AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #1 Skrevet 22. februar 2012 Jeg er litt usikker på hva det er Bibelen sier om ofring av førstefødte sønn, jeg skal liste de relevante versene: 2. Mosebok 13:2 - «Alle førstefødte skal du hellige til meg. Alt førstefødt hos israelittene, det som åpner morslivet, skal tilhøre meg, enten det er mennesker eller dyr.» 13:13 - Hvert førstefødt guttebarn skal du løse ut. Hva menes egentlig med "løse ut"? Vil det si at man ofrer noe annet istedenfor sønnen? Senere i boken står dette: 22:29-30 - Vær ikke sen med å gi av din rikdom og din overflod. Den førstefødte av sønnene dine skal du gi til meg. Det samme skal du gjøre med storfeet og småfeet ditt. Sju dager skal det være hos moren, den åttende dagen skal du gi det til meg. Jeg vet at "gi" her betyr å ofre, siden det i 3. mosebok står: 22:27 - Når en kalv eller et lam eller et kje blir født, skal de følge moren i sju dager. Men fra den åttende dagen av blir de mottatt med velvilje som gaveoffer for Herren. Så Gud ønsker det førstefødte barnet som offer, men hva menes det med "løse ut" i 2. mosebok? Er det noen her som har greie på slikt?
Gjest "gjest" Skrevet 22. februar 2012 #2 Skrevet 22. februar 2012 Var det ikke et lam da? Eller forhuden`???
Tullepia Skrevet 24. februar 2012 #4 Skrevet 24. februar 2012 Jeg er litt usikker på hva det er Bibelen sier om ofring av førstefødte sønn, jeg skal liste de relevante versene: 2. Mosebok 13:2 - «Alle førstefødte skal du hellige til meg. Alt førstefødt hos israelittene, det som åpner morslivet, skal tilhøre meg, enten det er mennesker eller dyr.» 13:13 - Hvert førstefødt guttebarn skal du løse ut. Hva menes egentlig med "løse ut"? Vil det si at man ofrer noe annet istedenfor sønnen? Senere i boken står dette: 22:29-30 - Vær ikke sen med å gi av din rikdom og din overflod. Den førstefødte av sønnene dine skal du gi til meg. Det samme skal du gjøre med storfeet og småfeet ditt. Sju dager skal det være hos moren, den åttende dagen skal du gi det til meg. Jeg vet at "gi" her betyr å ofre, siden det i 3. mosebok står: 22:27 - Når en kalv eller et lam eller et kje blir født, skal de følge moren i sju dager. Men fra den åttende dagen av blir de mottatt med velvilje som gaveoffer for Herren. Så Gud ønsker det førstefødte barnet som offer, men hva menes det med "løse ut" i 2. mosebok? Er det noen her som har greie på slikt? Det som menes er at den førstefødte skulle ha blitt ofret for Gud, men at Gud i stedet for å pålegge menneskeofring "løser ut" den førstefødte ved at et dyr blir ofret i stedet. Bibelen fordømmer menneskeofring, og for å gå i rette med kulturen som fantes i Midtøsten og gjøre slutt på menneskeofringen som var så vanlig, ble løsningen med å ofre et dyr i stedet for mennesker innført.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå