Gå til innhold

Haleviftende katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min absolutt skjønne jentepus på 8 måneder er superkosete. Men hun skal bestemme selv! Å bli løftet opp på fanget og kost med, faller ikke alltid i smak, men stadig kommer hun selv og kveiler seg sammen på fanget mitt og maler og insisterer på å bli kost med. :)

Jeg har alltid hørt at når en katt vifter med halen, er katten misfornøyd. Men dette ser ikke ut til å stemme med min pus? Hun vifter gjerne litt med halen når hun ser ut til å kose seg, også. Maler og strekker på seg - og vifter med halen. Når hun er skikkelig slæppis og nesten sover, gjør hun jo ikke det.

Kan halevifting ha flere betydninger? For jeg er ganske sikker på at pus stort sett er veldig fornøyd når hun vifter med halen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå husker jeg ikke helt hvilken tråd det var, men var en som hadde lagt ut link der det stod litt om halespråket til katten. Min vifterogså litt med halen, spesielt når han drømmer. Men det er bare om han vifter skikkelig med halen at han er sur, ikke om det bare er tuppen. Du må nok se an kroppsspråket samtidig :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Kan halevifting ha flere betydninger? For jeg er ganske sikker på at pus stort sett er veldig fornøyd når hun vifter med halen.

Å ja. Så definitivt.

Lenken har du alt fått av Perelandra. Den sier mye om halespråk, og trekker du da også kroppsholdning og ører inn i helgetsbildet så blir alt så mye klarere (og litt greiere å forstå) :)

Om man studere 'bare' halens språk så lever haler litt sine egne liv, - for å si det på den måten¨.

Men tar man inn hele katten, med hele kattens kroppsspråk og lyd, så blir bildet så mye mer komplett :)

Skrevet

Katter kan gjerne vifte med halen når de venter på noe godt eller at noe spennende skal skje.

Jeg var hos kjærestens foreldre i dag og fikk se et godt eksempel på dette. Her var de to katter som fikk servert "kitbits" av sin matmor. Mellom hver godbit svinset de rundt henne og viftet oppspilt fram og tilbake med halene i vannrett retning.

Skrevet

Veldig viktig å ta med situasjonen og resten av kroppsspråket. Pusina mi driver "haleerting" med meg. Når hun f.eks ligger ved siden av meg, vifter hun med halen oppi ansiktet mitt. Hvis jeg begynner å le (er veldig kilen), blir hun kjempeivrig og vifter i vei mer! :fnise: Alt for å høre Matmor le! :rodmer:

Skrevet

Den ene katten min vifter med halen konstant. Og jeg mener konstant. Det er bare når han sover at den er rolig. Han kan ligge og bare slappe av, men halen går. Og når han sitter og venter på å bli sluppet ut, mens han ser ut av vinduet, når vi koser med ham.... Hvis han for eksempel slapper av i trappen (favorittstedet) er vi nødt til å stoppe litt og beregne hvor halen kommer til å være før vi kan gå forbi ham for ikke å tråkke på den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...