Gå til innhold

Forstoppelse gjennom hele svangerskapet..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 36 og har ikke klart å gå på do på normalt vis siden uke 9! Har brukt lactulose i mange mnd, har prøvd å kutte ut et par dager med da er det full stopp.. har også brukt avf.piller(i råd med lege) ca en gang i uka for å "tømme meg" av og til. Lactulosen hjelper endel, men har likevel litt treig mage og føler meg oppblåst. Det går nå på et vis, er bedre nå enn det var, men kjedelig med en mage som ikke fungerer av seg selv.

Begynner å bekymre meg for hvordan magen vil fungere etter fødsel, hadde ingen problemer med magen før svangerskapet så jeg får ikke håpe dette blir kronisk eller noe :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hatt det akkurat på samme måte!! Ingen problemer før! Vil bare tipse om magnesiumpulver, dette fører til myk avføring, man får teste seg litt frem med mengden..

Selv drikker jeg også lactulose men syns det smaker så vondt at jeg gruer meg i timesvis før jeg drikker det :/

Skrevet

Ja, det går over :) Du blir som vanlig igjen etter fødselen. Jeg levde på lakutlose under svangerskapet og er vel en av de rare få som synes det er godt. Anyway....mage og tarm er som vanlig nå :)

Skrevet

Liker du ikke smaken på Lactulose kan Duphalac fungere bedre.

Sliter du med treg mage kan følgende hjelpe:

- Svisker

- rosiner

- rå gulrot

- kiwi

- drikke mye vann

- Fiberrik

- jordbær

- tørket fiken

- lakris (Panda lakris)

- Fiber Balance knekkebrød

- tørket aprikos

- havregrøt med linfrø og kruskakli

- begrense melkeprodukter (men pass på å få i deg nok kalsium)

- druer

I tillegg er det viktig å være fysisk aktiv.

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Kanskje litt dumt spørsmål, men kan du ikke bare 'hjelpe den ut'?

Skrevet

Hos meg hjelper det faktisk å være aktiv.

Inntar verken avføringsmidler eller spiser noe spesielt i svangerskapet. Har riktignok et kosthold som består av mye fiber i utgangspunktet.

Har selvfølgelig dager som er tregere enn andre, men opplever ikke at jeg er forstoppet.

Kan jo ikke svare på hvordan det vil bli etter fødsel. Eneste jeg bestemte meg for når jeg leste om forstoppelse i graviditeten er at jeg ikke skal sitte på do å trykke og pine meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...