Gå til innhold

Hvor mye i bensin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri hatt en bil før, så jeg lurer på hva dere tror jeg vil bruke i bensin? Jeg har tenkt å kjøre i ca. 8 timer i mnd med den. Tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

Det går ikke an å besvare spørsmålet ditt.

Man regner sjelden bensinforbruk for biler per time, men per kilometer. Det er også forskjell på om du skal kjøre kun langkjøring, kun bykjøring eller blandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke an å besvare spørsmålet ditt.

Man regner sjelden bensinforbruk for biler per time, men per kilometer. Det er også forskjell på om du skal kjøre kun langkjøring, kun bykjøring eller blandet.

Jeg skal kjøre til og fra jobben som tar 15 min hver vei to ganger i uka ca.. Og litt rundtom i bygda på besøk. Ingen langkjøring. Vet ikke hvor mange km det er her og der..

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Kommer jo også an på hvor mye bilen bruker.

Noen bruker 0,5 på mila, mens andre bruker 1,2 på mila

Om du kjører en halvtime hver dag (til og fra jobb) og litt småkjøring til venner i nærheteb, butikken osv, så ville jeg tenkt at max 2000kr pr mnd....tror nok at du vil bruke mye mindre, men om du skal ha et budsjett så ville jeg heller satt litt for mye enn litt for lite.

En måned kan det jo bli litt mye kjøring, en annen måned kanskje du nesten ikke kjører i det hele tatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo også an på hvor mye bilen bruker.

Noen bruker 0,5 på mila, mens andre bruker 1,2 på mila

Om du kjører en halvtime hver dag (til og fra jobb) og litt småkjøring til venner i nærheteb, butikken osv, så ville jeg tenkt at max 2000kr pr mnd....tror nok at du vil bruke mye mindre, men om du skal ha et budsjett så ville jeg heller satt litt for mye enn litt for lite.

En måned kan det jo bli litt mye kjøring, en annen måned kanskje du nesten ikke kjører i det hele tatt

Jeg skal ikke på jobb hver dag, bare to dager i uka:) Så da blir det en del mindre?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud da, menneske! Finn nå ut hvor langt du skal kjøre og drivstofforbruket til den aktuelle biltypen. Uten dette blir det vill gjetning og ingen tall blir mer riktige enn andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor langt det er til jobb finner du ut ved å taste inn start- og sluttadresse på en hvilken som helst reiseplanlegger på nett, f.eks gulesider.no.

Drivstofforbruket til den aktuelle bilen finner du enklest ut ved å google. Bruk drivstofforbruk og bilens navn som søkeord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at jeg skal kjøre 100 km i mnd. Jeg vet enda ikke hvilken bil jeg skal kjøpe, men det blir sikkert en litt eldre Peugeot.. Kan dere ikke bare si et tall da?? Sånn gjennomsnitt for hva en litt gammel bil bruker?? :/

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at det er så viktig for deg å vite dette? Hvis du har så presset økonomi at du må vite på krona hva besin vil koste deg vil jeg si at du ikke har råd til å ha bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

TS: vi kan ikke gi deg gode svar fordi du ikke gir nok informasjon.

Du kan gjette et bensinforbruk på ca 0,8 liter per mil.

Bensinprisen er mellom 14 og 15 kroner literen (det varierer en del), så du kan gjette ca 14,50

Men hvor langt du kjører må du finne ut av på en bedre måte enn bare å gjette på et tall.

Som du ser, er det tre variabler her: drivstofforbruk, drivstoffpris og kjørelengde. Siden vi ikke har sikre tall på noen av dem blir ethvert tall vi kommer opp med usikkert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ta hardt i kan du si at bilen bruker 1 liter pr mil, da får du et enkelt regnestykke. 10 mil i måneden (veldig lite - er det verdt å ha bil for 10 mil, med tanke på alle kostnadene rundt det å ha en gammel bil?) vil da si 10 liter i måneden. En liter ligger pluss minus 15 kr, så da bruker du bensin for 150 kr i måneden.

Som sagt, er du sikker på at du ikke kommer bedre ut av det om du kjøper deg et månedskort på kollektiv? I tillegg til bensin kommer utgifter til vedlikehold (olje, spylevæske, service), årsavgift (ca 3000 kr i året), forsikring (dyrere desto yngre man er, koster vel mellom 500-1000 kr i måneden for kun ansvarsforsikring eller delkasko, grovt regnet). Ja, og selvfølgelig må bilen mest sannsynlig repareres av og til - skal det gjøres på verksted så flyr tusenlappene avgårde..

Jeg ville ikke kjøpt meg bil for å kjøre 100 km i måneden, men så er det jo ikke alle steder man har tilgang til kollektivtrafikk. Men det er nesten så det blir billigere for deg å ta taxi til og fra jobb ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Jeg skal ikke på jobb hver dag, bare to dager i uka:) Så da blir det en del mindre?

TS

Ja, da blir det jo en god del mindre :)

Mye småkjøring drar mest drivstoff, så jeg ville nok satset på at du bruker 1000kr pr mnd i drivstoff bare pr mnd, dersom du også bruker bilen til vennebesøk, handling osv

Men jeg er litt enig med hva jeg har registrert at andre er inne på. Er det verdt for deg å ha bil om du må vite eksakt hvor mye drivstoff du vil bruke på en måned når du allerede vet at du ikke kommer til å kjøre noe særlig?

Det koster å ha bil. Du MÅ ha forsikring i tillegg til evnt lån på bilen, reperasjoner, service, vedlikehold osv og alt dette koster ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det fins ikke kollektivtrafikk der jeg skal bo så jeg må ha en bil. Dessuten skal jeg lærekjøre med den før jeg får lappen. Ikke vits å kjøpe en ny dyr bil og så kræsje den når jeg øvelseskjører. Dessuten er jo bil en investering for noen år da, og vi kommer sikkert til å kjøre mer om et år, for da har vi en ny jobbsituasjon.

Takk for svar (endelig) :jepp:

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du er ute etter et nøyaktig svar, TS. Men de som skriver her, har egentlig et poeng. Hvor langt det er til jobb i km (og altså ikke i minutter) har mye å si. I tillegg er det (utrolig nok) helt vanvittig stor forskjell i bensinforbruk fra bil til bil.

Men jeg kan i hvert fall snakke på vegne av meg selv (og det blir da helt hypotetisk), og min ti år gamle bil. Den har et snittforbruk på 0,8 l per 10km.

Jeg tar utgangspunkt i at du har en gjennomsnittsfart på 60 km/t, og når du har tenkt å kjøre 8 timer i måneden, vil det bety 480 km i måneden, la oss si 500.

Med forbruket min bil har, vil det bety 40 l bensin brukt i måneden. Med dagens bensinpris på 15 kroner vil det bety 600 kroner brukt i måneden.

Men igjen, så er det som sagt mulighet for store feilmarginer i dette regnestykket. Hvis gjennomsnittsfarten din f.eks er 80 km/t, betyr det at du plutselig har kjørt 640 km i måneden, og da blir det plutselig 768 kroner i måneden. Hvis bilen i tillegg sluker bensin, og har et forbruk på 1,2 l per 10 km blir det 1152 kroner i måneden.

Som du kanskje ser, er det ikke stor forskjell i antallet kilometer og bensinforbruk som skal til for at månedsprisen er doblet. Men kanskje det likevel var til en eller annen form for hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins ikke kollektivtrafikk der jeg skal bo så jeg må ha en bil. Dessuten skal jeg lærekjøre med den før jeg får lappen. Ikke vits å kjøpe en ny dyr bil og så kræsje den når jeg øvelseskjører. Dessuten er jo bil en investering for noen år da, og vi kommer sikkert til å kjøre mer om et år, for da har vi en ny jobbsituasjon.

Takk for svar (endelig) :jepp:

TS

Vel, jeg må dessverre påstå at bilkjøp er og blir et tapsprosjekt, og ikke nødvendigvis er noen investering. Spesielt ikke hvis du kjøper en litt eldre bil.

Jeg kjøpte min 2001-modell for 30.000 kroner for tre år siden (en liten bil som har billig nypris, og som vi dessuten fikk til vennepris da det var bestemoren til en venninne som solgte den). Jeg har hatt den i tre år, og har brukt nærmere 40.000 på reparasjoner på de tre årene. Jeg har nok riktignok vært litt uheldig, fordi en del slitasjedeler har røket akkurat i løpet av de tre årene (alt av bremserør, eksosanlegg inkl. katalysator osv), men man må alltid regne med at man kan ende opp som den uheldige. I tillegg til dette kommer jo også årsavgift, forsikring, bompenger osv.

Men for all del, trenger man bil, så trenger man bil, og da får det jo nesten koste det det koster også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Consensio

Det fins ikke kollektivtrafikk der jeg skal bo så jeg må ha en bil. Dessuten skal jeg lærekjøre med den før jeg får lappen. Ikke vits å kjøpe en ny dyr bil og så kræsje den når jeg øvelseskjører. Dessuten er jo bil en investering for noen år da, og vi kommer sikkert til å kjøre mer om et år, for da har vi en ny jobbsituasjon.

Takk for svar (endelig) :jepp:

TS

En ting må du nok lære deg med en gang. En bil er ALDRI en investering, men kun en utgift :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner. Men det er en investering på den måten at det dekker våre behov i noen år ;)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke Google Maps - der kan du be om reisebeskrivelse fra sted til sted, og få et ca.-beløp av bensin turen vil koste :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører til jobb hver dag, landeveiskjøring. Det tar meg ca 40 minutter en vei, altså 80 min. hver dag. Jeg fyller full tank annenhver uke (ca 50 liter) og den tanken koster meg 750 kroner. Opel zafira 2000-modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...