Gå til innhold

Fast stilling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitter her rimelig frustrert og lei meg...

Mannen min har i dag fått besked om at vikariatet hans ikke forlenges fra 1 mars. Dette er vel 3 gangen på under 2 år.

Han har søkt over 200 stillinger men får bare vikariater som aldri blir noe mer.

Han jobber innen IT support. Både han og jeg begynner å bli utrolig slitene av aldri å vite hvor lenge vi har jobb. Jeg er nemlig også i denne situasjonen, men har nå nettop fått ett 1 års vikariat.

Og bare for å toppe denne personlige krisen, er jeg gravid og vi trenger virkelig 2 inntekter!

Er det virkelig helt umulig å få fast jobb i dag??? evt hvor finnes de???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fast jobb og fikk det på første forsøk. Men det kommer nok an på bransje, jeg jobber i helsevesenet og der er det enkelt å få jobb (ikke nødvendigvis fast for alle da, kommer nok an på hvor du vil jobbe og stillingsprosent). Dersom han ikke får jobb innen sin bransje kan det være lurt å søke andre jobber, og så får han heller fortsette å søke på det han vil mens han jobber på kiwi eller et lager. Kjenner også endel som begynte som taxi-sjåfører da andre jobber var vanskelig å få, men det kommer sikkert an på hvor dere bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til IT bransjen, slik er det over hele fjøla, statlig som privat. Jeg sitter i samme situasjon, dog litt bedre da jeg stort sett har sikret et års tid av gangen. Men likevel begynner jeg å bli sinnsykt lei etter å ha holdt på slik de siste 6-7 årene. Venner av meg i samme bransje sliter ofte med det samme, begreper som "restrukturering", outsorcing, insourcing, fusjon osv. brukes alltid som begrunnelse. Arbeidsmiljøloven er ikke verdt papiret det er skrevet på, og jeg vurderer selv sterkt å droppe hele bransjen og omskolere meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ganske vanlig ja.

Faste stillinger har ofte mange flere søkere - også svært kvalifiserte søkere som egentlig ikke anser den aktuelle jobben som "idealjobben", men som søker likevel bare for å få noe fast.

Så dermed har mange arbeidsgivere meget godt kvalifiserte kandidater som egentlig ønsker seg en annen jobb - og som vanligvis ikke ville søkt akkurat de type stillinger i et bedre marked.

Men det kommer jo an på hvor dere bor - og hvordan arbeidsmarkedet er? Og ikke minst utdannelsen til mannen din.

Jeg har vært i midlertidige prosjekter/ansettelser i 4 år nå etter endt utdannelse, rett og slett fordi mange arbeidsplasser som er relevant for meg har ansettelsesstopp, og ansetter bare allerede fast internt ansatte(altså utlyser ingenting).

Dermed må jeg stadig utsette planlegging av barn - men nå har jeg tatt en avgjørelse om at vi bare må starte uansett. Jeg anser det derimot ikke som en personlig krise, bare litt stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ganske vanlig ja.

Faste stillinger har ofte mange flere søkere - også svært kvalifiserte søkere som egentlig ikke anser den aktuelle jobben som "idealjobben", men som søker likevel bare for å få noe fast.

Så dermed har mange arbeidsgivere meget godt kvalifiserte kandidater som egentlig ønsker seg en annen jobb - og som vanligvis ikke ville søkt akkurat de type stillinger i et bedre marked.

Men det kommer jo an på hvor dere bor - og hvordan arbeidsmarkedet er? Og ikke minst utdannelsen til mannen din.

Jeg har vært i midlertidige prosjekter/ansettelser i 4 år nå etter endt utdannelse, rett og slett fordi mange arbeidsplasser som er relevant for meg har ansettelsesstopp, og ansetter bare allerede fast internt ansatte(altså utlyser ingenting).

Dermed må jeg stadig utsette planlegging av barn - men nå har jeg tatt en avgjørelse om at vi bare må starte uansett. Jeg anser det derimot ikke som en personlig krise, bare litt stress.

Ab fra innlegg #3. Ja, det er en del av forklaringa, men langt i fra den totale. Sannheten er at denne bransjen ofte består av ledere som ikke ansetter fast uansett hvor bra kompetanse søkerne har. Midlertidighet er ofte en tommelfingerregel snarere enn et unntak i mange bedrifter. Mange steder er det cowboytilstander hva angår jobbsikkerhet og arbeidsmiljø for de ansatte, og denne bransjen har blitt sterkt kritisert for det. Jeg anbefaler ikke noen denne bransjen hvis målet er fast jobb, det er kun de som føler "konsulentkallet" som bør vurdere en slik utdannelse og karrierevei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ab fra innlegg #3. Ja, det er en del av forklaringa, men langt i fra den totale. Sannheten er at denne bransjen ofte består av ledere som ikke ansetter fast uansett hvor bra kompetanse søkerne har. Midlertidighet er ofte en tommelfingerregel snarere enn et unntak i mange bedrifter. Mange steder er det cowboytilstander hva angår jobbsikkerhet og arbeidsmiljø for de ansatte, og denne bransjen har blitt sterkt kritisert for det. Jeg anbefaler ikke noen denne bransjen hvis målet er fast jobb, det er kun de som føler "konsulentkallet" som bør vurdere en slik utdannelse og karrierevei.

God trøst for andre som er i samme situasjon, jeg har vært drittlei IT bransjen, men problemet er at når de ser på arbeidserfaringen min så får jeg bare napp på neste IT bedrift og der får jeg være vikar i et stressende miljø, med dårlige arbeidsbetingelser.

jeg skal ut av denne bransjen nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS

Tusen takk for svar! Ja det er en råtten bransje, og nesten alle atilliger går også gjennom byråer.

Hovedproblemet til min mann, er vel at han ikke har noen formell utdannelse men masse arbeidserfaring. Så er ikke så lett å få noe annet heller:(

Føler liksom at dette blir enda verre nå som jeg er gravid, og tenker tilbake på nøyaktig samme situasjon sist jeg var gravid, og hvor slitsom den usikkerheten og venteperioden før evt ny jobb var.

Noen tips til hvor en ufaglært datanerd kan få seg en greit betalt jobb???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God trøst for andre som er i samme situasjon, jeg har vært drittlei IT bransjen, men problemet er at når de ser på arbeidserfaringen min så får jeg bare napp på neste IT bedrift og der får jeg være vikar i et stressende miljø, med dårlige arbeidsbetingelser.

jeg skal ut av denne bransjen nå!

Var jo ikke ment som trøst egentlig, bare som en opplysning av at denne bransjen er tøff, både med tanke på at man bør være konsulentminded samt at det er som du sier ofte en stressende hverdag. Mye overtid / jobbing døgnet rundt er heller ikke uvanlig, så min anbefaling er at en skal være _veldig_ motivert før en tar en it utdannelse/karriere, og ikke bare tenke på om utdannelsen er gøy eller ikke, men også på hvilken arbeidshverdag en får når en er ferdig. Det som er greia er at IT er en livvsstil, ikke nødvendigvis bare en jobb, fordi en må bruke mye/mesteparten av fritiden på å lese seg opp på nye teknologier, systemutviklingsrammeverk o.l.

Mye stress og fritid brukt på arbeid går fint når man er ung, men det blir vanskeligere å kombinere med familieliv når man tenker på å etablere seg. Selv om en stifter familie og da også har andre forpliktelser enn bare jobb, går ikke forventningene til arbeidsgiverne ned, snarere er det motsatt.

På den annen side er det mulighet for å tjene godt dersom en er motivert for det og greier å holde seg oppdatert, og det er mulig å gjøre det svært godt som konsulent. Det er flere som har startet suksessfulle selskaper og som i dag lever godt på den store innsatsen de gjorde i sine yngre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...