AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #1 Del Skrevet 22. februar 2012 Som dere skjønner så er jeg ikke norsk, men har bodd her i over 20 år. Jeg snakker og skriver bra norsk, men problemet mitt er at jeg blir flau over aksenten min. Jeg vil gjerne snakke rent norsk uten å høres ut som en utlending. Den har hemmet meg og gjør at jeg ikke tør å snakke åpen i offentlighet. Jeg er redd for at de skal le eller gjøre narr av meg, så det jeg lurer på her er: Hvordan kan man blir kvitt aksent? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 22. februar 2012 #2 Del Skrevet 22. februar 2012 På samme måte som man blir god i alt annet, øve, øve, øve! Overdriv gjerne hjemme foran speilet. Herm etter "ordentlig" norsk på radio og tv. Ofte kan det jo dreie seg om lyder du ikke oppfatter helt heller (har hatt litt fag om språktilegnelse, og det er blant annet derfor mange asiater knoter med r/l). Og vær sta, ikke minst! Øvelse gjør mester, og om du virkelig går inn for det, evt. tar timer hos talepedagog eller lignende, skal det ikke være noe i veien for å nå målet ditt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #3 Del Skrevet 22. februar 2012 Hei og takk for svar. Huff, jeg synes jeg øver og øver, men føler at jeg ikke kommer noen vei. Men det er vel å øve mer. Det er så flau når folk spør meg hvorfor jeg har aksent. Vet ikke helt hva jeg skal si da. Skulle ønske at hjernen min kunne koble inn ting med engang.... Hilsen HI Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 22. februar 2012 #4 Del Skrevet 22. februar 2012 Jeg synes ikke at det å ha utenlandsk aksent er noe som negativt i seg selv. En veldig kraftig aksent kan imidlertid være en ulempe, ettersom det kan gjøre at man ikke så lett blir forstått, og det kan dessuten også være ganske forstyrrende for den man snakker med. Men en lett aksent spiller ingen rolle - tvert imot, det forteller jo litt om hvem man er, og om ens identitet. Når det gjelder å skulle forbedre uttale, støtter jeg Tekolas råd. I tillegg kan det være en fordel å få rede på ulikheter i det fonologiske systemet mellom norsk og morsmålet ditt, slik at du får helt konkrete ting å jobbe med. Hvis du vil fortelle hva morsmålet ditt er, kan jeg gjerne hjelpe til med dette. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #5 Del Skrevet 22. februar 2012 Hei Mitt morsmål er thai. Hilsen HI Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #6 Del Skrevet 22. februar 2012 Hei Mitt morsmål er thai. Hilsen HI Er ikke "hi" et vulgert ord for kvinnelig kjønnsorgan, på thai? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Silvermist Skrevet 22. februar 2012 #7 Del Skrevet 22. februar 2012 Er ikke "hi" et vulgert ord for kvinnelig kjønnsorgan, på thai? Hva har i så fall det med noe å gjøre? I denne sammenhengen betyr det hovedinnlegger. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 22. februar 2012 #8 Del Skrevet 22. februar 2012 Hei Mitt morsmål er thai. Hilsen HI Hehe. Nå satte du meg litt fast, men jeg skal komme tilbake til deg senere i kveld. Akkurat nå har jeg ikke tid, nemlig. En ting jeg imidlertid vil si, er at det som har aller størst innvirkning på om hvorvidt morsmålstalere mener at utlendinger har aksent eller ikke, er intonasjon/tonefall. Det kan derfor muligens være lurt å øve spesielt mye på dette i første omgang. For eksempel, når du er alene, å herme etter ting du hører, hvor du fokuserer på setningsmelodien. Og du må gjerne overdrive. Forsøk så godt du kan å få inn "musikken" i språket. Jeg tror kanskje at for en person med thai som morsmål, vil intonasjonen i flerstavelsesord by på problemer. Det kan derfor sikkert være lurt å fokusere spesielt på slike ord. Samtidig har du også en fordel, ettersom thai i likhet med norsk er et tonespråk. For akkurat det med tonelag (forskjellen mellom "været" og "være", f.eks.), er noe de fleste utlendinger sliter voldsomt med. Men for deg er dette muligens ganske greit? Uansett, som sagt, jeg svarer mer utførlig senere i kveld, når jeg har bedre tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #9 Del Skrevet 23. februar 2012 Heisann og takk for svar. For vel begynne å høre på norsk musikk igjen. Lenge siden nå, men har noen i cd samlingen min Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #10 Del Skrevet 23. februar 2012 Er ikke "hi" et vulgert ord for kvinnelig kjønnsorgan, på thai? Det vet jeg ikke da jeg ikke kan thai skikkelig. Ja, vet at jeg er fra Thailand og burde kunne morsmålet mitt godt, men det gjør jeg ikke. Hilsen HI Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wiggins Skrevet 23. februar 2012 #11 Del Skrevet 23. februar 2012 Som dere skjønner så er jeg ikke norsk, men har bodd her i over 20 år. Jeg snakker og skriver bra norsk, men problemet mitt er at jeg blir flau over aksenten min. Jeg vil gjerne snakke rent norsk uten å høres ut som en utlending. Den har hemmet meg og gjør at jeg ikke tør å snakke åpen i offentlighet. Jeg er redd for at de skal le eller gjøre narr av meg, så det jeg lurer på her er: Hvordan kan man blir kvitt aksent? Jeg antar at du er godt over 30 år, kanskje 40, siden du har bodd her i 20 år og har aksent fra ditt morsmål. Det å lære språk blir som kjent vanskeligere med alderen, det er særlig det fonetiske som blir vanskeligere. Evnen til å høre forskjell på lyder blir dårligere med alderen. Japansk språk har ikke r-lyden. I laboratorieforsøk med elektroder koblet til hodet som viser hvilke deler av hjernen som aktiveres er det vist at unge japanere hører forskjell på r og l, mens eldre japanere ikke hører forskjell. Likeledes synker evnen til å lære seg tonefallet til et annet språk med alderen. Bortsett fra å prøve å herme tonefallet fra ting du hører på TV og radio kan jeg ikke se at det er så lett å bli kvitt aksenten hvis du har vært her i 20 år. Jeg tror du kanskje heller bør jobbe med din instilling. Jeg bryr meg ikke om at folk som snakker har aksent, så lenge norsken er noenlunde grammatikalsk riktig og forståelig. Blir det for mange feil må jeg bruke tid på å gjette hva personen mener. Det virker ikke som om det er noe problem for deg. Så lenge du uttaler lydene noenlunde korrekt gjør det ikke noe om tonefallet ditt ikke er helt norsk. Det er verre å forstå de som både har kraftig aksent og som også uttaler en del lyder feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #12 Del Skrevet 24. februar 2012 Jeg antar at du er godt over 30 år, kanskje 40, siden du har bodd her i 20 år og har aksent fra ditt morsmål. Det å lære språk blir som kjent vanskeligere med alderen, det er særlig det fonetiske som blir vanskeligere. Evnen til å høre forskjell på lyder blir dårligere med alderen. Japansk språk har ikke r-lyden. I laboratorieforsøk med elektroder koblet til hodet som viser hvilke deler av hjernen som aktiveres er det vist at unge japanere hører forskjell på r og l, mens eldre japanere ikke hører forskjell. Likeledes synker evnen til å lære seg tonefallet til et annet språk med alderen. Bortsett fra å prøve å herme tonefallet fra ting du hører på TV og radio kan jeg ikke se at det er så lett å bli kvitt aksenten hvis du har vært her i 20 år. Jeg tror du kanskje heller bør jobbe med din instilling. Jeg bryr meg ikke om at folk som snakker har aksent, så lenge norsken er noenlunde grammatikalsk riktig og forståelig. Blir det for mange feil må jeg bruke tid på å gjette hva personen mener. Det virker ikke som om det er noe problem for deg. Så lenge du uttaler lydene noenlunde korrekt gjør det ikke noe om tonefallet ditt ikke er helt norsk. Det er verre å forstå de som både har kraftig aksent og som også uttaler en del lyder feil. Tusen takk for svar. Du har rett i at jeg er i 30 årene og at det er muligens min instilling jeg må jobber med. Ble mobbet som barn pga utseendet og fordi de jeg gikk i klassen med på barneskolen synes jeg snakket rart, så aksenten min har hemmet meg litt i hverdagen og tatt mye av selvtilliten min. Ikke at jeg har så kraftig aksent tror jeg og har hørt at jeg snakker bra norsk med litt aksent, men jeg vil så gjerne snakke rent norsk. Leste mye bøker da jeg var liten og hadde kun norske venner, men aksenten blir jeg ikke kvitt. Uansett takk for alle gode råd og tips Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #13 Del Skrevet 9. mars 2012 Hvilken norsk dialekt er det du snakker da? Er jo en forskjell på tonefallet til en fra Bergen og en fra Hamar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #14 Del Skrevet 11. mars 2012 Kor mykje tid er du med andre folk? Eg trur det er viktig, eg jobba i ein plass med mange andre og må snakka og høyre norsk heile tida. Ser mykje på TV óg. Eg har sjølvsagt aksent og har stor problem med vokaler. Men nokre gonger, når eg har vart i Oslo, har folk spurt meg "Bur du i Sunnmøre? Bur du i Ålesund? (bur ikkje i Ålesund, men i området) Eg har også sett at mange av dei utlendinger som bur her snakkar "bokmål" (veit at ingen snakkar bokmål, men for å si det sånn) og det høyres veldeg rart ut, viss i tilleg til aksenten er du den eineste i bydga som seier "jeg ikke", mens folk seir ej´kje, da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Drue Skrevet 12. mars 2012 #15 Del Skrevet 12. mars 2012 Det er ikke helt ute og si at man snakker bokmål. Særlig ikke i innlærte tilfeller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
#Mj# Skrevet 12. mars 2012 #16 Del Skrevet 12. mars 2012 jeg har jobbet med mange utlendinger som har lært seg norsk, noen holdt fortsatt på med å lære, noen hadde snakket det i mange år. alle sammen hadde aksent i større eller mindre grad. om du ikke har noe problem med å gjøre deg forstått på norsk synest jeg hvertfall ikke du skal grue deg for å prate med folk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå