Gå til innhold

Når flagyl ikke funker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har hatt bakteriell vaginose i nesten et år, flagylkurer har ikke funket, selv ikke en dobbel dose. Finnes det noe annet man kan få resept på da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, absolutt. Hvis Flagyl ikke har hatt effekt over så lang tid, kan du be om resistensbestemmelse på bakteriene, slik at du får byttet til riktig antibiotika. Nå står det ikke hvor lenge/ofte du har brukt Flagyl, men det er også rimelig stor sannsynlighet for at de bakteriene som forårsaker sykdommen har blitt resistene mot Flagyl, hvis de ikke var det i utgangspunktet.

Gå til legen og be om resistensbestemmelse!

Skrevet

Har fått flagyl to ganger med flere måneders mellomrom mellom hver gang. Ikke funket noen av gangene. Legen sa "det er ikke mer å gjøre med det". Hva er esistensbestemmelse? Er det navnet på en medisin? Eller hva heter andre typer medisiner mot dette? Reseptfrie piller og kremer har heller ikke funket.

Gjest gjesten
Skrevet

Har fått flagyl to ganger med flere måneders mellomrom mellom hver gang. Ikke funket noen av gangene. Legen sa "det er ikke mer å gjøre med det". Hva er esistensbestemmelse? Er det navnet på en medisin? Eller hva heter andre typer medisiner mot dette? Reseptfrie piller og kremer har heller ikke funket.

Jeg har selv erfaring med veeeldig gjenstridig BV. Var gjennom mange kurer, bl.a. med Flagyl, som ikke virket på meg. Det som til slutt tok det, var en "hard" kur med Dalacin kapsler (tabletter som svelges), 300 mg 4 ganger om dagen i 6 dager. Hvis dette er for tøft, kan dosen halveres og tas over 12 dager, diskuter dette med legen. Husk å spise melkesyretabletter samtidig for å unngå sopp som bivirkning av antibiotikaen. I tillegg har jeg god erfaring med Multigyn Acti-gel fra apoteket, både som forebyggende og eventuelt kombinert med tablettkur.

Noen fastleger er ganske kunnskapsløse om BV, i hvert fall min gamle lege. Jeg vil anbefale deg å gå til gynekolog for dette når du har hatt det så lenge som ett år. Lykke til!

Se eventuelt andre tråder her inne for andre tips.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...