Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå gidder jeg ikke mer. Orker ikke mer av all ondskapen, all nestehatet og all dobbeltmoralen i menigheten.

Jeg vil ikke lenger tilhøre en religion og et miljø som systematisk dømmer mennesker utfra deres valg, som mener mennesker selv er skyld i sin ulykke fordi de har gjort urett og som tar på seg Guds oppgaver.

Jeg orker ikke mer av alt hatet mot homofile, narkomane, kriminelle osv.

I menigheten jeg har vært med i har spørsmålet om homofile vært et hett tema. Jeg har aldri, verken i eller utenfor kirken, hørt så mye fordomsfullt. Homofile bør legges inn på psykiatrisk, homofile er skitne syndere, homofile er ditten og homofile er datten.

Jeg trodde man skulle elske sin neste som seg selv, jeg? At hver den som tror på Ham ikke skal gå fortapt men ha evig liv? Og at dømmingen skal overlates til Gud? Men neida, jeg har visst misforstått helt jeg...

Når jeg ble kristen trodde jeg at jeg gikk inn i et miljø med aksept for mennesker, der man mente at Gud hadde skapt alle i sitt bilde og at vi for Jesus var like mye verdt alle sammen, men jeg har aldri opplevd makan til rangsystem.

Presten på toppen, homofile og kriminelle nederst.

Vondt å se når jeg har en homofil kamerat og en narkoman fetter.

Jeg støtter min snille kamerat og min fetter som er tvers igjennom god, og legger fra meg Bibelen, Gud og alt tullet i menigheten.

Takk for meg! Argh!

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå gidder jeg ikke mer. Orker ikke mer av all ondskapen, all nestehatet og all dobbeltmoralen i menigheten.

Jeg vil ikke lenger tilhøre en religion og et miljø som systematisk dømmer mennesker utfra deres valg, som mener mennesker selv er skyld i sin ulykke fordi de har gjort urett og som tar på seg Guds oppgaver.

I menigheten jeg har vært med i har spørsmålet om homofile vært et hett tema. Jeg har aldri, verken i eller utenfor kirken, hørt så mye fordomsfullt. Homofile bør legges inn på psykiatrisk, homofile er skitne syndere, homofile er ditten og homofile er datten.

Jeg trodde man skulle elske sin neste som seg selv, jeg? At hver den som tror på Ham ikke skal gå fortapt men ha evig liv? Og at dømmingen skal overlates til Gud? Men neida, jeg har visst misforstått helt jeg...

Når jeg ble kristen trodde jeg at jeg gikk inn i et miljø med aksept for mennesker, der man mente at Gud hadde skapt alle i sitt bilde og at vi for Jesus var like mye verdt alle sammen, men jeg har aldri opplevd makan til rangsystem.

Jeg støtter min snille kamerat og min fetter som er tvers igjennom god, og legger fra meg Bibelen, Gud og alt tullet i menigheten.

Takk for meg! Argh!

For en forferdelig menighet du går i. Der jeg går har jeg aldri opplevd de samme holdningene. Homofile og ikke minst narkomane blir tatt imot med åpne armer. Hm, er du et troll mon tro?

• Liker 4
Skrevet

Ikke et troll, nei. Jeg har vært med i en ganske liten, konservativ menighet, så vil helst ikke si hvilken.

Men jeg syns absolutt at holdningene der ble for drøye. Jeg trodde livet mitt skulle bli bedre med Gud og menigheten, men det var egentlig bare snakk om hva man måtte gjøre for å unngå å synde, og hva som kom til å skje med alle jordas syndere.

Og nå er jeg egentlig lei hele religionen, for jeg skjønner jo at de tar dette fra Bibelen. Jeg har jo lest den selv, og ser hvor argumentene kommer fra.

Jeg tror fremdeles på Gud, jeg tror på Jesus og jeg tror at Han døde for oss. Men jeg klarer bare ikke å støtte en religion med så mange "onde" mennesker. Mennesker som vil andre vondt, som ikke tar et øre for å dømme og se ned på andre mennesker som tar andre valg...

