Gå til innhold

Er dette rasisme?

Fremhevede innlegg

Skrevet

skrmklippsd_190482426.jpg

"Statister søkes til politisk reklamefilm"

"Jeg lager en liten politisk reklamefilm om æresvold og feminisme bestilt av Sverigedemokraternas kvinneforening og trenger noen statister"

(diverse etnisiteter nevnt)

Kjære vene, hva har de tenkt her??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er greit.

• Liker 3
Skrevet

Det er som å kalle det rasisme at de ikke ansatte en hvit man til å spille Kunta Kinte...

• Liker 2
Skrevet

Det er vel helt vanlig å spesifisere et visst utseende når det kommer til skuespillere og statister.

• Liker 2
Skrevet

Er det noe galt i dette da? Skal si vi har blitt hårsåre når det kommer til rasismebegrepet. NOE må man vel kunne si høyt! Og her skal det tross lages en film basert på et manus.

• Liker 1
Skrevet

Mener du de skulle hatt med flere nasjoner eller? Nei jeg synes ikke dette er rasisme.

• Liker 1
Skrevet

Det er Sverigedemokraterna som skal lage dette da. Det sier jo sitt om hva som er hensikten med dette. Jeg synes i alle fall det høres smårasistisk ut...

Skrevet

Det er Sverigedemokraterna som skal lage dette da. Det sier jo sitt om hva som er hensikten med dette. Jeg synes i alle fall det høres smårasistisk ut...

Selvfølgelig kan hensikten med selve filmen muligens være rasistisk, men det blir jo no helt annet. Å finne mennesker med et spesifikt utseende for en reklame et derimot ikke rasistisk.

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig kan hensikten med selve filmen muligens være rasistisk, men det blir jo no helt annet. Å finne mennesker med et spesifikt utseende for en reklame et derimot ikke rasistisk.

Men hva er "svenskt utseende"? En kvinne kan da være svensk, samme hvordan hun ser ut. Hun kan til og med gå i burka for den delen, og likevel være svensk.

Blir ikke det litt rasistisk?

Skrevet

Men hva er "svenskt utseende"? En kvinne kan da være svensk, samme hvordan hun ser ut. Hun kan til og med gå i burka for den delen, og likevel være svensk.

Blir ikke det litt rasistisk?

Men alle skjønner jo at det menes et stereotypisk svenskt utseende. Akkurat som man noen ganger sier spanskt utseende, og da tenker mørke øyne og hår, solbrun hud, selv om spanjoler også kan være lyse.

Selv om man forbinder et folkeslag med et visst utseende, betyr det ikke at man mener folk MÅ ha dette utseendet.

• Liker 1
Skrevet

Svensker er ikke en egen rase.

Skrevet

Svensker er ikke en egen rase.

Man trenger ikke gjøre seg dummere enn man er.

Man skjønner innmari godt hva de mener.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...