Gå til innhold

Svømming som trening ved slanking


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er overvektig, og trenger å miste en god del kilo. Jeg har lyst å begynne å svømme, både fordi det er minst belastende for meg som er såpass overvektig, og fordi jeg faktisk synes det er veldig gøy. Men jeg har hørt for mange år siden at man ikke forbrenner fett og går ned i vekt av å svømme, fordi vannet kjøler ned kroppen såpass at man ikke svetter/forbrenner fett noe særlig.

Stemmer dette? Jeg som hadde gledet meg til å begynne å svømme. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er overvektig, og trenger å miste en god del kilo. Jeg har lyst å begynne å svømme, både fordi det er minst belastende for meg som er såpass overvektig, og fordi jeg faktisk synes det er veldig gøy. Men jeg har hørt for mange år siden at man ikke forbrenner fett og går ned i vekt av å svømme, fordi vannet kjøler ned kroppen såpass at man ikke svetter/forbrenner fett noe særlig.

Stemmer dette? Jeg som hadde gledet meg til å begynne å svømme. :(

Svøm i vei! Det er kjempegod trening, og det er bare tull og tøys at man ikke forbrenner fett mens man svømmer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull! Om man svetter eller ikke har ingenting med hvor mye man forbrenner. Svømming er veldig effektivt når det gjelder fettforbrenning, så du gjør veldig lurt i å begynne med det! :jepp:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at svømming er en kjempegod trening, spesielt for overvektige mtp belastningsskader og unngåelse av sådan. Også trener du jo hele kroppen på en gang :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som gjør deg sliten/får hjertet til å slå raskere = krever mer energi enn å sitte stille

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei ts.

Siden svømming er lystbetont for deg så synes jeg du absolutt skal svømme litt, men om du ønsker å se resultater (og holde på motivasjonen) må du ty til andre metoder.

Når man beveger seg framover i vann er man vektløs, kroppen bruker dermed altså kun energi på å "flytte på vannet" slik at man flyter framover. Kroppen må altså ikke bære sin egen vekt og svømming er dermed lite effektiv for å forbrenne energi.

Folk snakker ofte om at svømmere har så fantstisk kropp og fantastiske muskler, men det er treningen de gjør utenom svømmingen som gjør kroppen så rå. (Ja det stemmer at man ved svømming bruker muskler som man vanligvis ikke får trent, men da må man se svømming i sammenheng med å gjøre den hakket mer fit, ikke for slanking av overvekt)

I tillegg er det vanskelig å bli en såpass habil svømmer at man klarer å svømme så fort at man får skikkelig god kondis. Det vil si at i begynnelsen kan du se gode resultater på kondisen din ved å svømme så fort du klarer, men etterhvert vil teknikken gjøre at kondisarbeidet stagnerer.

Jeg har selv brukt svømming som ledd i slanking, men såg etterhvert at jeg måtte over på andre og kjedeligere former for trening for få resultater med vekten. Dette var fastlegen min (som er tidligere konkurransesvømmer) helt enig i.

MEN siden du syns svømming er kjekt så skal du unne deg litt svømming innimellom. Det er en deilig form for trening. Kanskje du kan svømme et sted som i tillegg har treningssal og så kan du svømme litt etter at du har trent, altså kombinere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Takk for alle svar! Da var det kanskje som jeg fryktet - det er ikke god trening for å gå ned i vekt. :( Men kan det virkelig stemme? Det må da være god trening å svømme om man er utrent og overvektig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eneste treningsform er svømming, og når jeg er iherdig (3-4g/uke) og stadig presser litt blir livlinjen smalere, låre og rumpe fastere, grevinneheng mindre etc.

Nå skal det sies at jeg svømmer ganske hardt, men jeg har jo brukt litt tid på å klare det. Pulsen dundrer og pusten går og jeg er helt gele i kroppen etterpå.

Det er mange som "trener" i vannet, men fra utsiden ser det ut som om de plasker fra den ene enden til den andre,gjerne i skravlende formasjon, og DET hjelper neppe for noe annet enn sosial trening og mentalt velvære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari kontrari

Jeg er normalvektig, men har i perioder vært i veldig dårlig form. jeg vil si at jeg merket en klar forbedring i kondisen av å svømme to-tre ganger i uken, og faktisk også at jeg kunne bli litt støl, så noe må det jo være godt for. Andpusten og sliten ble jeg også, tiltross for at jeg ikke har allverdens teknikk - bare svømmer frem og tilbake jevnt og trutt og prøver å forbedre antall ganger jeg kommer frem og tilbake uten å ta pause.

Så jeg tror det vil ha en positiv innvirkning på vekten, og uansett være veldig bra for bevegeligheten i kroppen, noe som jo gjør det lettere å trene på andre måter også.

Om avstanden er passe: Hva med å gå fort, etterhvert jogge, til svømmehallen, også kose deg med svømming etterpå? Særlig deilig å hoppe i bassenget om været er litt surt på veien dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde svømming flere ganger i uken da jeg gikk på ungdomsskolen. Gymlæreren var en skikkelig nazi som sikkert ikke hadde hørt ordet treningsglede, så det var beintøff intervalltrening og stafett og slikt hele tiden.

Ikke fortell meg at svømming ikke er trening. Det er forskjell på å svømme og på å plaske. Så lenge du beveger deg mer enn du ellers ville gjort blir du i bedre form. Selvsagt.

Endret av Elle Melle
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...