Gå til innhold

Endrar du storleik på nettlesaren, skriftstorleik og evt. andre ting?  

1. 1. Endrar du storleik på nettlesaren, skriftstorleik og evt. andre ting?

• Føler meg vel ved å endre på litt av kvart
      17
    • Kan endra både skrift og nettlesarstorleik
      2
    • Endrar storleiken på vindauga om eg må
      3
    • Brukar alltid maksimert vindauge
      2
    • Bryr meg aldri om å endre på ting
      0
    • Veit ikkje korleis eg endrar noko...
      2

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er berre litt nyfiken på kor mykje de endrar på (om berre av og til) i nettlesaren, som t.d. storleik på vindauge (alt etter nettsidene), skriftstorleik (for å få behageleg skrift å lesa) og evt. andre innstillingar. Eller om de er heilt blanke og aldri har prøvd å endra noko / vore klar over korleis de endrar.

(Følgjer nett med i ein diskusjon mellom ulike webdesignarar, og det er varierande kor stor tiltru dei har til brukarane... ;))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vel egentlig funnet en grei oppløsning og skriftstrørrelse på min egen PC. Har stilt litt frem og tilbake og endt opp med noe som fungerer bra på de fleste nettsider.

På multimedia-PC-en er vi avhengige av å ha en spesiell oppløsning pga overføring til annet utstyr (2-delt skjerm, prosjektor m.m.), så der endrer jeg bare midlertidig en gang i blant.

Konklusjon: Jeg vet hvordan man endrer og har satt meg inn i hvordan ting fungerer. Har funnet instillinger jeg trives med, men er til tider avhengig av bestemte instillinger for å få ting til å fungere sammen.

Skrevet

Instiller skjermoppløsning og skriftstørrelse så det passer til meg, ja.

Skrevet

Forandrer alltid nettleseren etter eget ønske og situasjon.. om jeg f.eks bruker den som hjelpemiddel til koding vil jeg kanskje ha nettleseren til å ta opp kun halve skjermen, slik at jeg kan lese og skrive samtidig.

I det siste har en løst dette med å ha 2 skjermer da.. koselig med 2 x 19" lcd :briller:

Skrevet

Bruker Opera, og endrer stadig på ting alt ettersom hvilke sider jeg er inne på og hva jeg driver med.

Hvis jeg skal sitte en stund på noen andres maskin må jeg endre der også, men sørger for å stille tilbake alt etterpå...

Skrevet

Hvis den som lager sidene ikke gidder å lage de slik at de vises OK på standard visning, så gidder jeg ikke å besøke de sidene.

Jeg endrer minst mulig i oppsettet. Endre størrelse på vindu gjør jeg selvsagt av og til.

Skrevet

Kva legg du eigentleg i at dei visest OK - eller kanskje, kva må til for at du forlet dei? (Tenker på ting som fast breidde, eller tilpassar seg vindauga, eller kanskje linjer som blir for lange. Greitt å veta slikt :))

Skrevet

Ting som gjør at jeg forlater en side er Flæsj&stæsj... Og pop-ups... Ting som hopper og spretter og bråker og synger... Da stikker jeg ganske fort, slikt gidder jeg ikke styre med...

Gidder heller ikke sider der jeg må scrolle vannrett bortover, eller ting som "svir" i øynene...

Skrevet
Ting som gjør at jeg forlater en side er Flæsj&stæsj... Og pop-ups... Ting som hopper og spretter og bråker og synger... Da stikker jeg ganske fort, slikt gidder jeg ikke styre med...  

Gidder heller ikke sider der jeg må scrolle vannrett bortover, eller ting som "svir" i øynene...

Der er vi ganske så enige, ja!

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Vindusstørrelse hender det at jeg endrer, f.eks smiley-vinduet til KG - det er altfor lite. Ser ikke alle smileyene på en gang.

Pop-ups: Lukker hele dritten med en gang. Sånt styr gidder jeg ikke.

Liten skrift: Gidder ikke å prøve å lese det en gang. Finner meg noe annet å lese på i stedet.

Lyd på sida: Skrur ned høyttalerne til jeg ikke hører noe. Sinnsykt irriterende, får mye lavere terskel for hvor mye som skal til før jeg surfer videre.

Skriftfarge som går i ett med bakgrunnen: Utrolig irriterende. Prøver å markere hvis det er veldig interessant, men som regel bare hopper jeg videre.

Scrollbar nederst: Fy-fy nr 1! Surfer videre med en gang.

Flash-intro som tar en halvtime å laste og en halvtime å spille av: Skip intro hvis jeg absolutt vil innom siten, stopp og surf videre hvis det ikke var så viktig.

Store, flashy reklamebannere: Stenger for reklameserveren så lenge det ikke går ut over resten av siten. Skal si dere at VG, Dagbladet og til en viss grad KG ser ganske ribba ut uten reklamen...

Direkte stygt, amatørmessig design: Høylytt "UFF" og så surfer jeg videre uten å bry meg om siten.

UFFDA JEG TRYKKA HVIST PÅ KÆPPSLOKK UTEN ÅSE DET Å DESUTENN HVET JEG IK HVOR KOMA OG PONKTUM ER Å SÅ KAN JEG IK STAVE ELLER LESE IJENOM INLEGET MIT FØR JEG SENNER DET Å SÅ SUNS JEG DET ER GREIT Å SKRIVE LAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANGE INLEG UTEN INRYK Å PARRAGRAF Å SÅNN FOR DET ER BARE TULL SUNS JEG DA MN D R BARE MIN MENING DA SÅ DU ER KANSJE IKKE ENI M MG.

Men så er jeg ganske kresen når jeg surfer dah.

Skrevet

Glemte det med skriftstørrelse... Er skriften for liten eller for stor så bruker jeg bare + eller - og fikser det så det blir bra for meg... Det er ikke en ting som irriterer meg, nettopp fordi det er en ting folk vil ha forskjellig (feks. pga syn osv...) og fordi vi alle har forskjellige skjermer og oppløsning og alt det der...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...