Gå til innhold

Tap av studierett pga.3 stryk på eksamen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Går på høyskole og tar en bachelorgrad. Har to eksamener igjen av studiet og har strøket for 3.gang på den ene av dem. Derfor har jeg nå tapt studieretten..Jeg vet at reglene kan variere fra skole til skole, men til dere som har opplevd dette: Hvor lenge måtte dere vente før dere fikk lov å søke opptak til studiet på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hm, vet ikke om du kan søke på samme skole en gang til... En på kullet før meg strøk tre ganger på sykepleien, og hun måtte søke på en annen skole for å forsøke på nytt. Det beste er kanskje å høre med skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søke opptak på nytt? Da jeg strøk på en eksamen for tredje gang fikk jeg brev fra universitetet om at jeg ikke fikk ta denne eksamenen flere ganger, og at jeg derfor mistet studieretten. Tror ikke det sto noe om foreldelse av dette vedtaket, dvs jeg tror ikke det er bare å vente en stund før man søker seg inn på nytt..

Det du kan gjøre er vel å ta et tilsvarende fag ved en annen studieinstitusjon og søke om å få dette innpasset i graden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sikkert søke om å ta den ennå en gang, det kan man der jeg går ihvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På høgskolen jeg går på kan man søke om 4 eksamen. Man kan også ta faget på nytt med alt av obligatoriske aktiviteter og innleveringer det innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg gikk kunne man også søke om en fjerde gang. Sjekk eksamensreglene for høyskolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ikke tapt studieretten, det du må er å ta faget på nytt igjen med innleveringer og greier.

Ikke uttal deg om ting du ikke har greie på!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Ikke uttal deg om ting du ikke har greie på!

Vel, hvis det ikke er slik jeg har skrevet så har reglene blitt endret etter 09, som blir siste gang jeg avleverte en eksamen.

Du trenger ikke å hyle for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer fra studiested til studiested, men det vanlige er at man kun kan fremstille seg til en eksamen tre ganger.

Tregangersregel

Man kan framstille seg til en eksamen inntil tre ganger, jf. Forskrift om studier og eksamener ved Universitetet i Oslo § 5.6

http://www.uio.no/studier/program/jus/undervisning-eksamen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville søkt om et 4. forsøk, har enda til gode å høre om noen som ikke har fått innvilget på slutten av studiene. Utdanningsinstitusjonen vil jo at flest mulig fullfører graden sin.

Er det et obligatorisk fag? Hvis det er valgfag så kan det være en ide å søke om å få byttet det ut med et annet valgfag. Pleier heller ikke å være noe problem å få innvilget.

Får du ikke noe av dette, så søker du studiet på nytt gjennom Samordna Opptak (søknadsfrist 15. april), og når du er kommet inn søker du fritak fra alle fagene du allerede har tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...