Jeg har både kristne og ikke-kristne venner. Jeg er glad i dem alle sammen, og bryr meg ikke om hva de gjør på privaten. Om de vil ha sex før ekteskapet eller være homofile, så vær så god. Jeg kan ikke forstå hvorfor det skal være et så stort problem. De skader jo ingen andre, og så lenge de har det bra med seg selv må da det være viktigst?

Jeg tror heller ikke at narkomane, syke, fattige osv har skyld i sin elendighet. Flere i menigheten min sa at det er deres egen feil, og at det er Gud som gir dem laster fordi de eller deres foreldre er syndere.

Jeg klarer bare ikke å tro at Gud er ond på den måten. Prøvelser, javel, men at Gud skal påføre folk masse smerte av ren ondskap`? Det er ikke den guden jeg vil tro på.

Jeg skulle ønske det gikk an å være kristen, og samtidig "få lov til" å akseptere at folk lever sitt liv på forskjellige måter. Det er ikke min oppgave å dømme andre folk sitt valg. De gjør det som er rett for dem, og om de vil være kjæreste med en av samme kjønn forstår jeg ikke hvorfor dette skal være et problem.

TS

Skrevet

Jeg kan ikke annet enn gratulere deg!

Velkommen til en virkelighet fri for overtro. Og ikke minst: Velkommen til muligheten til å bygge din etikk basert på fornuft istedenfor flere tusen år gamle regler oppfunnet av banditter i midtøsten. Flere burde følge i dine fotspor!

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker at hvis du en gang fikk trangen til å komme nærmere Gud, så er det kanskje en mening for deg med det? Du har ikke forlatt Gud, du har forlatt en menighet som praktiserer sin tro på en veldig feil måte for deg.

Å tro kan være så mangt og jeg er helt sikker på at om du vil ha Gud med deg videre, så finner du en måte som passer både for deg...og Gud. Lykke til. :)

• Liker 3
Skrevet

Du har tilhørt en grusom menighet. Jeg håper du klarer å innse at det er menigheten din du må bryte med, ikke Gud. I min menighet er det ingen dømming, alle er like mye verd, også homofile og kriminelle.

• Liker 4
Skrevet

Takk for meg! Argh!

Jeg fikk denne opplevelsen som 10 åring.... Sinnsykt mye dobbeltmoral ute å går. Når det er sagt har jeg truffet noen sterkt religiøst og veldig lite dømmende mennesker og. Det finnes noen som bruker kristendommen til å gjøre mye godt. Men spørsmålet er : ville ikke de menneskene ha vært genuint gode mennesker uansett ? De dobbeltmoralske ville ant. og vært like mye dobbeltmoralske uten religionen. Men religionen gir legitimitet og gruppefellesskap til deres fordømmelse av andre.

• Liker 1
Skrevet

Du har tilhørt en grusom menighet. Jeg håper du klarer å innse at det er menigheten din du må bryte med, ikke Gud. I min menighet er det ingen dømming, alle er like mye verd, også homofile og kriminelle.

Greit nok at menigheten din ikke er så gale, men religionen i seg selv er det.

Husk at homofile og kriminelle ikke arver Guds rike (første korinterbrev, kapittel 6), det er vel enda verre enn at de blir utstøtt fra en jordiskk menighet?

Skrevet

legger fra meg Bibelen, Gud og alt tullet

:klappe:

• Liker 2
Skrevet

Greit nok at menigheten din ikke er så gale, men religionen i seg selv er det.

Husk at homofile og kriminelle ikke arver Guds rike (første korinterbrev, kapittel 6), det er vel enda verre enn at de blir utstøtt fra en jordiskk menighet?

Tull og tøys. Du siterer Paulus og han er da vitterlig ikke Jesus? Paulus har en enorm betydning for kristendommen, men han var en mann av sin tid. Det er ingen grunn til å være bokstavtro kristen mener jeg. Mange vil sikkert hevde at det er dobbeltmoralsk, men jeg syntes det er helt riktig å "plukke ut" deler av bibelen som var gangbare for 2000år siden, men ikke idag. Mye i bibelen er nok allegoriske fortellinger også(for å få fram et etisk eller moralsk poeng). Vi lever i et helt annet samfunn idag.

• Liker 2
Skrevet

Takk for meg! Argh!

Det er mange som har forlatt kristendommen,pga fordømmelse av andres synder.

Det de ikke skjønner er at de selv ikke kan gå en dag uten og synde selv- sinne,selvstolthet,lyst, etc.. De tror at Gud rangerer synder,men slik er det ikke.

Alle er syndere,og JA det er synd og leve ut homofile handlinger,likeså som å ha sex utenfor ekteskapet. Det ER synd å utføre kriminelle handlinger.

Du skal vite at selv om du føler at du har forlatt Gud,vil han aldri forlate deg :) Det er veldig trist å høre at mennesker skal ødelegge gleden du har i Kristus. Ikke la det skje.

Paulus blir nok ofte misforstått,det han mener er at vi var sånn mens vi levde i synden. Da du ble født på ny(Ble kristen) ble alle dine synder tilgitt deg. Jesus tok på seg alle synder på korset.

Finn deg en menighet som innser at vi alle er syndere i behov for en frelser. Det er ikke en rettferdig,ikke en eneste. Lykke til :)

• Liker 1
Skrevet

Tull og tøys. Du siterer Paulus og han er da vitterlig ikke Jesus? Paulus har en enorm betydning for kristendommen, men han var en mann av sin tid.

Du har helt rett. Etter min erfaring er det de færreste kristne som klarer å skilne mellom Jesu lære og Paulus' lære. Jeg siterte korinterbrevet fordi kristne flest tolker også dette som "Guds ord", eller i alle fall "inspirert".

Personlig bruker jeg kun evangeliene til å danne meg et bilde av Jesu lære. I alle evangeliene kan man sitere Jesus si at gamle testamentet er Guds Ord. Så jeg regner dermed gamle testamentet som en minst like pålitelig kilde (ukorrumpert av mennesker) til læren om Gud. Og gamle testamentets (først og fremst mosebøkenes) lære er grusom, og det var lesing av dem som førte til at jeg mistet troen min.

Skrevet

Høres ut som den Jehovas vitner. Jeg har vært det ble utstøtt bare fordi jeg trengte sex utenom før ekteskap. Faen heller, jeg knuller hvem jeg vil og skal aldri mer tibake.

• Liker 1
Gjest hogwash
Skrevet

Som mange før meg har sagt, å lese bibelen fra perm til perm er den raskeste veien til ateisme.

• Liker 1
Skrevet

Du har helt rett. Etter min erfaring er det de færreste kristne som klarer å skilne mellom Jesu lære og Paulus' lære. Jeg siterte korinterbrevet fordi kristne flest tolker også dette som "Guds ord", eller i alle fall "inspirert".

Personlig bruker jeg kun evangeliene til å danne meg et bilde av Jesu lære. I alle evangeliene kan man sitere Jesus si at gamle testamentet er Guds Ord. Så jeg regner dermed gamle testamentet som en minst like pålitelig kilde (ukorrumpert av mennesker) til læren om Gud. Og gamle testamentets (først og fremst mosebøkenes) lære er grusom, og det var lesing av dem som førte til at jeg mistet troen min.

Men Jesu lære er jo stikk i strid med hva det gamle testamente sier. Evangeliene skiller seg radikalt fra Mosebøkene for eksempel. Jesus selv ble jo drept av de skriftlærde fordi de mente han var en oppvigler som ikke fulgte budene. Han jobbet på sabbat, drakk og åt sammen med tollere, syndere osv. Hvis Jesus hadde gått i menigheten din ville han sannsynligvis blitt kastet ut pronto pga levemåten sin :lur:

• Liker 1
Skrevet

Men Jesu lære er jo stikk i strid med hva det gamle testamente sier. Evangeliene skiller seg radikalt fra Mosebøkene for eksempel. Jesus selv ble jo drept av de skriftlærde fordi de mente han var en oppvigler som ikke fulgte budene. Han jobbet på sabbat, drakk og åt sammen med tollere, syndere osv. Hvis Jesus hadde gått i menigheten din ville han sannsynligvis blitt kastet ut pronto pga levemåten sin :lur:

Jesus prekte gjennom hele sitt liv om gamle testamentets guddommelighetet, og han understreker at han ikke kommer for å oppheve lovene (Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle (Matteus 5:17-19)). Og ja, Jesus brøt disse lovene, som han samtidig kalte for Guds lover... Og han opphever dem vel også, under den nye pakten.

