AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #1 Skrevet 21. februar 2012 "Statister søkes til politisk reklamefilm" "Jeg lager en liten politisk reklamefilm om æresvold og feminisme bestilt av Sverigedemokraternas kvinneforening og trenger noen statister" (diverse etnisiteter nevnt) Kjære vene, hva har de tenkt her??
Gjest Regza Skrevet 21. februar 2012 #3 Skrevet 21. februar 2012 Det er som å kalle det rasisme at de ikke ansatte en hvit man til å spille Kunta Kinte... 2
HedvigR Skrevet 21. februar 2012 #4 Skrevet 21. februar 2012 Det er vel helt vanlig å spesifisere et visst utseende når det kommer til skuespillere og statister. 2
Aldrisur Skrevet 21. februar 2012 #5 Skrevet 21. februar 2012 Er det noe galt i dette da? Skal si vi har blitt hårsåre når det kommer til rasismebegrepet. NOE må man vel kunne si høyt! Og her skal det tross lages en film basert på et manus. 1
Frua Skrevet 21. februar 2012 #6 Skrevet 21. februar 2012 Mener du de skulle hatt med flere nasjoner eller? Nei jeg synes ikke dette er rasisme. 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #7 Skrevet 21. februar 2012 Det er Sverigedemokraterna som skal lage dette da. Det sier jo sitt om hva som er hensikten med dette. Jeg synes i alle fall det høres smårasistisk ut...
HedvigR Skrevet 21. februar 2012 #8 Skrevet 21. februar 2012 Det er Sverigedemokraterna som skal lage dette da. Det sier jo sitt om hva som er hensikten med dette. Jeg synes i alle fall det høres smårasistisk ut... Selvfølgelig kan hensikten med selve filmen muligens være rasistisk, men det blir jo no helt annet. Å finne mennesker med et spesifikt utseende for en reklame et derimot ikke rasistisk. 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #9 Skrevet 21. februar 2012 Selvfølgelig kan hensikten med selve filmen muligens være rasistisk, men det blir jo no helt annet. Å finne mennesker med et spesifikt utseende for en reklame et derimot ikke rasistisk. Men hva er "svenskt utseende"? En kvinne kan da være svensk, samme hvordan hun ser ut. Hun kan til og med gå i burka for den delen, og likevel være svensk. Blir ikke det litt rasistisk?
HedvigR Skrevet 21. februar 2012 #10 Skrevet 21. februar 2012 Men hva er "svenskt utseende"? En kvinne kan da være svensk, samme hvordan hun ser ut. Hun kan til og med gå i burka for den delen, og likevel være svensk. Blir ikke det litt rasistisk? Men alle skjønner jo at det menes et stereotypisk svenskt utseende. Akkurat som man noen ganger sier spanskt utseende, og da tenker mørke øyne og hår, solbrun hud, selv om spanjoler også kan være lyse. Selv om man forbinder et folkeslag med et visst utseende, betyr det ikke at man mener folk MÅ ha dette utseendet. 1
Gjest Regza Skrevet 21. februar 2012 #12 Skrevet 21. februar 2012 Svensker er ikke en egen rase. Man trenger ikke gjøre seg dummere enn man er. Man skjønner innmari godt hva de mener. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå