Gå til innhold

Lavkalori middagstips

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne høre hva dere som spiser lavkalorimat har til middag?

Nå syns jeg at jeg spiser det samme om og om igjen, så skulle gjerne ha utvidet horisonten litt uten å sitte å google lavkalorimiddager i timesvis.

Vil også ha tips om proteinrike frokost og mellommåltider. (ikke Skyr, det har vi ikke her jeg bor)

Dere som spiser (evt prøver, som meg) sunt og godt, kom gjerne med tips! Er ikke behov for fulle oppskrifter, det kan jeg alltids finne selv :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Torsk har ikke så mange kalorier. ;)

• Liker 1
Skrevet

Torsk med lime + salat til

Kyllingsalat

fileer av kylling/kjøtt med salat til

• Liker 1
Skrevet

Takk for gode tips.

Torsk skal prøves. Spiser som regel laksefilet når jeg har fisk.

Gjest Herr Drue
Skrevet

Jeg synes begrepet "lavkalorimat" er en stor selvmotsigelse. Mat = kalorier. Du spiser for å få energi, gjør du ikke? Hva vil du ha, mat som ikke gir deg energi? Jeg ville ha lagd vanlig middag, men spist mindre.

Gjest Navifairy
Skrevet

Et genialt tips for å redusere på kaloriene - og ikke mengden, er å erstatte kjøttproduktet i retten med Quorn.

Dette er pakninger som ligger i frysedisken, og finnes som biter, farse og fileter.

Du kan sikkert google og lese mer om det på hjemmesiden deres om det skulle virke spennende :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes begrepet "lavkalorimat" er en stor selvmotsigelse. Mat = kalorier. Du spiser for å få energi, gjør du ikke? Hva vil du ha, mat som ikke gir deg energi? Jeg ville ha lagd vanlig middag, men spist mindre.

Dersom man vil passe vekta er det jo greit å ta hensyn til energitettheten i maten man spiser, da :)

Om jeg synes det er best å spise masse mat med lite kalorier, eller du synes det er best å spise mindre mat med masse kalorier blir enkelt og greit en preferansesak. Verken det ene eller det andre er galt.

• Liker 2
Gjest Herr Drue
Skrevet

Det jeg mener er at om man er veldig opptatt av energitettheten i mat, går det sannsynligvis utover blant annet fettinnholdet. Man står da i fare for et skjevt inntak av viktige næringsstoffer. I tillegg overskygger suget etter metthetsfølelse hva som faktisk er funksjonen til maten, nemlig brennstoff for kroppen. Ja, jeg skjønner at man vil fylle magesekken for en økt metthetsfølelse, men vi vil vel ikke at folk skal gå rundt og spise riskaker med agurk på heller, vil vi vel? Det er jo det nettopp mange gjør, fordi de innbiller seg at det finnes lavkalorimat som kan spises som hele måltider.

Mitt råd til TS. Lag et balansert måltid, gjerne fisk (både fet og mager), erstatt noe av potetene/risen/pastaen (om du spiser dette), med grønnsaker som brokkoli, blomkål etc, men for all del - glem ikke fett, selv om det er næringsstoffet med mest kcal.

Skrevet

Det jeg mener er at om man er veldig opptatt av energitettheten i mat, går det sannsynligvis utover blant annet fettinnholdet. Man står da i fare for et skjevt inntak av viktige næringsstoffer. I tillegg overskygger suget etter metthetsfølelse hva som faktisk er funksjonen til maten, nemlig brennstoff for kroppen. Ja, jeg skjønner at man vil fylle magesekken for en økt metthetsfølelse, men vi vil vel ikke at folk skal gå rundt og spise riskaker med agurk på heller, vil vi vel? Det er jo det nettopp mange gjør, fordi de innbiller seg at det finnes lavkalorimat som kan spises som hele måltider.

Mitt råd til TS. Lag et balansert måltid, gjerne fisk (både fet og mager), erstatt noe av potetene/risen/pastaen (om du spiser dette), med grønnsaker som brokkoli, blomkål etc, men for all del - glem ikke fett, selv om det er næringsstoffet med mest kcal.

Så lenge man spiser tilsvarende mer enn energitettheten kan jeg ikke forstå hva det er man skal gå glipp av.

Jeg passer kaloriene i maten min nå, men spiser utrolig masse, og får i meg de essensielle fettsyrene. Ser ikke problemet :) Det finnes en mellomting mellom riskaker med agurk på og høykalori.

Skrevet

Takk for gode tips.

Torsk skal prøves. Spiser som regel laksefilet når jeg har fisk.

Det er viktig å spise laks og annet fet fisk som makrell og sild, du trenger fettsyrene som er i den ;)

Klart du kan bytte ut med torsk og sei innimellom, men kos deg gjerne med den fisken du liker best!

Lavkalori, herr Drue, er en helt grei måte å spise på. Noe Snop også poengterer på en fin måte!

:heks:

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Grønnsaker er jo en klassiker da. 200 gram grønnsaker inneholder nesten ingen kalorier. :)

Jeg fyller tallerknen ca sånn: 200 g grønnsaker, 100 g kjøtterstatning/50 g karbo, litt saus

Og da kommer jeg skjelden over 600-700 kcal.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...