Det er kanskje det som forundrer meg mest. Gud gir først menneskene merkelige, og ofte brutale og umenneskelige, lover gjennom Moses, for så å vente noen århundrer før han sender sin sønn ned for å gi den rette læren. Kunne Han ikke bare gitt denne "elsk din neste/snu andre kinnet til/la den uten synd kaste den første stein"-læren fra begynnelsen av?

Skrevet

Jesus prekte gjennom hele sitt liv om gamle testamentets guddommelighetet, og han understreker at han ikke kommer for å oppheve lovene (Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle (Matteus 5:17-19)). Og ja, Jesus brøt disse lovene, som han samtidig kalte for Guds lover... Og han opphever dem vel også, under den nye pakten.

Det er kanskje det som forundrer meg mest. Gud gir først menneskene merkelige, og ofte brutale og umenneskelige, lover gjennom Moses, for så å vente noen århundrer før han sender sin sønn ned for å gi den rette læren. Kunne Han ikke bare gitt denne "elsk din neste/snu andre kinnet til/la den uten synd kaste den første stein"-læren fra begynnelsen av?

Jeg er litt enig i det siste avsnittet ditt. Jesus framstår som langt mildere en far sin :jepp: .

• Liker 1
Skrevet

Takk for meg! Argh!

Akkurat derfor jeg er Humanist, pågrunn av fordommene, hykleriet. Kristne er ikke bedre enn noen, i grunn og bunn er det de som er synderne. Jeg har en narkoman fetter og en lesbisk kusine, begge er verdens flotteste mennesker, min fetter har tatt et galt valg i livet sitt, men han er fortsatt et menneske, som trenger respekt og omsorg, og forståelse, uansett er det alltid noen som vil se ned på han. Kusina mi er verdens beste og koseligste person, så utrolig snill og full av kjærlighet. Ingen skal fortelle noen hvem de skal elske, for forskjellen der er vel at det ikke er basert på valg. Hvem man elsker kan man ikke velge. Det humanistikse synet har hjulpet meg mye, for meg er det en trøst og vite at det finnes mennesker som godtar deg for den du er, at vi skal leve det livet som er nå og ikke tro på noe liv etter døden, det hindrer deg i å leve, det hindrer deg i å ta gale valg, som kan være sunt, fordi du lærer av det. Det er bare det livet du lever nå som gir mening. Lev det! Husk at du skal dø en dag, og det er ikke noe mer etterpå enn den tiden du husker fra før du ble født. Ja, hvis du klarer å se sammenhengen der da. Det jeg prøver å få fram er at Humanisme er noe utrolig fint, som du kanskje burde se mer på. Gå fra kristendommen. Det er værtfall mitt tips til deg.

• Liker 1
Skrevet

Tull og tøys. Du siterer Paulus og han er da vitterlig ikke Jesus? Paulus har en enorm betydning for kristendommen, men han var en mann av sin tid. Det er ingen grunn til å være bokstavtro kristen mener jeg. Mange vil sikkert hevde at det er dobbeltmoralsk, men jeg syntes det er helt riktig å "plukke ut" deler av bibelen som var gangbare for 2000år siden, men ikke idag. Mye i bibelen er nok allegoriske fortellinger også(for å få fram et etisk eller moralsk poeng). Vi lever i et helt annet samfunn idag.

Så man bare ignorerer de delene av bibelen man føler for?

• Liker 1
Skrevet

Så man bare ignorerer de delene av bibelen man føler for?

Ja det syntes jeg faktisk, så lenge essensen og hovedbudskapet i evangeliene beholdes. Bibelen er skrevet av forskjellige personer over en periode av mange hundre år. Mye av det som står i bibelen er relevant for et helt annet samfunn en det vi lever i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...