjen.. døgnet rundt - og det tar bare toppen av smertene. Det er heilt jævlig, men in the end it`s worth it håper eg ) Eg har spist saft-is, sjokoladeis, potetmos + saus (lunka)men egentlig vært så dårlig at det har vært nok med is og isvann.. gått ned fleire kg. I går klarte eg å spise macaroni&cheese, glei fint ned og litt tynne pannekaker. I dag har det derimot vært verre igjen så eg har kun spist 2 saft-iser og drukket et glass vann. Det er som sagt jævlig, men etter ein slik lang periode så slipper vi å tenke på slike plager igjen og det er jo ein herlig tanke - gleder meg vilt til eg er frisk og skal spise biff-middag, potetgull og drikke cola!! Lykke til!!
Squirrel Skrevet 29. februar 2012 Forfatter #17 Skrevet 29. februar 2012 Jeg skal også gjøre dette om noen uker.. Gru-gleder meg egentlig, vært plaget en del med halsproblemer og alt mulig, så blir bra å få det endelig unnagjort! Blir jo sikkert vondt, men hvor ille kan det bli liksom? Du får oppdatere her om hvordan det går med deg:) Muligens blir eg enda mer nervøs, men det er litt bedre å vite hva man går til:)
Gjest Øyvind Aske Skrevet 11. april 2013 #18 Skrevet 11. april 2013 For dere som sitter og googler mandeloperasjon og leser alt den syke propagandaen som folk klarer å lire ut av seg i søken etter medlidenhet og oppmerksomhet for sine mandler har jeg en anbefaling. Slapp av. Ta det med ro og ikke vær nervøs. For det andre; Joghurt er ingen problem. Bland det ut i en mixer med melon, blåbær, jordbaær, hva enn du som menneske måtte behage. Kanskje til og med litt havregryn. Ingen problem. Drikk et par øl hver kveld. Dette gjør det enklere å sove de første nettene. Jeg sitter her med nyoperert nesevegger med plastrør gjennom halve kraniet. Tok mandlene i samme slengen, og vil si at 2 sammenhengende kvelder på byen kjennes hardere ut enn detta. Det å faktisk få muligheten til å ta det rolig noen dager i vårt overstressende samfunn skal du bare se på som en belønning og nyte. Slapp av, men tenk på blodtrykket. Personlig tar jeg ingen piller nå bortsett fra pencellin og noe anna for hevelse. Kirurgene har i dag blitt så flinke og har full kontroll på hva de driver med.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå