AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #1 Skrevet 22. februar 2012 Tenkte bare å skrive ned hva jeg føler akkurat nå: at jeg er en idiot! Jeg har den siste tiden spist mye dritt! Dritt defineres for meg som kaker, pizza, taco, potetgull, smågodt osv.. Alt med høyt innhold av raske karbohydrater og mange kcal. Det jeg opplever hver gang jeg plutselig får en ide om at jeg har lyst på noe dritt, er at jeg spiser altfor mye og sitter med vondt i magen etterpå (og dårlig samvittighet). I og med at dette skjer hver gang skjønner jeg ikke hvorfor jeg gjør det. Når jeg først får lyst på drittmat så virker det som om fornuften min slår seg av, og de erfaringene jeg har hatt tidligere bare forsvinner. Det jeg sitter tilbake med nå er at det er faktisk ikke er verdt de få minuttene med drittmat! Det fører ingenting godt med seg. Det finnes så mye god mat man kan spise som både er sunt og godt, og ikke minst, du får ikke vondt i magen av det! Det jeg prøver å si er : neste gang du vil stappe i det alt du kan tenke deg, stopp i ett par sekunder og tenk deg om om det virkelig er VERDT det! Og da sier jeg ikke at man ikke skal unne seg noe godt av og til, for det syns jeg er viktig. Men å gå bananas på butikken bare fordi du har mulighet, det skal jeg fra nå av slutte med! Takk for meg:) 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #2 Skrevet 22. februar 2012 Er man sukkeravhengig så er man sukkeravhengig... Jeg har vært der selv. Løsningen ble lavkarbo og nå er det jeg som har kontrollen! 2
Gjest WendyClear Skrevet 22. februar 2012 #3 Skrevet 22. februar 2012 At det var en lavkarboentusiast som svarte på dette først var ikke veldig sjokkerende... 15
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #4 Skrevet 22. februar 2012 Kjenner følelsen! Den oppblåste, overmette, ekle følelsen man får etter et stort, usunt måltid (McDonalds er vel den store verstingen her..) er motbydelig. Man føler seg som en feit, ekkel, søppelkasse synes jeg... (Og nei, jeg er ikke lavkarber... Hvorfor skal det liksom bare være lavkarbere som føler seg uvel av usunn mat? Gjør ikke alle det??) 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #5 Skrevet 23. februar 2012 Kjenner følelsen! Den oppblåste, overmette, ekle følelsen man får etter et stort, usunt måltid (McDonalds er vel den store verstingen her..) er motbydelig. Man føler seg som en feit, ekkel, søppelkasse synes jeg... (Og nei, jeg er ikke lavkarber... Hvorfor skal det liksom bare være lavkarbere som føler seg uvel av usunn mat? Gjør ikke alle det??) Tipper det Wendy refererte til var denne ABs snakk om "sukkeravhengighet". Jeg er ikke sukkeravhengig, men jeg elsker alt søtt og klissete. Når jeg er veldig trett, sulten eller fysisk sliten, ja da skriker kroppen min etter sukker. Ellers ikke. Men jeg kan godt ha lyst på masse snop likevel..av og til. Lavkarbo hadde aldri vært tingen for meg. Jeg spiser ikke kjøtt og fristes ikke av pommes frites, fett, bacon, smør, krem, osv... Ikke tror jeg det er sunt heller.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #6 Skrevet 23. februar 2012 At det var en lavkarboentusiast som svarte på dette først var ikke veldig sjokkerende... Ikke for meg heller. Fordi lavkarberne er kjappere og mer oppegående kanskje? 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #7 Skrevet 23. februar 2012 Tipper det Wendy refererte til var denne ABs snakk om "sukkeravhengighet". Jeg er ikke sukkeravhengig, men jeg elsker alt søtt og klissete. Når jeg er veldig trett, sulten eller fysisk sliten, ja da skriker kroppen min etter sukker. Ellers ikke. Men jeg kan godt ha lyst på masse snop likevel..av og til. Og når noens kropp skriker etter alkohol når de er trette, sultne eller slitne, da er de ikke alkiser, da? Lavkarbo hadde aldri vært tingen for meg. Jeg spiser ikke kjøtt og fristes ikke av pommes frites, fett, bacon, smør, krem, osv... Ikke tror jeg det er sunt heller. Pommes frites?? Du vet pommes frites er laget av .. poteter? Du vet tydeligvis ikke hva lavkarbo er en gang, så at du har konkludert med at det ikke er noe for deg sier igrunn mer om deg enn det gjør om lavkarbo... Hva du tror er sunt eller ei er forøvrig revnende likegyldig. Det er hvordan ting faktisk er som betyr noe, ikke hva den individuelle (kunnskapsløse) person selv måtte synse og føle og mene. Dersom jeg tror iskrem er sunt betyr ikke at det faktisk er det, for å bruke et banalt eksempel. 5
Gjest Solsmil Skrevet 23. februar 2012 #8 Skrevet 23. februar 2012 Er man sukkeravhengig så er man sukkeravhengig... Jeg har vært der selv. Løsningen ble lavkarbo og nå er det jeg som har kontrollen! wow, så fint for deg da. men lavkarbo er faktisk ikke den eneste løsningen, jeg klarte fint akkurat det samme med mye karbohydrater (og lite fett).
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #9 Skrevet 23. februar 2012 wow, så fint for deg da. men lavkarbo er faktisk ikke den eneste løsningen, jeg klarte fint akkurat det samme med mye karbohydrater (og lite fett). Hvor skriver vedkommede at lavkarbo er den eneste løsningen?? Hun/han sier jo kun ha som fungerte for seg selv. Hvorfor så sarkastisk og aggresiv bare fordi en person forteller hva som fungerte for henne/ham? Denne heksejakten på alt som har med lavkarbo å gjøre her inne begynner å bli temmelig hysterisk... 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #10 Skrevet 23. februar 2012 wow, så fint for deg da. men lavkarbo er faktisk ikke den eneste løsningen, jeg klarte fint akkurat det samme med mye karbohydrater (og lite fett). Og dermed innrømmet du at lavkarbo var en løsning. Takk, det er mer enn de fleste lavkarbomotstandere vil innrømme. De fleste lavkarbere sier ikke at alle skal spise lavkarbo hele tiden. Jeg mener at nesten alle bør spise lavkarbo nesten hele tiden. Høykarbolavfett (HCLF) har gjort oss syke og overvektige og vi bør spise slik vi har spist i løpet av evolusjonen for å bli friske og slanke igjen. Men det er ikke eneste løsningen, nei. Akkurat som at alkohol er en gift, så tåler de fleste litt alkohol her og der uten å ta langvarig skade av det. Høyt blodsukker er også giftig for oss (som vi får av å spise mye karbohydrater), men det varierer hvor hvor mye kroppene tåler før man blir syk og/eller overvektig. 3
Teriyaki Skrevet 24. februar 2012 #11 Skrevet 24. februar 2012 Sverger til et variert kosthold, jeg! det tror jeg er det aller beste kostholdet, til og med bedre enn lavkarbo. Kjøtt, fisk, fiber, grønnsaker, egg, frukt og faktisk litt godt også. Hvis du lager deg en regel om at lørdager er det lov å skeie litt ut, så kanskje det blir lettere å holde seg i skinnet i uken? 2
Eliine Skrevet 24. februar 2012 #12 Skrevet 24. februar 2012 Variert og sunt kosthold er det enste som holder i lengden Jeg nyter mat i alt for stor grad til å ville "kutte ut noe" fullstendig. Ligger unna junk-food, spiser sunt og variert med mye frukt og grønt. Godteri og brus kun i helgene - Kunne ikke tenkt meg noe annet Når man trener og holder seg i form ved siden av, - hva er vel bedre enn å kunne nyte livet Og hva det har å by på
Gjest scorpius Skrevet 24. februar 2012 #13 Skrevet 24. februar 2012 Når jeg blir sukkersugen nå, så stapper jeg heller i meg bacon. Hilsen lavkarbo-dronningen.
Teriyaki Skrevet 24. februar 2012 #14 Skrevet 24. februar 2012 Når jeg blir sukkersugen nå, så stapper jeg heller i meg bacon. Hilsen lavkarbo-dronningen. Bacon er veldig godt, da. men tror ikke det funker på meg, for jeg blir gjerne sukkersugen etter å ha spist salt mat.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #15 Skrevet 24. februar 2012 Jeg har arvedliget for hjerte- og karsykdommer. Hadde jeg spist lavkarbo hadde jeg mest sannsynlig vært dø siden det er en stor påkjenning for kar og hjerte med så mye fett. Jeg sverger også heller til variert kosthold.
Tullepia Skrevet 24. februar 2012 #16 Skrevet 24. februar 2012 Tenkte bare å skrive ned hva jeg føler akkurat nå: at jeg er en idiot! Jeg har den siste tiden spist mye dritt! Dritt defineres for meg som kaker, pizza, taco, potetgull, smågodt osv.. Alt med høyt innhold av raske karbohydrater og mange kcal. Det jeg opplever hver gang jeg plutselig får en ide om at jeg har lyst på noe dritt, er at jeg spiser altfor mye og sitter med vondt i magen etterpå (og dårlig samvittighet). I og med at dette skjer hver gang skjønner jeg ikke hvorfor jeg gjør det. Når jeg først får lyst på drittmat så virker det som om fornuften min slår seg av, og de erfaringene jeg har hatt tidligere bare forsvinner. Det jeg sitter tilbake med nå er at det er faktisk ikke er verdt de få minuttene med drittmat! Det fører ingenting godt med seg. Det finnes så mye god mat man kan spise som både er sunt og godt, og ikke minst, du får ikke vondt i magen av det! Det jeg prøver å si er : neste gang du vil stappe i det alt du kan tenke deg, stopp i ett par sekunder og tenk deg om om det virkelig er VERDT det! Og da sier jeg ikke at man ikke skal unne seg noe godt av og til, for det syns jeg er viktig. Men å gå bananas på butikken bare fordi du har mulighet, det skal jeg fra nå av slutte med! Takk for meg:) Det er et fint mål, og veldig bra du vil leve sunnere. Men jeg tror ikke slike strenge mål er måten å gjøre det på. Historikken din tilsier at du vil sprekke. Og for å ha sagt det tydelig og klart: Du er ikke den eneste som sprekker! En mye bedre måte å sette seg sunne mål på er å ta et steg av gangen og å endre innstilling. Det siste først: Ikke ha dårlig samvittighet! Det er så utrolig ødeleggende. Hvis du har skeiet ut, la det være med det. Ja, du gjorde en feil. Men det er ikke verdens undergang. Tenk heller at neste gang du skeier ut, så skal du skeie ut i mindre skala. Dernest: Var forsiktig med hva du kaller drittmat. Det har ingen hensikt å sette potetgull og normal mat (taco, for eksempel) i samme kategori. Taco kan for eksempel gjøres enda sunnere gjennom å bruke mer grønnsaker, mindre salt og karbonadedeig i stedet for kjøttdeig. Taco er ikke i samme usunnhetsklasse som potetgull. Til sist: Sett deg små delmål. Kjøp en liten eventyr-melkesjokolade på 24g i stedet for en 100g plate når du skal unne deg noe godt i hverdagen. Etterhvert kutter du ned, og kjøper heller en liten kartong sjokolademelk i stedet for sjokolade. Innfør lørdagsgodt. Begynn å gå turer og trene. Enkelt i starten, så øker du. Etterhvert vil endringene bli til en vane, og du spiser sunnere nesten uten å merke det.
Supera Skrevet 24. februar 2012 #17 Skrevet 24. februar 2012 Jeg har arvedliget for hjerte- og karsykdommer. Hadde jeg spist lavkarbo hadde jeg mest sannsynlig vært dø siden det er en stor påkjenning for kar og hjerte med så mye fett. Jeg sverger også heller til variert kosthold. Det høres ut som at du bare har lest hva tabloidene skriver. Vi på lavkarbo spiser bare egg og bacon og drikker fløte, ikke sant? Hvorfor er ikke lavkarbo variert? Det er hva du gjør det til. Hvorfor blir det ekstremt å bytte ut potet/pasta/ris med ekstra grønnsaker og lage en fetere saus? Jeg vet om ei som spiser lavkarbo som ikke har spist det samme til middag to dager siste året. Altså 365 forskjellige middager. Det er ikke noe problem å spise variert når man kan spise kjøtt, fisk, innmat, egg, fete meieriprodukter, grønnsaker som vokser over jorda, bær, nøtter, frø, kaldpressede oljer. Les gjerne LCHF på tre minutter for en kjapp innføring i LCHF. Naturlig fett gir ikke økt risiko for hjertesykdom. Ødelagt fett (margarin og varmpressede oljer) gjør. Høykarbo gjør. Jeg tør å tippe at du spiser nettopp det. En brødskive med vita hjertego' er dårlig for hjertet! Se blant annet klippet fra dokumentaren FatHead. 2
Rainbow Skrevet 24. februar 2012 #18 Skrevet 24. februar 2012 Det er verdt det én gang i uka! :-) Da klarer jeg å holde meg sunn resten av ukene, og har greid det i et halvt år. Før det spiste jeg drittmat hver dag. Så å holde det på et minimum, og likevel gi etter én gang i uka er definitivt løsningen for meg.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #19 Skrevet 24. februar 2012 Og når noens kropp skriker etter alkohol når de er trette, sultne eller slitne, da er de ikke alkiser, da? Pommes frites?? Du vet pommes frites er laget av .. poteter? Du vet tydeligvis ikke hva lavkarbo er en gang, så at du har konkludert med at det ikke er noe for deg sier igrunn mer om deg enn det gjør om lavkarbo... Hva du tror er sunt eller ei er forøvrig revnende likegyldig. Det er hvordan ting faktisk er som betyr noe, ikke hva den individuelle (kunnskapsløse) person selv måtte synse og føle og mene. Dersom jeg tror iskrem er sunt betyr ikke at det faktisk er det, for å bruke et banalt eksempel. Pommes frites. Ja det var en liten tabbe fra min side. Men du kan ikke sidestille sug etter alkohol med sug etter karbo. Alkohol er ikke et naturlig næringsmiddel som kroppen har behov for. Hvis du føler sug etter alkohol, betyr det en psykisk (og/eller fysisk) avhengighet, basert på at dope vil redusere plagen. Selv innbitte lavkarbo-entusiaster, benekter vel ikke behovet av karbohydrater i kosten? (Lavkarbo innbærer tross alt noe karbo). Hva jeg mener eller ikke? Dette er et diskusjonsforum og det utveksler man gjerne meninger. Jeg skjønner at det gjør deg veldig sint å lese andres meninger som ikke sammenfaller med dine egne. Kanskje det er noe med kostholdet ditt som gjør deg så aggressiv?
Supera Skrevet 24. februar 2012 #20 Skrevet 24. februar 2012 Men du kan ikke sidestille sug etter alkohol med sug etter karbo. Alkohol er ikke et naturlig næringsmiddel som kroppen har behov for. Hvis du føler sug etter alkohol, betyr det en psykisk (og/eller fysisk) avhengighet, basert på at dope vil redusere plagen. Selv innbitte lavkarbo-entusiaster, benekter vel ikke behovet av karbohydrater i kosten? (Lavkarbo innbærer tross alt noe karbo). Hva jeg mener eller ikke? Dette er et diskusjonsforum og det utveksler man gjerne meninger. Jeg skjønner at det gjør deg veldig sint å lese andres meninger som ikke sammenfaller med dine egne. Kanskje det er noe med kostholdet ditt som gjør deg så aggressiv? Hvis du mener vi behøver å spise karbohydrater vil jeg at du skal nevne et essensielt karbohydrat. Jeg har nemlig ikke hørt om noen. Det jeg har hørt at de har funnet to essensielle fettsyrer (omega-3 og omega-6) og åtte (ni for små barn) essensielle aminosyrer (proteiner). Har du noen essensielle karbohydrater å føre til på lista? Å si at det ikke er nødvendig å kutte det helt ut av kosten er ikke det samme som å si at vi behøver det. Man kan leve helt fint på tilnærmet nullkarbo, men det innebærer at man må spise innmat. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå