xau Skrevet 21. februar 2012 #1 Skrevet 21. februar 2012 (endret) Heisann. Jeg tror jeg har blitt avhengig av smertestillende.. Jeg spiser paracet/ibus så ofte jeg kan. Bare de siste to ukene, har jeg nesten spist opp 3 pakker med Paracet 500mg. Det føles veldig godt. Jeg blir kvitt tvangstanker, stemmer i hodet, smerter i kroppen, og jeg føler meg bare bra etterpå. Om jeg ikke får tatt smertestillende, blir jeg altfor fort sur. og vil helst bare være for megselv.. Er dette farlig? NB. beklager om jeg har lagt forumet under feil kategori. Endret 21. februar 2012 av xau
Gjest navnelapp Skrevet 21. februar 2012 #2 Skrevet 21. februar 2012 Det er vel heilt unødvendig, dei medisinane du snakkar om har ikkje den effekten at dei fjernar tvangstankar og stemmer i hovudet. Du kan like gjerne spise sukkerpillar. Snakk med legen din, og slutt å ta dei medisinane. Du skadar levra di, og dessutan kan du få medikamentutløyst hovudverk av å ta for mykje. 1
Gjest Solsmil Skrevet 21. februar 2012 #3 Skrevet 21. februar 2012 hvis du har tvangstanker og stemmer i hodet, burde du oppsøke annen hjelp, og ikke prøve å bedre det med paracet..
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #4 Skrevet 21. februar 2012 Paracet og ibux har null effekt på tvangstanker og uro.........hvis du føler det sånn så er det psykisk det sitter; du TROR det hjelper, ergo så hjelper det. Altså en ren placeboeffekt. Mulig du burde ha sjekket leververdiene dine hvis du jevnlig har knasket paracet............ 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #5 Skrevet 21. februar 2012 Som de andre hær sier, for dine problemer har ikke smertestillende noen effekt. Det kan være skadelig for blant annet lever/nyre funksjon og ta disse medikamentene over lengre tid ( mer en anbefalt) 1
xau Skrevet 21. februar 2012 Forfatter #6 Skrevet 21. februar 2012 Hvor mange må jeg ta, før det blir farlig?
Gjest navnelapp Skrevet 21. februar 2012 #7 Skrevet 21. februar 2012 Hvor mange må jeg ta, før det blir farlig? Anbefalt dagsdose står på pakken, men dei biverknadane eg nemner over (hovudverk og leverskader) kan du få sjølv om du ligg på maksdose. Men det viktigaste poenget har du ikkje fått med deg: Du skal ta desse pillane viss du har ei fysisk smerte. Har du ikkje fysisk vondt, som menssmerter, spenningshovudverk, leddsmerter eller liknande, så skal du ikkje ta dei. dei har ingen effekt på tvangstankane dine. Du treng å snakke med ein lege, og så treng du kanskje å fylle livet ditt med noko meiningsfylt. Det kan også få lettare tvangstankar og stemmer i hovudet til å bli borte.
Middag Skrevet 21. februar 2012 #8 Skrevet 21. februar 2012 Hvor mange må jeg ta, før det blir farlig? Det er allerede farlig, fortsetter du slik tar du knekken på leveren, og dør om du ikke får hjelp tidsnok. over ti gram paracetamol er akutt livstruende for envher voksen person, for en som drikker mye er denne grensen på rundt 5 gram. men langvarig, høyt bruk er ekstremt hardt for leveren. Kom deg til lege og psykolog asap 1
xau Skrevet 21. februar 2012 Forfatter #9 Skrevet 21. februar 2012 Anbefalt dagsdose står på pakken, men dei biverknadane eg nemner over (hovudverk og leverskader) kan du få sjølv om du ligg på maksdose. Men det viktigaste poenget har du ikkje fått med deg: Du skal ta desse pillane viss du har ei fysisk smerte. Har du ikkje fysisk vondt, som menssmerter, spenningshovudverk, leddsmerter eller liknande, så skal du ikkje ta dei. dei har ingen effekt på tvangstankane dine. Du treng å snakke med ein lege, og så treng du kanskje å fylle livet ditt med noko meiningsfylt. Det kan også få lettare tvangstankar og stemmer i hovudet til å bli borte. Takk for svar. Tok lever og nyreprøver for bare noen uker siden, og de var helt fine. Jeg vet ikke om jeg tar det på grunn av psykiste eller fysiske smerter, men uansett, så får de meg til å føle meg bedre. Venter på svar fra BUP. Sendte en henvendelse til dem, med tanke på depresjoner, men kanskje jeg kan ta opp dette når jeg er der. Og det med tvangstankene og stemmene i hodet. Jeg ville så gjerne ha det bort, at jeg tok 5 500mg paracet samtidig, og det gjorde at det dempet seg. Og siden det gjorde det, så fortsatte jeg med det. Så jo, smertestillende kan kanskje ikke fjerne helt, men dempe det mye.
xau Skrevet 21. februar 2012 Forfatter #10 Skrevet 21. februar 2012 Det er allerede farlig, fortsetter du slik tar du knekken på leveren, og dør om du ikke får hjelp tidsnok. over ti gram paracetamol er akutt livstruende for envher voksen person, for en som drikker mye er denne grensen på rundt 5 gram. men langvarig, høyt bruk er ekstremt hardt for leveren. Kom deg til lege og psykolog asap Om det er alkohol du tenker på med drikking, så er ikke det noe problem. Eneste jeg har drikt, er en liten smak av mamma eller pappa rundt julemiddagen. Alkoholen holder jeg meg unna. Jeg er bare 17 enda. Lever- og nyreprøvene jeg tok for bare noen uker siden, er helt fine..
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #11 Skrevet 21. februar 2012 Dette er faktisk livsfarlig. Kom deg til lege.
Gjest navnelapp Skrevet 21. februar 2012 #12 Skrevet 21. februar 2012 Takk for svar. Tok lever og nyreprøver for bare noen uker siden, og de var helt fine. Jeg vet ikke om jeg tar det på grunn av psykiste eller fysiske smerter, men uansett, så får de meg til å føle meg bedre. Venter på svar fra BUP. Sendte en henvendelse til dem, med tanke på depresjoner, men kanskje jeg kan ta opp dette når jeg er der. Og det med tvangstankene og stemmene i hodet. Jeg ville så gjerne ha det bort, at jeg tok 5 500mg paracet samtidig, og det gjorde at det dempet seg. Og siden det gjorde det, så fortsatte jeg med det. Så jo, smertestillende kan kanskje ikke fjerne helt, men dempe det mye. 5 paracet er ein veldig stor dose, sjølv på sjukehusa får du aldri meir enn 1000 mg i slengen, kvar sjette time, VISS DU HAR SMERTER. Eg tok fire paracet ein gong, ved ein feil. Eg fekk ei skikkeleg ekkel kjensle, vondt i magen og generelt ubehag. Byttar du bort dei vanskelege kjenslene med ei anna, same kva? For meg høyrest dette ut som ei form for sjølvskading. Du må snakke med BUP, og prøve å rydde opp i kjenslene dine utan å proppe deg sjølv med masse pillar.
xau Skrevet 21. februar 2012 Forfatter #13 Skrevet 21. februar 2012 5 paracet er ein veldig stor dose, sjølv på sjukehusa får du aldri meir enn 1000 mg i slengen, kvar sjette time, VISS DU HAR SMERTER. Eg tok fire paracet ein gong, ved ein feil. Eg fekk ei skikkeleg ekkel kjensle, vondt i magen og generelt ubehag. Byttar du bort dei vanskelege kjenslene med ei anna, same kva? For meg høyrest dette ut som ei form for sjølvskading. Du må snakke med BUP, og prøve å rydde opp i kjenslene dine utan å proppe deg sjølv med masse pillar. Jeg vet at leger (kanskje også ykehus), kan gi resept på opptil 4 gram. Jeg får ikke den vondte ekkle følelsen. Jeg føler bare at jeg blir lett. Jeg føler meg liksom bedre etter jeg har svelget. Venter på telefon fra bup. Men de bruker lang tid. Var hos legen på tirsdag, og legen sendte en hastemelding, men har ikke hørt noe enda.Selvskading? Det vet jeg ikke. Det gjør jo ikke vondt. Det gjør at jeg føler meg bedre.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #14 Skrevet 22. februar 2012 Paracet og Ibux gjør ingenting med det psykiske. De virker ikke på hjernen. Hadde vi snakket om noen annen type sterkere smertestillende så kunne jeg ha vært litt enig. Dette er placebo, du tror det virker derfor virker det. Det hadde virket om du tok sukkerpiller også. Paracet kan gi leverskader og Ibux kan gi nyeskader ved høye og/eller langvarig bruk. Medikamentutløst hodepine kommer før, ofte etter bare noen dagers sammenhengende bruk. 1 gram (to tbl) Paracet er maksdose pr gang. Ikke ta mer en anbefalt maksdose som står bakpå pakken, uten å ha forhørt deg med lege først.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2012 #15 Skrevet 22. februar 2012 Litt skudd i natten her, men har du feberutløst OCD? Jeg har det, og om jeg tar paracet eller ibux så klarer jeg å ta toppene av det. Men, om dette er tilfellet hos deg så bør du utredes for hva du har som infeksjon, eventuelt om det er noe som presser på tempratursenteret i hjernen.
Gjest navnelapp Skrevet 22. februar 2012 #16 Skrevet 22. februar 2012 Jeg vet at leger (kanskje også ykehus), kan gi resept på opptil 4 gram. Fire gram kva då? Du får Ibuprofen i tablettar med opptil 600 mg styrke. Eg har aldri sett større enn 1000 mg paracetamol, og då som stikkpille. Når ein gir smertestillande så er det ikkje slik at det alltid fungerer å auke dosen. Når ein har nådd maksdose supplerer ein heller med andre medikament som virkar på andre måtar. NÅR EIN HAR SMERTER.
Kråkesaks Skrevet 22. februar 2012 #17 Skrevet 22. februar 2012 (endret) Kjære Ts Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege. Vennlig hilsen Kråkesaks, mod Endret 22. februar 2012 av Kråkesaks 2
Fremhevede innlegg