Gå til innhold

Jeg protesterer (boikott av tv-aksjonen)


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg synes Plan er en veldig bra organisasjon!! De gir veldig god info, og man kan ikke unngå å få med seg at det er lokalsamfunnet og ikke bare familien man støtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, men det er ikke ene og alene den eneste årsaken til at jeg ikke velger å støtte dem. Jeg er på gunnleggende nivå (Uavhengig av organisasjon) uenig i valget det er å inkludere enkeltpersoner i fadderskapet som de barna som får være med, selv om de ikke får pengene direkte. Hovedsaken er selve barnet, hvordan det føler "fadderskapet" og hvordan varierende engasjement fra fadderen kan påvirke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg forsåvidt være enig med deg i. Hvis man som fadder ikke har noen hensikt å engasjere seg. (antar at du mener brev osv da?) Så kan man egentlig støtte på en annen måte. Det er sikkert sårende for fadderbarn og se at "naboen" mottar brev fra din fadder ofte, og en selv ikke får noen....

Der kan kanskje Nourish The Children være en annen måte å støtte på. (som jeg også støtter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Om du hadde lest om Plan så hadde du fått med deg hvordan folk har det.

Tror ikke Plan gjør noe som kan forskjellbehandle/sette barn utenfor.

Alle i den aktuelle landsbyen er under plans vinger.

Alle i landsbyen nyter godt av støtten.

Kommer det brev så er alle delaktig i opplevelsen.Det er noe stort å få brev. Høytydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det brev så er alle delaktig i opplevelsen.Det er noe stort å få brev. Høytydelig.

:roll: Nå er det vel ikke akkurat slik at en fadder blir konge i landsbyen for å sende et brev, men for å følge din tanke:

Når da den aktuelle fadderen som skulle ha sendt brev og gledet hele bygda er en person som er fadder for å roe sin egen dårlige samvittighet og alt fadderskapet er, er en Avtalegiro hver måned. Hva når da hele landsbyen sitter på trappen og venter på dette brevet som aldri kommer?

Veldig spissformulert, men poenget mitt er at det ikke er alle som er faddere som ønsker å gjøre noe annet enn å betale for det. Ikke skrive brev og sende gaver osv. Da er jeg usikker på opplevelsen fadderbarnet har av det hele. Derfor støtter jeg organisasjoner som ikke trekker barna inn på denne måten. For det er jo barna man skal hjelpe - ikke betale og skrive masse brev fordi det er så morsomt å få noe tilbake. Da kan men heller få en brevvenn på andre måter. Støtte til en slik sak bør være uselvisk, for å hjelpe og ikke noe man gjør for at man selv får gode ting ut av det

Ps til tråd-starteren: Beklager at dette skled litt utfor tema...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes du begynner og bli "firkantet" i hele diskusjonen.

Nei man gir for å hjelpe, ikke for å få noe tilbake. Og det er ikke for å hjelpe barnet som du skriver, men hele samfunnet der i den aktuelle byen som er under vingene til Plan.

De hjelper foreldre til å bli selvhjulpne. Barna får mulighet til å gå på skole. Sender du en gave som en fotball så vil alle barna få glede av den.

Det er veldig små samfunn det her dreier seg om. Tror du virkelig Plan gjør det slik at det r to barn i den landsbyen som har fått faddere?

Kan nevne at flytter de ut av prosjektet der så mister de støtten. Den dagen barna er 18 så "skrives" de ut.

Jeg tror ikke noen støtter Plan ene og alene for å lette sin egen samvittighet.

Om du har snakket med folk som har vert der, sett på tv så hører du hvor vellykket ordningen de har er.

Du finner sikkert noe om Plan på nett, du kan sikkert ringe de også slik at du får den infoen du trenger.

Greit å ha meninger, men det kan være greit å sjekke fakta først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du begynner og bli "firkantet" i hele diskusjonen.

Javel? Jeg prøver bare forsvare mine egne meninge, beklager at det støter deg. Jeg angriper ingens syn, ei heller forsøker jeg å overbevise noen fra å være fadder i Plan - jeg forklarer hvorfor *jeg* ikke vil være fadder eller støtte PLAN.

Nei man gir for å hjelpe, ikke for å få noe tilbake. Og det er ikke for å hjelpe barnet som du skriver, men hele samfunnet der i den aktuelle byen som er under vingene til Plan.De hjelper foreldre til å bli selvhjulpne. Barna får mulighet til å gå på skole. Sender du en gave som en fotball så vil alle barna få glede av den.

Jeg skrev barna - flertall - mente ikke det ene fadderbarnet og ja - jeg vet at PLAN hjelper voksne også. Jeg har aldri sagt at ikke PLAN gjør en god jobb, men fortrekker å gi min støtte til en annen organisasjon, fordi jeg er usikker på hvordan fadderbarnet vil oppleve det.

Jeg har valgt å la mine penger og oppmerksomhet gå til Redd Barna's fadderskap der de har valgt å gå bort fra nettop fokuseringen på enkeltbarn og heller satse på ildsjeler i de ulike samfunnene. Ildsjelene er lokale personer som gjør en innsats for barna der de bor og vi kan følge deres arbeide og utvikling med barna i deres område.

Jeg tror ikke noen støtter Plan ene og alene for å lette sin egen samvittighet.

Om du har snakket med folk som har vert der, sett på tv så hører du hvor vellykket ordningen de har er.

Du finner sikkert noe om Plan på nett, du kan sikkert ringe de også slik at du får den infoen du trenger.

Jeg har som sagt aldri sagt at PLAN gjør en dårlig jobb.

Og når det gjelder passive betalere så tror jeg at det er mange som betaler for å føle seg bedre. JEg sier ikke at man gjør det utelukkende av den grunn, men av en litt underliggende dårlig samvittighet fordi enselv har det så bra.

Greit å ha meninger' date=' men det kan være greit å sjekke fakta først.[/quote']

Jeg ser fremdeles ikke at jeg har sagt så mye som bryter med det du har vært så elskverdig å fortelle meg.

Jeg foreslår at vi er enige om å være uenige :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja , hva med de andre da i din landsby som ikke får være ildsjel?

Hvordan føler de det. Slikt sett kan det jo være staus å ha den jobben.

Greit å ha meninger, men greit å sjekke fakta først.

Ferdig med Plandisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...