Ylvamor Skrevet 23. februar 2012 #1 Skrevet 23. februar 2012 Har aldri eid en pc i hele mitt 26 årige liv (snyltet på sambo) og skal nå kjøpe meg egen. Det jeg kommer til å bruke den til er nettsurfing type facebook, kvinneguiden , betale regninger, spotify o.l. Kanskje skrive litt. Ser egentlig for meg at jeg ikke trenger å bruke så veldig mye penger 3-5 tusen? Noen som kan anbefale pc? Gjerne under 3 tusen/ over 5 tusen om du mener det er nødvendig... Noen spesielle merker som bedre/dårligere enn andre?
Gjest santus Skrevet 23. februar 2012 #2 Skrevet 23. februar 2012 Hei:) Jeg fikk min første PC da jeg var 16. Det var en packard bell. Utrolig dårlig PC med mange småfeil. Den kollapset etter 1,5 år. Kostet ca. 5000. Så kjøpte jeg meg en ny da jeg var 19. Det var en Acer til 7000, den døde etter 2 år. Nå har jeg invistert i en svindyr Macbook Air. Har aldri vært så fornøyd før! Den er superenkel å bruke, veldig rask og mange av mine venner har hatt sin MAc i 3 år nå. Tviler ikke på hva jeg vil anbefale deg:) Jeg tror i hvertfall at du kan måtte invistere i like mange billige pcer på flere år, så ender du til slutt opp med en Mac i sum.
Ylvamor Skrevet 23. februar 2012 Forfatter #3 Skrevet 23. februar 2012 Ja, har vurdert mac, men de er jo så utrolig dyre... Men det er forskjelige mac også?
ViC* Skrevet 23. februar 2012 #4 Skrevet 23. februar 2012 En Mac kan jeg se for meg at er veldig bortkastede penger til ditt bruk. Om du skal drive med redigering o.l. derimot, er kanskje Mac noe å investere i. Foruten det, finner du faktisk PCer som er bedre enn Mac og som koster maks 7.000,- ... Uansett! HP, Acer og Asus vil jeg ikke anbefale. Jeg ville gått for en Samsung Ta en titt på Komplett, de er gode på pris, levering og har flott kundeservice
Gjest Wolfmoon Skrevet 23. februar 2012 #5 Skrevet 23. februar 2012 Til bruken ts beskriver hadde jeg aldri gått for en mac, for jeg hadde aldri betalt så mye penger for noe som egentlig er ganske unødvendig. Den billigste macbook air koster, såvidt jeg kan se, nærmere 8000 kroner. Og selv om den er fin er det mye penger! Jeg har forøvrig hatt alle mine pc'er vesentlig lenger enn to år, så det er også avhengig av vedlikehold og bruk hvor lenge en pc holder. Min siste, en packard bell dot (minipc) holdt i 3 år med hard bruk og mye lite skånsom behandling (backpacker-tur). Jeg er sånn utover det veldig lite inne i bærbar-pc markedet (for det var det du ville ha ts?) for tida, siden jeg ikke har hatt behov for å kjøpe meg en bærbar de siste 3 årene, men jeg vil tro andre har tips om gode pc'er i prisklassen 3-5000 kroner.
Ylvamor Skrevet 23. februar 2012 Forfatter #6 Skrevet 23. februar 2012 Ja, vil legge til at om jeg skulle kjøpt mac, så har det vært pga merke... Ser nok at det er litt bortkastet for min bruk.
Bagcrap Skrevet 23. februar 2012 #7 Skrevet 23. februar 2012 (endret) Uansett! HP, Acer og Asus vil jeg ikke anbefale. Jeg ville gått for en Samsung Ta en titt på Komplett, de er gode på pris, levering og har flott kundeservice Asus ligger på topp når det gjelder feilprosent, så hvorfor anbefaler du ikke det? Du får mye for pengene når det gjelder Asus. Acer Aspire og HP inspiron er derimot serier du burde holde deg unna. Nesten 1 av 3 blir levert tilbake med feil. http://www.dustinhome.no/asus-k53e-ci3-22-4gb-500-156-w7hp/product/5010610450?intcmp=searchProvider_dacsa http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=656779#extra Rosa alternativ? Hvorfor jeg ville valgt denne kontra billigere pcer? Denne kommer med den nyeste generasjonen av i3 prosessoren, som er en meget god prosessor(dette er vel bare svada snakk for deg Pcen din går raskere og oppfører seg bedre med denne prosessoren kontra andre billigere modeller) Den bråker lite, og den gir ikke ut mye varme. Endret 23. februar 2012 av Bagcrap
Gjest santus Skrevet 23. februar 2012 #8 Skrevet 23. februar 2012 Jeg bruker kun min Mac til å skrive oppgaver og surfe på internett. Jeg er storfornøyd:) For meg så var det en invistering. Som student synes jeg det er veldig praktisk å ha et produkt som veier veldig lite, og som har en rask prosessor. Ikke at jeg har så peiling på pcverden, men jeg er fornøyd. Ingen trenger å si at jeg tar feil, fordi det er mine meninger og erfaringer:) Men siden det er din første PC, så er det kanskje ikke nødvending. Forhør deg i ulike butikker, da får du se om "ekspertene" foreslår forskjellig:) Du blir nok fornøyd med din første PC uansett!
Gjest santus Skrevet 23. februar 2012 #9 Skrevet 23. februar 2012 Forresten: Jeg betalte 7000 for min Acer, som skulle være så bra.. Jeg betalte 10 000 for Macen, det er "bare" 3000 mer. Hvis den holder lengre og fungerer bedre underveis er det virkelig verdt det etter min mening. Jeg personlig er dritlei av å oppdatere virusprogram, blomstre i en halvtime før den skrur seg på, at den henger seg opp, må lades hele tiden osv. Kanskje det bare er jeg som har vært uheldig med mine pcer?
Gjest Solsmil Skrevet 23. februar 2012 #10 Skrevet 23. februar 2012 jeg hadde pc før, og bruke nå en mac. vi har litt samme bruksområde på ting, og selv om jeg kanskje ikke har bruk for det en mac kan tilby, framfor en pc, så er jeg likevel kjempeglad for at jeg kjøpte den. Den er ganske liten (13 tommer, mot 15 på en vanlig pc), men samtidig ikke for liten. Akkurat passe, og ganske mye lettere enn en pc (ihvertfall lettere enn min gamle acer) noe som gjør den lettere å ta med seg og bære på og sånt. dessuten er den utrolig rask, og ingen av pcene jeg har hatt har kunne målt seg med den. den har også sinnsykt mye mer batteritid enn en gjennomsnittlig pc. Så jeg ville kjøpt en mac, og jeg kommer til å kjøpe ny mac den dagen denne ryker. for jeg synes det er verdt pengene.
Gjest Solsmil Skrevet 23. februar 2012 #11 Skrevet 23. februar 2012 Forresten: Jeg betalte 7000 for min Acer, som skulle være så bra.. Jeg betalte 10 000 for Macen, det er "bare" 3000 mer. Hvis den holder lengre og fungerer bedre underveis er det virkelig verdt det etter min mening. Jeg personlig er dritlei av å oppdatere virusprogram, blomstre i en halvtime før den skrur seg på, at den henger seg opp, må lades hele tiden osv. Kanskje det bare er jeg som har vært uheldig med mine pcer? jeg har også akkurat samme erfaringer.
Gjest santus Skrevet 23. februar 2012 #12 Skrevet 23. februar 2012 jeg hadde pc før, og bruke nå en mac. vi har litt samme bruksområde på ting, og selv om jeg kanskje ikke har bruk for det en mac kan tilby, framfor en pc, så er jeg likevel kjempeglad for at jeg kjøpte den. Den er ganske liten (13 tommer, mot 15 på en vanlig pc), men samtidig ikke for liten. Akkurat passe, og ganske mye lettere enn en pc (ihvertfall lettere enn min gamle acer) noe som gjør den lettere å ta med seg og bære på og sånt. dessuten er den utrolig rask, og ingen av pcene jeg har hatt har kunne målt seg med den. den har også sinnsykt mye mer batteritid enn en gjennomsnittlig pc. Så jeg ville kjøpt en mac, og jeg kommer til å kjøpe ny mac den dagen denne ryker. for jeg synes det er verdt pengene. ENIG
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #13 Skrevet 23. februar 2012 ENIG TS, ikke hør bare på mac "fansen". For all del jeg har det selv, men jeg har også pc, og med mange års erfaring i bransjen så kan jeg påstå at det under normale forhold ikke har noe å si om du har mac eller pc. Det er kun en smakssak. Asus er et merke jeg har hatt gode erfaringer med på privaten, og i profesjonell sammenheng med HP og Dell, men dette er merker som kan være litt dyrere dersom du skal ha de virkelig gode modellene. Til bruken du skisserer, altså enkel bruk, surfing, litt redigering osv. så kan du bruke nær hva som helst i praksis.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #14 Skrevet 23. februar 2012 Jeg har veldig gode erfaringer med Acer. Jeg har hatt min Aspire i tre og et halvt år, og den har stort sett stått på døgnet rundt. Jeg har ikke hatt et eneste problem med den.
slask Skrevet 23. februar 2012 #15 Skrevet 23. februar 2012 Men er det bærbar eller stasjonær du trenger? Du får mye mer for penga om det er stasjonær og de er gjerne mer pålitelige over tid da de ikke er utsatt for så mye varme som de kompakte bærbar-maskinene. Ikke har de noe batteri som tar kvelden heller. Jeg har to-tre tipp topp pent brukte stillegående stasjonær-maskiner som jeg skal ha fra 1000-1500,- for (skjerm kommer i tillegg riktignok, med 2-300,-). Det er pcer jeg har enten fått eller plukket deler til på gjenbrukstasjonen. Folk i dag kaster mye brukbart og for en teknisk kyndig er dette kjekt... Eksempel: 2 GB RAM, 3 GHz prosessor, 250 GB lagring.
Ylvamor Skrevet 23. februar 2012 Forfatter #16 Skrevet 23. februar 2012 Skal ha bærbar ja Sikler litt på den rosa som ble nevnt lengre opp
Henkie Skrevet 23. februar 2012 #17 Skrevet 23. februar 2012 En Mac kan jeg se for meg at er veldig bortkastede penger til ditt bruk. Om du skal drive med redigering o.l. derimot, er kanskje Mac noe å investere i. Foruten det, finner du faktisk PCer som er bedre enn Mac og som koster maks 7.000,- ... Hvorfor er Mac bedre til redigering? Mac er ikke bedre til noe som helst, men den holder seg rask og frisk år etter år uten noe som helst vedlikehold. Dessuten er de godt utstyrt, solid bygget og har pent design (synes de fleste) Mac er litt dyrere enn en pc, men etter min mening verd de ekstra kronene. Når det er sagt: dersom byggemateriale, vekt, design, batterilevetid osv ikke betyr noe særlig, finner du greie pc-er som dekker ditt behov til under 5000,- Merket du velger da betyr lite
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #18 Skrevet 24. februar 2012 Hvorfor jeg ville valgt denne kontra billigere pcer? Denne kommer med den nyeste generasjonen av i3 prosessoren, som er en meget god prosessor(dette er vel bare svada snakk for deg Pcen din går raskere og oppfører seg bedre med denne prosessoren kontra andre billigere modeller) Den bråker lite, og den gir ikke ut mye varme. Veldig gode poenger der, siden den prosessoren er såpass "kald" vil den ofte sitte i maskiner med lang batteritid. Kald prosessor gir lite viftestøy, når vifta går mindre, drar den inn mindre støv, som gjør at den sjeldnere "koker over" osv!
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #19 Skrevet 24. februar 2012 jeg hadde pc før, og bruke nå en mac. vi har litt samme bruksområde på ting, og selv om jeg kanskje ikke har bruk for det en mac kan tilby, framfor en pc, så er jeg likevel kjempeglad for at jeg kjøpte den. Den er ganske liten (13 tommer, mot 15 på en vanlig pc), men samtidig ikke for liten. Akkurat passe, og ganske mye lettere enn en pc (ihvertfall lettere enn min gamle acer) noe som gjør den lettere å ta med seg og bære på og sånt. dessuten er den utrolig rask, og ingen av pcene jeg har hatt har kunne målt seg med den. den har også sinnsykt mye mer batteritid enn en gjennomsnittlig pc. Så jeg ville kjøpt en mac, og jeg kommer til å kjøpe ny mac den dagen denne ryker. for jeg synes det er verdt pengene. Jeg har en pc med omtrent samme konfigurasjon, 13tommer, laaang batteritid, og liten og lett, og rask. Vrir kanskje kniven rundt om jeg sier jeg bare ga 4000,- Det er forresten en Acer! Har bare hatt den en måned, da. Men jeg er grisefornøyd.
Henkie Skrevet 24. februar 2012 #20 Skrevet 24. februar 2012 Jeg har en pc med omtrent samme konfigurasjon, 13tommer, laaang batteritid, og liten og lett, og rask. Vrir kanskje kniven rundt om jeg sier jeg bare ga 4000,- Det er forresten en Acer! Har bare hatt den en måned, da. Men jeg er grisefornøyd. Omtrent samme specs og lang batteritid. Har du link? Denne skulle jeg likt å se nærmere på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå