Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fortiden litt frustrert og i tenkeboksen, og ville satt pris på noen konstruktive innspill/forslag.

Jeg er 40 år og har en høyere utdanning (Mastergrad) og har hatt en god jobb inntil jeg for en tid tilbake fikk hjerneblødning.

En lang historie kort; til tross for en veldig alvorlig hendelse så gikk det bra, men nå har jeg vært borte fra jobb i snart 2 år. Ikke så veldig frivillig, da jeg har prøvd meg på å jobbe litt, men det har dessverre ikke fungert så godt i den stillingen jeg har hatt.

Min permisjon fra stillingen utløper snart og jeg har nå vært i samtale med nav om hva jeg skal gjøre videre. Saken er den at jeg ikke behøver noen form for tilrettelagte oppgaver, men jeg kan bare ikke jobbe like mye som før - altså en 100% stilling. Med tid og stunder håper jeg på å komme tilbake til 100% eller ihvertfall 80% selvom leger mener det er mer realistisk med 50%.

Uansett. Nå er jeg altså i tenkeboksen over hva jeg kunne finne av jobber som er utfordrende og nyttig, med da altså kun 50% stilling.

Jeg har også pedagogikk i min fagkrets så jeg har det siste året prøvd meg på undervisning (igjen), men det fungerer ikke helt optimalt. Grunnen til det er at etter en hjerneblødning blir man rett og slett mye fortere sliten, og med det kommer "bivirkninger" som å glemme ting, og ikke kunne utføre jobben like godt som man ønsker. I tillegg kreves det mye mer konsentrasjon og energi fra meg for å utføre ting nå i forhold til før. Jeg føler på ingen måte at jeg har blitt "dummere" og må bruke lenger tid, men ting jeg gjør blir mye mer krevende. Derfor vil en kortere arbeidsdag for meg utgjøre det en lengre gjorde tidligere. Ideelt sett ville jeg ønsket å jobbet 4 - 5 timer pr dag fremfor noen fulle dager pr uke.

Jeg hadde virkelig håpet at det ville fungere bra med lærerstilling, da det jo er forholdsvis enkelt å få disse i 50% osv.

Jeg må innrømme jeg blir litt motløs når jeg ser hva slags stillinger som utlyses som kun delttidsstillinger; butikk, helsevesen (veldig langt unna min utdannelse), rengjøring, bensinstasjoner, telefonselgere osv. Ingenting galt i disse stillingene bare så det er sagt - det er bare det at jeg ikke ønsker med den type jobb.

Jeg ser for meg at jeg kunne fint hatt noe administrativt kombinert med kundekontakt/service - eller ihvertfall må det innebære kontakt med mennesker, ikke bare sitte alene på et lukket kontor...

Innlegget mitt ble visst lengre enn jeg hadde tenkt...:-)

Det jeg altså ønsker er forslag og innspill til hvilke type firma/stillinger hvor en kan jobbe deltid. Jeg vet naturligvis at det kommer helt an på... men vi må vel alle være enige om at de bedre betalte jobbene, som krever høyere utdanning også er flest fulltidsstillinger.

Min utdannelse og tidligere arbeidserfaring inkluderer hotell og service, undervisning, administrasjon og markedføring i større bedrifter.

Setter STOR pris på tilbakemeldinger og kanskje noen forslag som kan få meg til å se ting litt lysere :-)

På forhånd takk :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS igjen. Beklager men jeg ser allerede flere skrivefeil i innlegget mitt... Bær med meg :-)

Gjest Silvermist
Skrevet

Vel, nå vet jeg ikke om dette er noe for deg, men som hotellresepsjonist kan man ofte få ulike stillingsprosenter. 50 % er veldig vanlig. Problemet er at her må du sannsynligvis jobbe fulle dager et par ganger i uken, i stedet for 4-5 timer som du ønsker.

Jeg har selv en slik jobb ved siden av studeiene, og det er absolutt et kjekt yrke, dog kanskje ikke utfordrende nok for deg.

Skrevet

Vel, nå vet jeg ikke om dette er noe for deg, men som hotellresepsjonist kan man ofte få ulike stillingsprosenter. 50 % er veldig vanlig. Problemet er at her må du sannsynligvis jobbe fulle dager et par ganger i uken, i stedet for 4-5 timer som du ønsker.

Jeg har selv en slik jobb ved siden av studeiene, og det er absolutt et kjekt yrke, dog kanskje ikke utfordrende nok for deg.

Jo det vil absolutt være interessant og utfordrende. Men hva er det betalt? Jeg vil ikke høres ut som jeg er kravstor, men jeg må innrømme jeg vegrer meg litt for å gå veldig mye ned i lønn evt. Jeg har tidligere hatt en ok lønn på 460.000. Jeg innser jo naturligvis at jeg går ned i lønn uansett pga 50%, men jeg håper i det lengste at dette ikke vil gå så veldig utover økonomien min selvom den ikke er like god som før.

Gjest Silvermist
Skrevet

Jo det vil absolutt være interessant og utfordrende. Men hva er det betalt? Jeg vil ikke høres ut som jeg er kravstor, men jeg må innrømme jeg vegrer meg litt for å gå veldig mye ned i lønn evt. Jeg har tidligere hatt en ok lønn på 460.000. Jeg innser jo naturligvis at jeg går ned i lønn uansett pga 50%, men jeg håper i det lengste at dette ikke vil gå så veldig utover økonomien min selvom den ikke er like god som før.

Lønnen avhenger av ansiennitet og om man har fagbrev eller ikke.

Jeg er ufaglært, har 5 års ansiennitet og tjener 149,20 i timen. Det er tillegg på kveld og helg, men det er ikke mer en hhv. 10 og 20 kr, husker ikke fra hvilke klokkeslett.

Skrevet

Lønnen avhenger av ansiennitet og om man har fagbrev eller ikke.

Jeg er ufaglært, har 5 års ansiennitet og tjener 149,20 i timen. Det er tillegg på kveld og helg, men det er ikke mer en hhv. 10 og 20 kr, husker ikke fra hvilke klokkeslett.

Ok. Det var jo ikke akkurat noe å rope hurra for dessverre :-(. Jeg mistenkte at det fremdeles ikke har blitt så veldig godt betalt innen hotell og reiselivsbransjen. Som lærervikar får jeg 450 kr timen så det var veldig mye å gå ned.

Gjest Silvermist
Skrevet

Ok. Det var jo ikke akkurat noe å rope hurra for dessverre :-(. Jeg mistenkte at det fremdeles ikke har blitt så veldig godt betalt innen hotell og reiselivsbransjen. Som lærervikar får jeg 450 kr timen så det var veldig mye å gå ned.

Ja, da blir det en stor nedgang. Hotell og reiseliv er desverre ikke så bra betalt.

Håper noen andre kommer med noen gode tips til deg. :)

Skrevet

Innen økonomi er det mange deltidsstillinger.

Sjekk litt rundt på vikarbyråer så får du en ide.

Har selv samme problematikk som deg og har nå fått jobb innen økonomi i en deltidsstilling.

Skrevet

Innen økonomi er det mange deltidsstillinger.

Sjekk litt rundt på vikarbyråer så får du en ide.

Har selv samme problematikk som deg og har nå fått jobb innen økonomi i en deltidsstilling.

Takk for tipset men økonomi er virkelig ikke min sterke side... Skulle så gjerne, men er mye bedre på språk og "praktiske" ting. Regnskap e.l. sliter jeg veldig med. Har alltid gjort det dessverre.

TS

PS. Huff ser jeg virker litt kravstor her allerede...

Skrevet

Du er ikke kravstor. Mitt tips gikk ikke direkte på økonomi, men sjekk ut hva vikarbyråer har å by på. Mange stillinger går igjennom de.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en 50%-stilling som kundeansvarlig. Svarer da på henvendelser fra kunder.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg har en 50%-stilling som kundeansvarlig. Svarer da på henvendelser fra kunder.

Kan jeg få spørre innenfor hvilken bransje? Er det en krevende stilling? Ok betalt?

Beklager alle spørsmål om de blir for personlige. Bare nysgjerrig :-)

Skrevet

Kan jeg få spørre innenfor hvilken bransje? Er det en krevende stilling? Ok betalt?

Beklager alle spørsmål om de blir for personlige. Bare nysgjerrig :-)

Mobiltelefoni og internett.

Det er veldig bra betalt til en slik jobb å være, spesielt med tanke på at det ikke kreves særlig kompetansje. Ikke misforstå, vi får kontinuerlige opplæringer i nye produkter og porteføljer, og det er en del tekniske ting man må kunne, men opplæringen er god og jeg trives godt.

Får utbetalt mellom 12-13.000 kr pr mnd, men da trekker jeg også mer skatt enn jeg egentlig behøver. Har en årsinntekt på litt over 250.000 kr. Dette grunnet alle tillegg, da jeg jobber i turnus og da primært kveld/helg.

I tillegg til dette får jeg dekket mobil/internett, diverse forsikringer (deriblant en meget god reiseforsikring og uføreforsikring), mulighet for bonuser og andre goder.

Skrevet

Mobiltelefoni og internett.

Det er veldig bra betalt til en slik jobb å være, spesielt med tanke på at det ikke kreves særlig kompetansje. Ikke misforstå, vi får kontinuerlige opplæringer i nye produkter og porteføljer, og det er en del tekniske ting man må kunne, men opplæringen er god og jeg trives godt.

Får utbetalt mellom 12-13.000 kr pr mnd, men da trekker jeg også mer skatt enn jeg egentlig behøver. Har en årsinntekt på litt over 250.000 kr. Dette grunnet alle tillegg, da jeg jobber i turnus og da primært kveld/helg.

I tillegg til dette får jeg dekket mobil/internett, diverse forsikringer (deriblant en meget god reiseforsikring og uføreforsikring), mulighet for bonuser og andre goder.

Tusen takk for informativt svar. Det hørtes jo ikke så ille ut det da. Med tanke på frynsegoder også. Så lenge det ikke må være i et stort kontorlandskap med mange som snakker samtidig... Det blir værre da et av problemene er at jeg ikke helt klarer (eller hodet) å skille stemmenivåer hvis du skjønner hva jeg mener. Er jeg i et rom med mange som snakker samtidig har de for meg samme høye volum. Det er mye av grunnen til at jeg blir veldig sliten i et klasserom med nesten 30 tenåringer...

Skrevet

Tusen takk for informativt svar. Det hørtes jo ikke så ille ut det da. Med tanke på frynsegoder også. Så lenge det ikke må være i et stort kontorlandskap med mange som snakker samtidig... Det blir værre da et av problemene er at jeg ikke helt klarer (eller hodet) å skille stemmenivåer hvis du skjønner hva jeg mener. Er jeg i et rom med mange som snakker samtidig har de for meg samme høye volum. Det er mye av grunnen til at jeg blir veldig sliten i et klasserom med nesten 30 tenåringer...

Det er nok dessverre vanlig med store åpne kontorlandskap, men det er bare min jobb. Mulig det er annerledes andre steder. Jeg synes dog ikke det er så ille, folk snakker såpass lavt og rolig at jeg ikke legger merke til andre rundt meg. Forøvrig er jeg en som blir fort sliten hvis det er mye mennesker og bråk rundt meg.

Skrevet

Helsesektoren. Sykehjem, PU og hjemmesykepleien. Her har man bare flaks hvis man får stillinger høyere enn 50 %.

Skrevet

Helsesektoren. Sykehjem, PU og hjemmesykepleien. Her har man bare flaks hvis man får stillinger høyere enn 50 %.

Men da bør en vel ha noe utdanning i den retning? Jeg har overhode ikke det, men en Master i noe helt annet.

Skrevet

Som hjelpepleier trenger man lite til ingen utdanning. Da jobber man på f.eks. et sykehjem og sørger for at de eldre har det bra. Jeg tror det er en jobb som man kan få mye igjen for, men det er litt opp til hver enkelt ettersom det er endel slit og. (Jeg har 2 søsken som jobber med dette og får høre endel hvordan det er).

Men da bør en vel ha noe utdanning i den retning? Jeg har overhode ikke det, men en Master i noe helt annet.

Skrevet

Som hjelpepleier trenger man lite til ingen utdanning. Da jobber man på f.eks. et sykehjem og sørger for at de eldre har det bra. Jeg tror det er en jobb som man kan få mye igjen for, men det er litt opp til hver enkelt ettersom det er endel slit og. (Jeg har 2 søsken som jobber med dette og får høre endel hvordan det er).

Men antagelig elendig betalt siden man er helt ufaglært da vil jeg tro. Kan selvfølgelig undersøke - liker å jobbe med mennesker men vet ikke hvor godt jeg egner meg til å dusje de...

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...